تبیان، دستیار زندگی

رستاخیز دوباره «غزل» چگونه رقم خورد؟

حسین فانی در کتاب «بررسی سیر تحول غزل معاصر از مشروطه تا پست‌مدرن» به پوست‌اندازی این قالب غزل پر طرف‌دار در یک‌صد سال اخیر پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی سیر تحول غزل معاصر
«بررسی سیر تحول غزل معاصر از مشروطه تا پست‌مدرن» به کوشش حسین مافی از سوی انتشارات فصل پنجم روانه بازار کتاب شد. نویسنده در این اثر کوشیده تا سیر تحول در غزل در یک‌صد سال اخیر را از منظر مختلف از جمله زبان، ساختار، محتوا و ... بررسی کند. او در این مسیر ضمن اشاره به مهمترین دلایلی که به تغییر محتوا و حتی شکل غزل در سال‌های گذشته، به مهمترین جریان‌های این قالب شعری نیز پرداخته است؛ از سنت‌گرایان و رمانتیسم‌ها گرفته تا غزل‌سرایان سمبولیک، مدرن و پایداری. در واقع فانی در اثر جدید خود پوست‌اندازی غزل از منظر مختلف را مورد بررسی قرار داده که از این نظر می‌توان کتاب حاضر را یکی از آثار جامع در این رابطه دانست.

فانی در مقدمه کتابش به اقبال مخاطبان ایرانی نسبت به قالب غزل و ظرفیت‌های این قالب در شعر فارسی اشاره کرده و می‌نویسد: غزل، با توجه به قابلیت‌های ویژه‌اش، همواره در شعر فارسی از پایگاهی رفیع برخوردار بوده و به واسطه انعطاف‌پذیری‌اش، پیوسته پذیرای مضامین و حس و حال‌های مختلفی در دوره‌های گوناگون بوده است. به همین دلیل قالبی زنده و پویا به شمار می‌‌آید. علی‌رغم تصور بعضی از نوگرایان، غزل نه تنها پس از نیما و گسترش شعر نو از بین نرفت، بلکه شانه به شانه شعر نیمایی و سپید و انواع دیگر شعر نو، پاسخگوی نیازهای ادبی جامعه و عصر امروز شد. ...

دکتر شفیعی کدکنی نیز غزل فارسی را، با قالب معهودش، فرمی جهانی می‌داند و اعتقاد دارد غزل قابی انعطاف‌پذیر است که «همه نوع تصویر- از منظره گرفته تا انواع پرتره‌ها، در هر سبکی از سبک‌های نقاشی- در آن می‌تواند جای بگیرد». حتی گروهی پا را از این هم فراتر گذاشته، این عصر را عصر غزل نام نهاده‌اند.

به هر ترتیب، غزل قالبی است که علاوه بر آشتی دادن میان سنت و مدرنیته، با وفاداری به ارکان زیباشناختی شعر کهن، به سوی بالندگی و تکامل قدم برداشته و از نیاز انسان امروز نیز غافل نبوده است.

انتشارات فصل پنجم کتاب «بررسی سیر تحول غزل معاصر» را در 500 نسخه و در 376 صفحه روانه کتابفروشی‌ها کرده است.
 منبع: تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .