تبیان، دستیار زندگی

آداب و روش انجام استخاره با قرآن چگونه است ؟

یکی از روش های استخاره ، استخاره با قرآن است که به معنای خواستن خیرو خوبی از خداوند است و انسان ها هنگامی که در کاری درنگ و تامل دارند و صلاح کار خود را نمی دانند، به آن توسل می جویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن

در برخی از امور زندگی انسان ها در انجام امور زندگی خود دچار تردید و سردرگمی می شوند و حتی تردیدشان با مشورت با افراد آگاه نیز ادامه می یابد ، در چنین مواقعی استخاره واجب می گردد تا انسان ها از این سردر گمی رها شوند .

استخاره به معنای خواستن خیرو خوبی از خداوند است که انسان های مومن هنگامی که در کاری درنگ و تامل دارند و خیر و صلاح کار خود را نمی دانند، به استخاره توسل می جویند. استخاره در اسلام انواع گوناگونی مانند استخاره مطلق ، استخاره مشورتی ، استخاره قلبی، استخاره با قرآن ، استخاره با تسبیح ، استخاره با کاغذ دارد .

چگونه باید با قرآن کریم استخاره کرد


یکی از روش های استخاره ، استخاره با قرآن است که درآن انسان طبق آداب ساده ای با خداوند بزرگ به وسیله قرآن مجید، مشورت می کند و از با راهنمایی قرآن آنچه خیر و صلاح است را می طلبد . استخاره با پیشگویی متفاوت است و در آن صلاح کار درخواست از خداوند، به انسان نشان داده می شود.

نوع اول استخاره با قرآن


نوع اول استخاره و چگونگی انجام آن طبق فرمایش رسول اکرم است که اینگونه می باشد:

بهترین روش و آداب استخاره با قرآن 
 
بعد از طهارت و گرفتن وضو ، سه مرتبه سوره توحید را بخوانید و سه مرتبه بر محمّد و آل او صلوات بفرستید سپس این جمله را بیان کنید :

اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـی غَیْبِـکَ.

( خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده.)

سپس قرآن را بگشایید و سطر اول سمت راست را بخوانید . در استخاره با قرآن فرد گیرنده استخاره باید به معنی قرآن واقف باشد تا بتواند معنی آیات آن را دریابد و جواب استخاره آن را بگیرد.

نوع دوم استخاره با قرآن


این نوع استخاره در کتاب فتح الأبواب توسط مرحوم سیّد بن طاووس نقل شده است :

چه زمانی باید استخاره کنیم
 
ابتدا کتاب قرآن را بر می داریم و این دعارا قرآت می کنیم :

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلی اُمَّةِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ، فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَةً اَسْتَدِلُّ بِها عَلی أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـی فَأَنْتَهی فِی عافِیَـة .

خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذاری، پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و برای من آیه ای بیرون آور که یا در آن امری باشد که انجامش دهم و یا نهی باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستی .

سپس حاجت و مشکل خود را بیان می کنیم و قرآن را باز می کنیم و بعد از پس از آن هفت ورق می زنیم، در ورق هفتم، صفحه سمت چپ، هفت سطر را می شماریم و در سطر هفتم استخاره خود را در می یابیم.
قرآن

زمان مناسب برای گرفتن استخاره با قرآن


زمان صحیح استخاره بوسیله قرآن کریم 


مرحوم شیخ عباس قمی درحاشیه مفاتیح الجنان بهترین ساعت برای استخاره با قرآن را روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر . روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب. روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، و پس از ناهار تا ظهر، و از عصر تا وقت عشا. روز سه شنبه از وقت ناهار تا ظهر، و پس از عصر تا وقت نماز عشا. روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا. روز پنج شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهرتا نماز عشا روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصرنقل کرده است .


استخاره با قرآن باید توسط چه کسی انجام شود


شرایط استخاره با قرآن چگونه است
استخاره با قرآن باید توسط افراد با تقوا و آشنا با مفاهیم قرآن صورت پذیرد زیرا مفاهیم قرآن برای هر کسی قابل فهم نیست و باید فرد مورد نظر با قرآن، علوم قرآن، تفسیر و ...آن آشنا باشد و با قرآن مأنوس بوده و زبان قرآن را بفهمد .

دو چیز را به هنگام استخاره نباید فراموش کرد :1 ـ استخاره مختص هنگامی است مسئله ای که با تفکّر و اندیشه، و حتّی با مشورت کردن با افراد خبره و صاحب نظر نیز روشن نشود این جا، جای استخاره است و در غیر این صورت استخاره کردن، اشتباه است. 2ـ از استخاره های مکرّر در یک چیز باید پرهیز کرد .در استخاره های مکرّر، همان استخاره اوّل معتبر است و بقیّه اعتباری ندارد.
 منبع: نمناک
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .