تبیان، دستیار زندگی

هزینه سفر به کربلا در اربعین

با نزدیک شدن به ایام مراسم اربعین حسینی، بازار سفرهای زمینی و هوایی و دریایی داغ و داغ‌تر می‌شود. افرادی که قصد سفر به کربلا رادارند، معمولاً با هر وسیله‌ای خود را به این دیار متبرک می‌رسانند. در این متن هزینه سفر به کربلا را در اربعین امسال برایتان آورده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین حسینی
پس از سقوط رژیم بعث عراق، هرساله گروه عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین عازم کربلا می‌شوند. امسال نیز در روز 27 مهر برابر با ۲۰ صفر، همانند سال‌های گذشته بسیاری از شیعیان کشورمان عازم سفر به کربلا می‌شوند.

تعداد ایرانی‌هایی که از مرز مهران، شلمچه و چزابه به مراسم راهپیمایی اربعین می‌رفتند، حدود ۲ میلیون نفر بود و امسال با توجه به حذف روادید عراق و همچنین افزوده شدن مرز خسروی به مجموع مرزهای قابل تردد، پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران ایرانی اربعین به حدود ۳ میلیون نفر برسد.

هزینه سفر به کربلا در اربعین: جزئیات و قیمت سفرهای جاده‌ای اربعین

برای هر زائر، ۱۰۰ یورو به عنوان ارز مسافرتی درنظر گرفته شده که حدودا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

امسال نیز مانند سال‌های قبل۵۰ درصد زائران از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای که شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری به مرزهای ۴ گانه سفر می‌کنند، بر همین اساس حدود ۱۵ هزار دستگاه انواع ناوگان جاده‌ای زائران را جابه‌جا خواهند کرد.

- نرخ کرایه اتوبوس ۲۵ نفره تک‌صندلی؛ تهران-مهران ۹۱ هزار تومان، این در حالی است که 20 درصد به نرخ کرایه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و آن هم به دلیل سرخالی بودن اتوبوس‌ها در زمان رفت‌وبرگشت است.

- نرخ کرایه اتوبوس ۲۵ نفره تک صندلی؛  تهران-کرمانشاه ۶۶ هزار تومان، همچنین اتوبوس‌های درون‌شهری از پایانه مسافربری کرمانشاه تا مرز خسروی مسافران را به‌طور رایگان حمل می‌نماید.

هزینه سفر به کربلا در اربعین: جزئیات و قیمت سفرهای ریلی زائران اربعین

اگر زائران بخواهند از طریق مسیر ریلی در ایام اربعین به کربلا سفر کنند، می‌توانند از طریق قطارهای؛  تهران- شلمچه و تهران- کرمانشاه به مرز وارد شوند.

همچنین زائران می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه با اتوبوس‌های درون‌شهری به‌صورت رایگان به مرز خسروی بروند و در صورت افزایش تردد زائران از مرز خسروی و کمبود خدمات، زائران را از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه به مرز مهران انتقال خواهند داد.

- قیمت بلیت قطار ۳ ستاره ۶ تخته؛ تهران-کرمانشاه ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان
- قیمت بلیت قطار ۴ ستاره ۴ تخته؛ تهران-کرمانشاه ۹۶ هزار و ۴۵۰ تومان
- قیمت بلیت قطار ۴ ستاره ۴ تخته؛  تهران-اهواز ۱۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان
- قیمت بلیت قطار ۳ ستاره ۶ تخته؛ تهران-اهواز  ۹۵ هزار تومان

هزینه سفر به کربلا در اربعین: جزئیات و قیمت سفرهای هوایی زائران اربعین

شرکت‌های هواپیمایی اعلام نمودند، که امسال حدود ۱۰۸ هزار صندلی برای خدمات‌رسانی به زائران در ایام اربعین تدارک دیده‌شده که بلیت آن‌ها از طریق دفاتر و آژانس‌های مجاز و همچنین از طریق سایت‌های اینترنتی دارای مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به فروش می‌رسد، همچنین سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص قیمت بلیت پروازهای ایام اربعین نرخ‌هایی را تعیین نموده است:

- قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-نجف، نجف-تهران و تهران-بغداد، بغداد-تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
- برای مسیرهای مشهد به بغداد و نجف (و بالعکس) نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

هزینه سفر به کربلا در اربعین: جزئیات و قیمت سفرهای دریایی زائران اربعین

در اربعین سال‌های گذشته به خاطر افزایش تعداد زائران و همچنین مشکلات تردد آن‌ها، مسئولان به فکر تمهیداتی در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین افتادند. به همین خاطر در کنار مرزهای زمینی و هوایی، مرزهای آبی "خرمشهر- بصره" را در جهت خدمات‌رسانی هر چه‌بهتر به زائران آماده‌ کردند.

