تبیان، دستیار زندگی

حقایقی در مورد بدن که کمک می‌کند بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید

13 واقعیت علمی برای سلامت بدن

فرا گرفتن یک زبان دوم طی دوران بزرگسالی ممکن است سخت‌تر از یاد گرفتن زبان در دوران کودکی باشد؛ اما ارزش تلاش کردن را دارد. یاد گرفتن زبان جدید، پروسه‌ی پیری را در مغز کُند می‌کند، حتی اگر فرایند یادگیری در دوران سالمندی شروع شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت
باور کنید یا نه، حتی ریزترین جزئیات سبک زندگی شما می‌تواند بر بدن و سلامت عمومی‌تان اثر بگذارد. در این مطلب به حقایقی جالب در مورد بدنتان اشاره می‌کنیم که وادارتان می‌کنند عاداتتان را بهبود دهید تا سالم‌تر باشید.


دو فنجان قهوه در روز برای سلامتی‌تان مفید است

نوشیدن دو تا چهار فنجان قهوه در روز برای سلامتی مفید است. شواهدی علمی موجود، مصرف قهوه را با سلامتی مرتبط دانسته‌اند. نوشیدن قهوه در حد اعتدال می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. افرادی که طبق عادت قهوه می‌نوشند در برابر خیلی از بیماری‌ها ایمن هستند از جمله دیابت و زوال عقل.

افرادی که هم استرس دارند و هم کم می‌خوابند، سه برابر دیگران در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی‌اند


خوش‌بین‌ها بیشتر عمر می‌کنند

طبق مطالعه‌ای که در مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شد، بیماران قلبی که نسبت به معالجه خود خوش‌بین‌تر بودند، از کسانی که در ذهنشان نسبت به درمان بدبین بودند زندگی طولانی‌تری داشتند. همچنین، بر اساس یافته‌های یک مطالعه منتشر شده در مجله قلب اروپا، افرادی که خوش‌بین بودند، شانس کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی داشتند.
طبق بررسی‌های انجام شده، خوش‌بین‌ها نسبت به بدبین‌ها طول عمر بیشتری دارند. علت این امر این است که خوش‌بین‌ها معمولاً بیشتر ورزش می‌کنند و اهل تحرک بدنی هستند و غذاهای سالم‌تری می‌خورند؛ اما بدبین‌ها کمتر ممکن است انتخاب‌های سالم بکنند، فشارخونشان معمولاً نرمال نیست و کلسترولشان نیز عموماً بالاست. داشتن نگاه مثبت به زندگی نه تنها احساس بهتری به شما می‌دهد بلکه می‌تواند طول عمرتان را بیشتر کند. ضمناً خوش‌بین‌ها روابط عاشقانه‌ی ماندگارتری دارند. محققان دریافته‌اند خوش‌بین‌ها 10 درصد کمتر ممکن است مریض شوند و وضعیت روحی و روانی‌شان متعادل‌تر است. هنچنین خوش‌بین‌ها بعد از عمل جراحی یا بیماری، سریع‌تر ریکاوری می‌شوند.

بدن ما جوری ساخته شده که کربوهیدرات می‌طلبد

محققان دانشگاه بوفالو روی 46 گونه پستاندار مطالعه کردند و دریافتند بدن انسان در واقع جوری تکامل یافته که بتواند کربوهیدرات بیشتری دریافت کند. ضمناً انسان‌ها دارای آمیلاز بیشتری هستند. آمیلاز آنزیمی است که کربوهیدرات‌ها را تجزیه کرده و انرژی تولید می‌کند، بنابراین بدن سوخت‌رسانی می‌شود. آمیلاز در بزاق دهان بیشتر وجود دارد و به بدن این امکان را می‌دهد که نشاسته را فوراً شناسایی کند. پس حذف کربوهیدرات‌ها کار درستی نیست و به سلامتی ما آسیبب می‌زند.

لامپ‌های LED فشار زیادی به چشم وارد می‌کنند

امروزه لامپ‌های LED تقریباً همه جا وجود دارند؛ اما این لامپ‌ها می‌توانند به چشم آسیب بزنند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دست‌کم یک ساعت قبل از زمان خواب، گوشی همراه خود را کنار می‌گذارند نسبت به کسانی که بعد از ساعت 10 شب نیز از اسکرین‌های LED‌ استفاده می‌کنند، دارای الگوهای خواب بهتری هستند. در واقع نور ناشی از LED می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را به هم بزند و فرد را دچار سردرد، خستگی چشم و به طور کلی ناراحتی‌های بینایی کند، در نتیجه خطر تصادف‌های رانندگی بیشتر خواهد شد. شاید وسوسه شوید قبل از خواب یک بار دیگر خبرها را چک کنید؛ اما بهتر است از این کار صرف‌نظر کرده و تمام نورها را خاموش کنید.

بدن شما از رژیم گرفتن سود زیادی نمی‌برد

از نظر معادله‌ای ساده است: کالری بیشتری نسبت به چیزی که می‌خورید بسوزانید تا وزن اضافی‌تان را کم کنید؛ اما رژیم گرفتن ممکن است به این سادگی‌ها هم نباشد. مطالعه‌ای جدید دریافته محدودیت‌های سفت و سخت در مورد دریافت کالری، سرعت متابولیسم را کاهش می‌دهد و در نتیجه بدن در حالت تلاش برای حفظ بقا قرار می‌گیرد. رژیم گرفتن می‌تواند مضرتر از آنچه فکر می‌کنید باشد. علائم گرسنگی، شیوه‌ی بدن شما برای اعلام نیاز به انرژی هستند. بدن ما باهوش است و می‌تواند مصرف کالری‌اش را طبق انرژی که می‌سوزاند تنظیم نماید. یعنی ما باید به بدنمان گوش بدهیم و هر وقت لازم است چیزی بخوریم و هر وقت گرسنه نیستم خوردن را متوقف کنیم. اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که دلیل اضافه وزن و چاقی در اغلب موارد، پُرخوری‌هایی است که بدنمان واقعاً آن را نیاز نداشته و فقط از روی هوس بوده است.

استرس و کمبود خواب، بدن را زود پیر می‌کنند

استرس‌های شغلی و کمبود خواب برای پیری زودرس کافی هستند. قلب ما در شرایط استرس برانگیز، دچار نقص عملکرد می‌شود و این اتفاق بر پروتئینی در عضله قلب که برای انقباضات قلب ضروری است اثر می‌گذارد. افرادی که هم استرس دارند و هم کم می‌خوابند، سه برابر دیگران در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی‌اند. بدن ما برای ریکاوری و ذخیره‌ی انرژی به خواب نیاز دارد. با کاهش میزان استرس می‌توانید وضعیت روحی و جسمی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بدهید. متأسفانه ما همیشه هم نمی‌توانیم زمینه‌های استرس را در زندگی‌مان کنترل کنیم؛ اما می‌توانیم با کمک تکنیک‌های مفید یاد بگیریم تأثیرات این استرس را کاهش دهیم.
بیشتر بخوانید

 12 راه زود پیر شدن

اگر خسته‌اید ... ورزش کنید!

بعد از یک روز طولانی در محل کار، رفتن به باشگاه احتمالاً آخرین چیزی است که در لیست اولویت‌های شما قرار دارد؛ اما تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن در واقع انرژی بیشتری به شما می‌دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی و علوم ورزشی نشان داد که سطح خستگی و افسردگی پس از یک جلسه 30 دقیقه‌ای ورزش با شدت متوسط بهبود یافته است. این امر به این دلیل است که ورزش سلامت قلب و عروق شما را بهبود می‌بخشد و این باعث می‌شود خون و اکسیژن بیشتری در بدن جریان یابد، بنابراین انرژی بیشتری به شما می‌رسد.

یاد گرفتن یک زبان جدید، مغز را جوان می‌کند

فرا گرفتن یک زبان دوم طی دوران بزرگسالی ممکن است سخت‌تر از یاد گرفتن زبان در دوران کودکی باشد؛ اما ارزش تلاش کردن را دارد. یاد گرفتن زبان جدید، پروسه‌ی پیری را در مغز کُند می‌کند، حتی اگر فرایند یادگیری در دوران سالمندی شروع شود. دانشمندان می‌گویند یاد گرفتن زبان جدید سبب تقویت مهارت‌های ادراکی شده و بروز آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد.
بیشتر بخوانید

 11 راه تقویت حافظه

جو دوسر شادتان می‌کند

طی سال‌های اخیر، جو دوسر شهرت زیادی پیدا کرده و دلیل خوبی هم دارد؛ جو دوسر بسیار مغذی است و ضمناً تأثیرات خوبی بر خلق و خو دارد. جو دوسر یک کربوهیدرات سالم است که تولید سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که مسئول شادی و حس تندرستی می‌باشد. سروتونین می‌تواند عضلات را آرام کرده و چرخه‌ی خواب و بیداری را بهبود بخشد.

نوشتن باعث تقویت حافظه شما می‌شود؛ زیرا یادداشت‌برداری با دست نیاز به فرآیندهای شناختی متفاوت از تایپ کردن دارد


افرادی که سریع‌تر راه می‌روند قلب سالم‌تری دارند

فعالیت بدنی لزوماً نباید شامل تمرینات سخت و پیچیده باشد. تنها 30 دقیقه پیاده روی در روز با سرعت نسبتاً بالا، برای سلامتی بسیار مفید است. افرادی که عادت دارند به طور مرتب پیاده روی کنند، 31 درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی هستند. محققان می‌گویند افرادی که مسافت‌های طولانی را با سرعت بالا پیاده روی می‌کنند به میزان زیادی در برابر انواع بیماری‌ها از بیماری قلبی و فشارخون بالا گرفته تا دیابت نوع دوم مصون هستند.

بستن چشم‌ها کمک می‌کند اتفاقات را بهتر به خاطر بسپارید

مطالعات نشان می‌دهند بستن چشم‌ها حافظه را تقویت می‌کند. اگر فراموش کرده‌اید اتومبیل‌تان را کجا پارک کرده‌اید چشم‌ها را ببندید و چند لحظه دنیای بیرون را نبینید. ظاهراً جلوی حواس‌پرت‌کُن‌ها را گرفتن باعث می‌شود قدرت مغز بالاتر برود و بتواند چیزها را بهتر به یاد بیاورد.

پشت‌میزنشینی می‌تواند خطر مرگ را تا 50 درصد افزایش دهد

کارمندان اداری مراقب باشند؛ زیرا تحقیقات دانشگاه سیدنی نشان داد کارمندان اداری که بیش از 10 ساعت در روز در محل کار خود می‌نشستند، در مقایسه با افرادی که کمتر از چهار ساعت نشسته بودند، 48 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند.
برای مقابله با این خطرات، سعی کنید هر یک ساعت پنج دقیقه از جایتان بلند شوید و تحرکی داشته باشید و حتماً در ساعت استراحت از محل کارتان بلند شوید. حتی تغییراتی ساده مانند استفاده از پله‌ها به جای آسانسور نیز به سلامتی‌تان کمک می‌کند.

نوشتن کارها به تقویت حافظه‌تان کمک می‌کند

تحقیقات دانشگاه ایندیانا نشان داد که برای به یاد آوردن چیزی، شما باید یادداشت‌های دست‌نویس داشته باشید نه اینکه آن‌ها را تایپ کنید. نوشتن باعث تقویت حافظه شما می‌شود؛ زیرا یادداشت‌برداری با دست نیاز به فرآیندهای شناختی متفاوت از تایپ کردن دارد. به عنوان مثال، اگر در یک سخنرانی قصد یادداشت‌برداری داشته باشید، باید با دقت به سخنان گفته شده گوش دهید، صحبت‌های گفته شده را خوب تجزیه تحلیل کرده و خلاصه کنید و این متفاوت از کسی است که فقط در حال تایپ کلمات در لپ‌تاپ است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.