تبیان، دستیار زندگی

وقتی سارقان عاشق پراید می‌شوند؛

چطور سارقان پراید را شرمنده کنیم؟

در ادامه رکورد شکنی های پراید، این بار 70% خودرو های دزدیده شده پراید است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پراید
اگر بگوییم بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای متعلق به پراید است، کمتر کسی تعجب می‌کند. اما اگر بگوییم بیشترین سرقت خودرو نیز سرقت پراید است شاید کمی تعجب کنید.
پراید که از کیفیت فنی پایینی برخوردار است، بسیاری از ویژگی‌های یک خودرو مطلوب را ندارد و اگر مصرف بنزین پایین و قیمت کم آن نباشد(هر چند اکنون قیمت آن نیز مناسب نیست) دلیل دیگری برای خرید این ماشین وجود ندارد.

در روزهای اخیر خبری در رسانه‌ها دست به دست می‌شد که 70% سرقت خودرو توسط سارقان، مربوط به پراید است


سیستم ایمنی ضعیف و بدنه پلاستیکی آن، به سارق اجازه می‌دهد با کمی فشار به درب خودرو، آن را باز کند و به راحتی کار خود را انجام دهد. حتی در مواردی مشاهده شده که کلید درب پراید، خودروهای مشابه دیگر را نیز باز کرده! به همین خاطر خودروسازان باید فکری به حال این مشکل کنند.

سرقت 70 درصدی پراید

در روزهای اخیر خبری در رسانه‌ها دست به دست می‌شد که 70% سرقت خودرو توسط سارقان، مربوط به پراید است. دیروز نیز سردار محسن حسن‌خانی ضمن تایید این خبر اعلام کرد: «از این رقم 90% مربوط به خودروهای مدل 86 به پایین است. حالا به همین آمار سهم 12 یا 13 درصدی ایران خودرو را هم اضافه کنید، می‌شود حدود 90 درصد. خودروسازان در این موضوع چه کرده‌اند؟ چرا باید خودروها ایمنی لازم را از لحاظ موضوع سرقت نداشته باشند؟ در حوزه تصادفات که جواب نمی‌دهند، چرا نباید سازمان استاندارد، استاندارهایی را برای این موضوع تعریف کند.

پراید
حسن خانی البته مبارزه با سرقت را از اولویت‌های نیروی انتظامی بیان کرد و گفت: «امروز اگر سرقت یا تصادف رخ دهد، همه به نیروی انتظامی نگاه می‌کنند اما ما به عنوان نیروی انتظامی باید در حوزه‌های مختلف، دیگران را که مسئولیت دارند پای کار بیاوریم»(1)

چرا پرایدهای قدیمی؟

پراید‌های مدل 86 به پایین دارای سیستم ایمنی مناسبی ندارند. سیستم ایموبلایزر که در نسل‌های جدید پراید نصب شده است، در مدل‌های قدیمی به کار نرفته و بدنه ماشین نیز استحکام کنونی خود را ندارد. به همین خاطر پراید مدل 86 به قبل، اولین انتخاب سارقان است.
پژو نیز سیستم ایمنی ضعیفی دارد؛ به طوری که مدل 96 هیچ تفاوتی با مدل 80 نداشته و به راحتی سرقت می‌شود. از دیگر مشکلات ایمنی این خودرو این است که قفل مرکزی این پژوها در زمان آتش سوزی فعال شده و مانع خروج اضطراری سرنشین‌ها می‌شود. اتفاقی که در چند سال اخیر جان بسیاری را گرفت.

ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر (سوییچ‌های رمزدار) یک نوع سیستم ضد سرقت جدید است که باعث جلوگیری از حرکت ماشین می‌شود. به نوعی داخل ماشین یک نوع حافظه داخلی وجود دارد که به ECU و سوئیچ مرتبط است و در صورتی که کد وارد شده از طریق سوئیچ خودرو درست نباشد، نمی‌توانید ماشین را روشن و حرکت کنید.(2)
اگر ماشین شما پراید مدل 86 به قبل است، می‌توانید به تعمیرگاه مراجعه کرده و با پرداخت حدودا 400 هزار تومان، سیستم ایموبلایزر را بر روی خودرو خود نصب کنید.
یک راه ارزان‌تر برای افزایش ایمنی خودرو نیز نصب سوییچ مخفی روی ماشین است. در این روش، سیستم برق خودرو شما متصل به یک دکمه مخفی در ماشین شده که با فشار دادن آن، برق ماشین قطع و وصل می‌شود. این دکمه کوچک را هر کجای ماشین (زیر داشبرد، کنار درب راننده، زیر صندلی شاگرد و...) می‌توان نصب کرد و به همین خاطر امکان یافتن آن توسط دزد بسیار کم است.

پراید

قفل فرمان بزنید

هر چند سیستم ایمنی پراید افتضاح است اما نمی‌توان تمام تقصیر را گردن خودروسازان انداخت. مردم نیز وظیفه دارند امنیت خودرو خود را افزایش دهند. نصب دزدگیر، قفل فرمان و قفل پدال از مواردی است که سرقت را تا 80% کاهش می‌دهد.
همچنین نباید اشیاء قیمتی همچون موبایل یا کیف لپ‌تاپ را در معرض دید سارقان قرار داد تا انگیزه‌ای برای سرقت ماشین یا اشیاء داخل آن شود.
بیشتر بخوانید

روش جدید سرقت خودرو

پارکینگ‌ها محافظ خودرو شما

الزام شهرداری در مورد ساخت خانه‌هایی با پارکینگ که در چند سال اخیر به شکل جدی پیگیری می‌شود، باعث شده آمار سرقت خودرو و تجهیزات داخلی آن کاهش یابد.
اما همه خانه‌ها دارای پارکینگ نیستند و وجود پارکینگ‌های عمومی با قیمت مناسب در شهرهای مختلف، به خصوص در کلان‌شهرها الزامی است. هر چند بسیاری از این پارکینگ‌ها متعلق به بخش خصوصی است و به دلیل عدم نظارت نهادهای مربوطه، قیمت این پارکینگ‌ها زیاد است. به همین دلیل مردم کمتر از آن استقبال می‌کنند.

پی نوشت:
1. سایت تسنیم
2. سایت khodrocar