تبیان، دستیار زندگی

آب آلوده در آمریکا به یک بحران تبدیل شده

قتل مثل آب خوردن با آب خوردن

علیرغم اینکه آمریکا یک کشور توسعه یافته به شمار می‌آید، مشکل آب آشامیدنی در برخی ایالت‌ها به یک بحران تبدیل شده است و مردم برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم دچار مشکل شده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بحران آب آلوده
چندی قبل آب آشامیدنی در شهر نیوآرک ایالت نیوجرسی آمریکا به کابوس تبدیل شد. پس از مدت‌ها انکار، مقامات شهر سرانجام پذیرفتند آب لوله‌کشی شهر آلوده به سرب است. به همین دلیل بطری‌های آب آشامیدنی میان ساکنان شهر توزیع شد.

میزان سرب در خون ساکنان نیوآرک بیشترین میزان در ایالات متحده است. کارشناسان می‌گویند کمترین میزان سرب می‌تواند موجب آسیب به مغز شود. میزان سرب در خون کودکان زیر شش سال نیوآرک بیشترین حد در کل ایالت نیوجرسی است.

مسئولان شهر فلینت برای کاهش هزینه‌های مدیریت شهر، خرید آب تصفیه شده از دیترویت را متوقف کردند و آب شهر را از رودخانه فلینت تأمین کردند


اما نیوآرک تنها شهری نیست که آب آشامیدنی آن آلوده است؛ بیش از 50 درصد آب آمریکا از چاه تأمین می‌شود و تصفیه نشده است. بیش از 610 منبع آبی آمریکا در 43 ایالت در معرض آلودگی به مواد آلاینده هستند. برآورد شده بین 19 تا 45 میلیون نفر با مشکل آلودگی آب آشامیدنی روبرو باشند.

سال 2017 فاش شد آب شهر پیتزبورگ پنسیلوانیا به سرب و کلر آلوده است؛ سال 2018 شهر میلواکی هم به فهرست آب‌های آلوده به سرب اضافه شد.

بزرگ‌ترین بحران آلودگی آب مربوط به شهر فلینت میشیگان است که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. مسئولان شهر فلینت برای کاهش هزینه‌های مدیریت شهر، خرید آب تصفیه شده از دیترویت را متوقف کردند و آب شهر را از رودخانه فلینت تأمین کردند. اما این آب آلوده بود و تا سال 2017 که اعلام شد مشکل آلودگی حل شده، بطری آب آشامیدنی در میان شهروندان توزیع می‌شد. اما سپتامبر 2018 نتایج آزمایش آب 80 مدرسه نشان داد آلودگی سرب ادامه دارد.

ماریان ویلیامسون نامزد انتخابات آمریکا در مناظره اخیر گفت بحران فلینت فقط «نوک کوه یخ» است. او بی‌عدالتی زیست محیطی در قبال جوامع رنگین پوست و طبقه تهی‌دست را نقد کرد. اکثر ساکنان فلینت رنگین پوست هستند و ۴۰ درصد زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بسیاری معتقدند این بی‌توجهی به خاطر وجود سیاه‌پوستان است و حکومت آمریکا می‌خواهد آنها را دچار مرگ تدریجی کند.