تبیان، دستیار زندگی

مرزهای زمینی سفر اربعین کدام است؟

هرچه به ایام اربعین نزدیک‌تر می‌شویم شور و شوق زائران برای سفر به کربلا بیشتر می‌شود، ولی مهم‌ترین مسئله‌ای که زائران اربعین باید به آن دقت نمایند، انتخاب بهترین مسیر برای تردد و بازگشت از کربلا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زائران اربعین
امسال هم‌زمان با برگزاری مراسم اربعین اتفاق مهمی به وقوع پیوست و آن هم باز شدن مرز خسروی بود، این مرز یکی از قدیمی‌ترین مرزها برای اعزام زائران به‌شمار می‌رفت، که پس از  6 سال بسته بودن بالاخره در روز 15 شهریور98 به‌طور رسمی بازگشایی شد.

مرزهای زمینی مشترک ایران و عراق

ایران با کشور همسایه‌مان عراق دارای چندین مرز مشترک است، که زائران در ایام اربعین به این مرزها عزیمت می‌کنند. مرز مهران، شلمچه و چذابه و مرز خسروی از پایانه‌های مرزی مشترک ایران و عراق هستند. هدف از باز کردن مرز خسروی نه‌تنها رونق گردشگری مذهبی است بلکه تقویت زیرساخت‌ها و تأسیسات مرزی و تمرکز هرچه بیشتر امکانات کشور به کرمانشاه و بخصوص مرزنشینان قصر شیرین است.

در هنگام برگشت برای کم شدن تراکم مرز مهران زائران سعی کنند که از مسیر چزابه، شلمچه و خسروی نیز برای خروج از عراق استفاده کنند.



جمعیت شهر قصر شیرین در حدود 27000 نفر است، مرز مشترک با عراق حدود 186 کیلومتر است و میانگین تردد روزانه زائران اربعین حدود 3000 مسافر و تعداد واحدهای اقامتی در مرز خسروی برای اسکان مسافران حدود 14 هتل و مهمان‌پذیر است که دارای ظرفیتی در حدود 322 اتاق و 1200 تخت است.
نکته مهم: ورود بدون مجوز قانونی به عراق 6 ماه زندانی دارد.
مرزهای زمینی سفر اربعین، زائران در استان‌های شمالی ایران می توانند از مرز خسروی برای وارد شدن به خاک عراق استفاده کنند.

مرزهای زمینی سفر اربعین، زائران استان‌های شمال غربی کشور؛ اردبیل، آذربایجان‌های غربی و شرقی و سنندج از محور قزانچی-کرمانشاه به استان کرمانشاه وارد می‌شوند.

مرزهای زمینی سفر اربعین، زائران استان‌های مرکزی ایران می توانند از مرز مهران برای ورود به عراق استفاده کنند.

مرزهای زمینی سفر اربعین، زائران استان‌های مرکزی مانند زنجان و همدان از محور ورودی بیستون، اسلام‌آباد غرب، کرند، سرپل ذهاب و قصر شیرین عبور کرده و از مرز خسروی به عراق وارد می‌شوند.

مرزهای زمینی سفر اربعین، زائران استان‌های جنوب شرقی و جنوب کشور نیز از مرز چذابه و شلمچه اقدام به خروج از کشور می‌نمایند.

در میان مرزهای زمینی سفر اربعین، مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از ایران به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا بوده و فاصله آن با پایتخت عراق(بغداد) حدود 190 کیلومتر است. فاصله این مرز تا نجف 380 کیلومتر، تا کربلا 315 کیلومتر، تا کاظمین 203 کیلومتر و فاصله آن تا سامرا 326 کیلومتر است.

در میان مرزهای زمینی سفر اربعین؛ محبوبیت مرز مهران در نزد زائران به مراتب بیشتر از مرزهای دیگر است زیرا بلافاصله بعد از خروج از شهر وارد پایانه مرزی می‌شوید و همچنین به دلیل وجود امکانات رفاهی و پارکینگ‌های بزرگ این مرز را از مرزهای دیگر متمایز می‌کند.

