تبیان، دستیار زندگی

چگونه میهمانان خوبی برای عراقی‌ها باشیم؟

دست خالی عراق نروید

چه خوب است زوار اربعین ابراز ارادت بی‌دریغ مردم عراق در قبال خود را نادیده نگرفته و به هر طریق ممکن در حد توان از آنان قدردانی کرده و با رعایت مسائلی خاطره‌ خوبی را برای میزبانان عراقی فراهم کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زیارت اربعین
نزدیک اربعین که می‌شود، عراقی‌ها پس اندازهایشان را بیرون کشیده و شروع به فراهم کردن تدارکات برای میزبانی از زایران اباعبدالله الحسین می‌کنند. از هر آنچه دارند برای زوار دریغ نکرده و مهمان‌نوازی را به معنای کامل در حق زوار تمام می‌کنند؛ از دادن دستمال کاغذی تا در اختیار قرار دادن خانه شخصی و وسایل زندگی و خورد و خوراک تا شستشوی البسه، ماساژ و خدمات دیگر.

چه خوب است که زوار اربعین این ابراز ارادت بی‌دریغ مردم عراق در قبال خود را نادیده نگرفته و به هر طریق ممکن در حد توان از آنان قدردانی کرده و با رعایت مسائلی خاطره‌ای خوب را برای میزبانان عراقی فراهم کنند.

بحث و جدل نکنید؛ در مسیر سفر اگر با افرادی برخورد کردید که خط سیاسیشان با شما متفاوت بوده یا با عراقی‌هایی که به هر دلیل تصور خوبی از ایرانی ها ندارند، بحث و جدل نکنید



وحدت‌آفرین باشید

اگر در بین راه نجف یا کربلا موکبی دارید، در سردر موکب‌ها از جمله‌های عربی وحدت‌آفرین بین دو ملت ایران و عراق نظیر "الحسین یجمعنا" و موارد مشابه استفاده کنید.

ملاحظه کنید

- از گرفتن جا برای همراهانتان که هنوز به موکب نرسیده‌اند خودداری کنید.
- وضعیت آب در عراق شرایط خوبی ندارد، در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. مثلاً لازم نیست هر روز دوش گرفته یا برای لباس شستن و وضو، آب زیادی مصرف کنید.
- عرف پذیرایی در عراق سه روز است نه بیشتر. از ماندن در منازل بیش از این مقدار خودداری کنید.

آداب میهمانی  را رعایت کنید

- به میزبان دستور ندهید.
- تشكر از میزبان را فراموش نكنید. اگر می‌توانید چند اصطلاح محلی با مضامین نوع‌دوستی و تشکر یاد بگیرید و در قبال خدمات عراقی‌ها با زبان خودشان از آن‌ها تشکر کنید. مثلاً برای تشكر كردن میتوانید از كلمه «مَشكور» استفاده كنید.
- درست است كه در مسیر پیاده‌روی به رایگان ماساژ داده شده و کفش‎ها واکس زده می‌شود اما تا جایی که امکان دارد برای تفریح از این امکانات استفاده نکرده و اجازه دهید این خدمات برای كسانی باشد كه واقعاً به آن نیاز دارند.
- برای استراحت، شستن لباس یا هرکار دیگری از صاحب خانه اجازه بگیرید و طبق نظر و میل او رفتار کنید.

بهداشت را رعایت کنید

- از ریختن زباله پرهیز کنید و اگر زباله‌ای دیدید، آن را بردارید تا در مسیر پیاده‌روی برای دیگران مشکلی ایجاد نشود. 
- چند کیسه زباله همراه خود داشته باشید و بین زوار توزیع کنید تا در صورت دیدن آشغال و زباله آن را جمع کنند.
- نظافت را در سرویس‌های بهداشتی و منازل رعایت کنید. مثلاً اگر پوشک کودکتان را تعویض می‌کنید آن را در روزنامه یا نایلونی گذاشته و بعد در سطل آشغال بیاندازید.

جلوی سوء‌تفاهمات را بگیرید

- با توجه به تفاوت زبان ما با مردم عراق حدالامکان در مسیر و در موکب‌های عراقی از خنده و شوخی پرهیز کنید تا از سوء تفاهمات احتمالی جلوگیری شود.
- اگر عربی بلد نیستید، بی‌خیال صحبت با مردم عراق شوید. گاهی صحبت‌های نصفه نیمه و کلمات فارسی از نظر مردم عراق بار منفی داشته و ممکن است باعث ناراختی و دلخوری شود.

از کودکان و مردم عراق پذیرایی کنید

بعد از اقامتتان در موکب‌های عراقی با دادن هدایایی به آن‌ها و کودکانشان قدردانی و تشکر کنید. برای این امر چند پیشنهاد داریم:
· سوغات مشهد برای آنان بسیار باارزش است. اگر می‌توانید مقداری زعفران، هل و نبات همراهتان باشد.
· بسته‌هایی از شکلات و گل‌سر، جوراب، تسبیح و... موارد خوبی برای هدیه‌دادن هستند.
· می‌توانید بسته‌های فرهنگی که مؤسسات فرهنگی چون بنیاد کرامت امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی آماده کرده‌اند را با حداقل هزینه تهیه کرده و برای میزبانان عراقی ببرید.

صبور باشید

قطعاً حضور در پیاده روی میلیونی اربعین سختی‌هایی همراه دارد. بنابراین خود را برای روبرو شدن با مشکلات احتمالی آماده کنید. سعه‌صدر داشته باشید و از بی‌تابی و گلایه‌کردن از دیگران خودداری کنید.

اگر عربی بلد نیستید، بی‌خیال صحبت با مردم عراق شوید. گاهی صحبت‌های نصفه نیمه و کلمات فارسی از نظر مردم عراق بار منفی داشته و ممکن است باعث ناراختی و دلخوری شود



مزاحمت ایجاد نکنید

باتوجه به شرایط و محدودیت‌های خاص در پیاده‌روی اربعین، خواب و بیداری افراد ساعت مشخصی ندارد. بنابراین توجه داشته باشید وقتی به مکان‌هایی که برای استراحت در نظر گرفته شده وارد می‌شوید با سر و صدا کردن، بلند حرف زدن و... موجبات مزاحمت برای افراد دیگری که در حال استراحت کردن هستند را فراهم نکنید.

اسراف نکنید

درست است که مردم عراق در خدمت‌رسانی به زائران از هیچ چیز دریغ نکرده و حتی  با اصرار و التماس بذل و بخشش می‌کنند، اما مراقب باشید غذا و خوراکی به اندازه نیاز برداشته تا هم از اسراف جلوگیری شود و هم پرخوری صورت نگیرد.

کمتر صحبت کنید

- مراقب سخن‌گفتن مخصوصاً در این سفر معنوی باشید تا موجب دل‌شکستن، بحث و جدل، غیبت، سوء‌تفاهم و عیب‌جویی نشوید. برای پیشگیری از این امر کمتر حرف زده و بیشتر ذکر بگویید.
- بحث و جدل نکنید؛ در مسیر سفر اگر با افرادی برخورد کردید که خط سیاسیشان با شما متفاوت بوده یا با عراقی‌هایی که به هر دلیل تصور خوبی از ایرانی ها ندارند، بحث و جدل نکنید.

گذشت داشته باشید

چه خوب است با تأسی از روش امام‌حسین(ع) ایثار و گذشت را در نوع رفتار با همسفران و موکب‌داران در نظر گرفته و در موقعیت‌های مختلفی چون صف‌های توزیع غذا، سوارشدن وسیله نقلیه، صف‌های نماز جماعت، انتخاب مکان برای استراحت و... مراقب سالخوردگان، بزرگ‎ترها، بانوان و بچه‌ها باشید.