فرماندار خرمشهر اعلام کرد که با فراهم نمودن تمامی زیرساخت‌ها، امسال خرمشهر به مرکز اصلی تردد زائران اربعین مبدل خواهد شد و اعزام زائران اربعین حسینی از طریق دریا صورت می‌گیرد. زائران می‌توانند از مسیرهای تعیین‌شده یا مرز دریایی خرمشهر به مقصد بصره استفاده کنند. نحوه ورود و خروج زائران از این مرزها، از طریق ستاد مرکزی اربعین اطلاع‌رسانی می‌شود.

با نزدیک شدن به ایام مراسم اربعین حسینی، بازار سفرهای زمینی و هوایی و دریایی داغ و داغ‌تر می‌شود. افرادی که قصد سفر به کربلا رادارند، معمولاً با هر وسیله‌ای خود را به این دیار متبرک می‌رسانند.


هزینه سفر به کربلا در اربعین: به گفته مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، روزانه 4شناور با ظرفیت 150 تا 300مسافر، چ آمادگی دارند تا زائران را از مرز آبی خرمشهر - بصره انتقال داده و هزینه آن  نیز برای هر نفر 80 هزار تومان تعیین‌شده است.

امسال با توجه به افزایش نرخ ارز زائران اربعین حسینی(ع) که عازم عراق هستند توجه داشته باشند. برای جلوگیری از خسارت بیشتر در محاسبه و تبدیل پول، دینار عراقی موردنیاز ر خود را قبل از عزیمت به عراق از داخل کشور تهیه نمایند.

هزینه سفر به کربلا در اربعین: درنهایت قیمت‌های تقریبی مسیرهای پرتردد زائران ایرانی در عراق را به شما اطلاع‌رسانی کمی کنیم تا قبل از شروع سفر برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل‌آورید.

- هزینه کرایه ماشین ون از مرز مهران تا شهر مقدس نجف، 17 هزار دینار است.
- هزینه کرایه ماشین‌سواری از مهران تا نجف برای هر نفر 25 هزار دینار
- هزینه کرایه از مرز مهران تا کربلا برای هر نفر 17 هزار دینار
- هزینه کرایه از شهر نجف تا کربلا با اتوبوس و ون 3 هزار و 500 دینار
- هزینه کرایه سواری چهارنفره، برای هر نفر 6 هزار دینار
- هزینه کرایه‌ از نجف تا کاظمین با ون و اتوبوس‌ 9 هزار دینار
- هزینه کرایه‌ از نجف تا کاظمین با سواری چهارنفره برای هر نفر 14 هزار دینار
- هزینه کرایه از کربلا تا کاظمین با اتوبوس‌(رفت‌وبرگشت) 7 هزار دینار
- هزینه کرایه از کربلا تا کاظمین  با سواری چهارنفره فقط رفت 10 هزار دینار
- هزینه کرایه‌ از کربلا به سامرا با اتوبوس(رفت‌وبرگشت) 12 هزار دینار
-  هزینه کرایه کاظمین به سامرا با سواری چهارنفره برای هر نفر 10 هزار دینار
- هزینه کرایه از کربلا به مدائن مرقد سلمان فارسی با اتوبوس (رفت‌وبرگشت) 8 هزار دینار
- هزینه‌ کرایه برگشت از کربلا تا مهران با اتوبوس‌15 هزار دینار

هزینه سفر به کربلا در اربعین: هزینه گذرنامه چقدر است؟

هزینه گذرنامه، حدود ۱۵۰ هزار تومان است. زنان متاهل باید حدود ۳۰ هزار تومان بابت اجازه‌نامه محضری از طرف همسر، اضافه تر پرداخت کنند.  

هزینه سفر به کربلا در اربعین: هزینه بیمه چقدر است؟

امسال برای خدمات ویزا یا روادید ورود به عراق در اربعین پولی گرفته نمی شود،ولی ستاد اربعین وزارت کشور اعلام کرده است: متقاضیان سفر اربعین  باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و شرط خروج از کشور داشتن برگه تاییدیه ثبت‌نام در این سامانه اینترنتی و گذرنامه معتبر است. هزینه ثبت‌نام در این سامانه 22 هزار تومان است و سازمان حج و زیارت اعلام نموده که این مبلغ بابت خدمات بیمه و هلال‌احمر دریافت می شود.

هزینه سفر به کربلا در اربعین: ارز مسافرتی چقدر است؟

بانک مرکزی ایران  اعلام کرد: برای هر زائر، ۱۰۰ یورو به عنوان ارز مسافرتی درنظر گرفته شده که حدودا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .