تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید كه رنگ ها نماد و سمبل چیزهای خاصی هستند و بر روح و روان و هم چنین جسم و سلامتی ما انسانها، تأثیر بسزایی می گذارند؟ اگر می خواهید از راز و رمز رنگ ها با خبر شوید، حتماً این مقاله را با دقت بخوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ و سلامتی

رنگ و سلامتی

آیا می دانید كه رنگ ها نماد و سمبل چیزهای خاصی هستند و بر روح و روان و هم چنین جسم و سلامتی ما انسانها، تأثیر بسزایی می گذارند؟ اگر می خواهید از راز و رمز رنگ ها با خبر شوید، حتماً این مقاله را با دقت بخوانید:

رنگ قرمز:

قرمز سمبل عشق و خشم و غضب خود زندگی است؛ كه به خاطر قدرت نافذش ـ به این علت كه برترین رنگ هاست ـ برای درمان كندی گردش خون، مشكلات و ناراحتی های قلب و عضلانی به كار گرفته می شود. رنگ قرمز هیجان، شوق، اشتیاق، شور، عشق، علاقه، جذبه و جوش و خروش به وجود می آورد، احساس را برمی انگیزد و تأثیری شادی آفرین در بردارد.

رنگ نارنجی:

نارنجی سمبل شادمانی، لذت، خوشی، موفقیت و نشاط است و به سرحال آمدن روحیه كمك می كند، از این رو، برای درمان مشكلات مرتبط با افسردگی، اضطراب، دلشوره، ترس و وحشت بیمارگونه مورد استفاده قرار می گیرد. نارنجی، اشتهای سالم را برمی انگیزد و غرایز و امیال را افزایش می دهد . رنگ نارنجی منبع گرمابخش، الهام بخش و  تشویق و ترغیبی برای همه  ی جنبه ها و ابعاد زندگی محسوب می شود.

رنگ زرد:

زرد رنگ پالایش و تطهیر مطلق است، كه وضوح و شفافیت عقل و خرد را برمی انگیزد و نیز سموم و ناخالصی ها را پردازش و ریشه كن می كند. زرد به واسطه ی توانایی بخشیدن برای غلبه بر عدم قابلیت ها و قدرت و استحكام بخشی به عملكردهای غدد درون ریز داخلی بدن به افراد كمك می كند.

رنگ سبز:

سبز رنگی تسكین بخش و آرامش دهنده است كه به كاهش تورم و التهاب مفاصل، بافت ها و نسوج كمك می كند؛ این رنگ به جسم آرامش می بخشد و به كاهش التهاب كمك می كند. سبز رنگ طبی، آرام و تسكین یافته است.

رنگ فیروزه ای:

فیروزه ای رنگ آرامش فكری و ذهنی است و با انسدادها و موانع حك شدن در خاطر و ذهن و روان مبارزه می كند. فیروزه ای به عنوان یك تقویت كننده عمل می كند و می تواند به تنظیم مجدد و ایجاد تعادل در روده ی كوچك و بزرگ كمك كند. فیروزه ای رنگی است كه به پیشرفت و تسهیل رشد معنوی كمك شایان توجهی می كند.

رنگ آبی:

آبی رنگی ملایم و سرد است كه تأثیری آرام بخش و تسكین دهنده در داخل و خارج از بدن در بر دارد. رنگ آبی در درمان اختلالات و مشكلات خواب و سردردها خیلی مفید و مؤثر واقع می شود و در عین حال، خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بافت و نسوج در اعضای بدن را به حالت تعادل درمی آورد و منظم می كند. رنگ آبی در رفع انواع گونه های گرفتگی عضلات و دل دردهامفید است و اثری ضد باكتری دارد.

رنگ بنفش:

بنفش افزایش دهنده و تقویت كننده ی سطح هوشیاری و خودآگاهی است. بنفش عملكرد صحیح سیستم لنفی (غدد لنفاوی) را بهبود می بخشد و در مواقع یائسگی خیلی مفید و سودمند عمل می كند. بنفش رنگ خنثی كننده ی زخم ها و صدمات عاطفی و احساسی است و برای رشد و توسعه معنوی مفید واقع می شود.

رنگ ها نقش خیلی مهمی در همه ی ابعاد و جنبه های زندگی ما ایفا می كنند، رنگ ها روی احساسات، حواس، بینش، بصیرت، قوه بینایی، قوه شنوایی، قوه چشایی، قوه بویایی و حتی صدای ما اثر دارند. دیدن رنگ ها باعث تغییرات حالات و خلق و خوی ما می شود و آنها به نحو خیلی مؤثری روی خودآگاهی و هوشیاری وحتی ضمیر ناخودآگاه ما تأثیر می گذارند، به عنوان مثال، قرمز رنگ خشم و غضب است و سفید رنگ صلح و صفا و آرامش حتی می توانیم رنگ ها را در مكالمات و گفتگوهای معمول روزمره مان مورد استفاده قرار دهیم. مثلاً: آسمان سیاه است یعنی آسمان تیره و گرفته است یا او سفیدتر از سفید است یعنی او رنگ ورویی پریده و سفید دارد یا از فرط حسادت و خشم سبز شده ام یعنی از فرط عصبانیت و حسادت دارم می تركم. ما قدرت خلاقیت و ابتكارمان را از طریق رنگ ها ابراز می كنیم. رنگی كه انتخاب می كنیم معانی زیادی دربردارد، نه تنها در رابطه با بیان احساساتمان، بلكه در این ارتباط كه مایلیم چه احساسی داشته باشیم. رنگ ها، هم چنین، برای شفا و بهبودبخشی مورد استفاده قرار می گیرند، چرا كه تأثیرات قدرتمندی روی بدن و جسم ما دارند. این بدان معنا است كه همه ی رنگ ها می توانند اثرات منفی یا مثبت در برداشته باشند. مثلاً، اتاقی كه در آن رنگ ها و سایه ها متضاد ته رنگ های خالص (رنگ هایی كه در چرخه رنگ متضاد هستند و مقابل هم قرار گرفته اند) مثل قرمز و سبز استفاده شده است، تصور می شود كه برانگیزنده تر باشد. پس این تركیب رنگ ها می توانند برای بهره گیری در مهد كودك ها مناسب و خوب باشد، ولی اگر می خواهید از آنها در اتاق خواب استفاده كنید، بایستی به واسطه ته رنگ ها و سایه های همان زمینه ملایم شوند. مثل صورتی و سبز روشن. تركیب رنگ های هم خانواده (رنگ هایی كه روی چرخه رنگ كنار یكدیگر قرار دارند) آرامش، سكوت و سكون را القا می كنند، در نتیجه، استفاده از آنها برای اتاق بچه ها توصیه می شود.

به واسطه شناسایی اتاقی كه بیشتر از همه از آن استفاده می كنید، طرح رنگ تان را برگزینید. هر رنگی مایه و سایه روشنی گرم و سرد دارد و شما بایستی تعیین كنید كه آیا خواهان محیطی ملایم و آرامش بخش هستید یا محیطی برانگیزنده را ترجیح می دهید، به عنوان مثال، رنگ های گرم القاگر فعالیت، پویایی و جنب وجوش هستند، درحالی كه رنگ های سرد القاگر خلق و خو و حالات روحی آرام و ساكن.

تیرگی و روشنی رنگها نیز روی خلق و خو و حالات روحی ما تأثیر می گذارد، به عنوان مثال، رنگ زرد سیر (پررنگ) بیشتر از لیمویی روشن اثری عمیق ایجاد می كند.

به یاد داشته باشید كه وقتی رنگ ها روی پس زمینه ای سفید یا نزدیك به سفید قرار می گیرند، در ظاهر سیرتر جلوه می كنند. رنگ های تیره وقتی نزدیك رنگ های روشن قرار می گیرند، حتی تیره تر به نظر می رسند. رنگ های مكمل (متمم) وقتی كنار یكدیگر مورد استفاده قرار گیرند، سیرتر به نظر می رسند.

منبع : سایت عیاران

مقالات مرتبط :

 هر رنگ یک معنی دارد  

 رنگ به رنگ تا آرامش     

دکوراسیون آبی – صورتی  

دکوراسیون زرد – نارنجی    

دکوراسیون آبی – نارنجی  

دکوراسیون زرد- آبی