البته در میان مرزهای زمینی سفر اربعین، نزدیکی و امنیت مسیرهای مرز مهران با شهرهای زیارتی عراق باعث شده که زائران تمایل بیشتری داشته باشند تا در ایام اربعین از مرز مهران استفاده کنند. فاصله مرز مهران تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر، تا کاظمین۲۸۳، تا سامرا ۴۴۴ و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است

مرز چزابه، که تنگه چزابه در 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان قرار دارد. فاصله مرز چزابه تا شهرهای زیارتی عراق؛ تا نجف 390 کیلومتر، تا کربلا 460 کیلومتر، تا سامرا 755 کیلومتر، تا کاظمین 575 کیلومتر، تا بغداد 568 کیلومتر است.

مرز شلمچه در منطقه مرزی غرب خرمشهر واقع‌شده این مرز نزدیک‌ترین نقطه به شهر بصره در کشور عراق است. مرز شلمچه جنوبی‌ترین مرز زمینی ایران و عراق محسوب می‌شود و فاصله آن تا خرمشهر 15 کیلومتر و تا بصره 20 کیلومتر می‌باشد.

مسیر عبور زائران اربعین

هرچه به ایام اربعین نزدیک‌تر می‌شویم شور و شوق زائران برای سفر به کربلا بیشتر می‌شود، ولی مهم‌ترین مسئله‌ای که زائران اربعین باید به آن دقت نمایند، انتخاب بهترین مسیر برای تردد و بازگشت از کربلا است.

مسیرهای عبور زائران اربعین از مرز خسروی تا کربلا: ملاعزیز، سعدیه، مقدادیه، ابوجسری، الوجهیه، بعقوبه، قالبیه، حسینیه، بغداد، دورالشرطه، ابوغریب، محمودیه، الاسکندریه، مسیب، کربلا

مسیرهای عبور زائران اربعین از مرز مهران تا کربلا: ایلام، زرباطیه، بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه، شامیه، نجف، کربلا

مسیرهای عبور زائران اربعین از مرز شلمچه تا کربلا: شلمچه، تنومه، بصره، سماوه، نجف، کربلا

مسیرهای عبور زائران اربعین از مرز چزابه تا کربلا: چزابه، شیب، مشرح، العماره، فجر، عفک، دیوانیه، شافعیه، شامیه، ابوصخیر، نجف، کربلا

مرزهای زمینی سفر اربعین؛ نکته قابل توجه این است که زائرانی که از مرزهای زمینی وارد خاک عراق می‌شوند، نباید هیچ مبلغی بابت عوارض خروج پرداخت کنند، ولی زائرانی که به‌صورت هوایی سفر می‌کنند موظف به پرداخت 110 هزار تومان عوارض خروج هستند.

مرزهای زمینی سفر اربعین؛ باید اشاره کنیم زائرانی که با وسایل نقلیه شخصی به مرزها وارد می‌شوند؛ در مرزهای مهران، شلمچه، چزابه و مرز خسروی پارکینگ‌های مناسبی تعبیه‌شده است. بنابراین زائرانی که قصد سفر به کربلا و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین را دارند می‌توانند ماشین‌های شخصی خود را در این پارکینگ‌ها پارک نموده و با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهند.

بهترین مسیر بازگشت از کربلا

مرزهای زمینی سفر اربعین؛ و اما در هنگام بازگشت از کربلا از 4 مسیر می توان وارد کشور شد، که البته هرساله بیشترین مسافر از مرز مهران وارد کشور می‌شود. اما بازگشت از کربلا به‌جز مرز مهران از سه مرز چزابه، شلمچه و خسروی نیز امکان‌پذیر است. زائرانی که قصد دارند بعد از بازگشت از کربلا به بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، چهارمحال‌و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، تهران، اصفهان و فارس بروند، می‌توانند از مرز شلمچه استفاده کنند.

مرزهای زمینی سفر اربعین؛ زائرانی که می‌خواهند به شهرهای اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان و تهران بروند مرز چزابه را برای بازگشت به شهرهایشان انتخاب کنند.

مرزهای زمینی سفر اربعین؛ مرز خسروی که امسال بازگشایی شده است تا شهر قصر شیرین 20 کیلومتر فاصله دارد و زائرانی که به شهر قصر شیرین نزدیک‌تر هستند می‌توانند از این مرز برای خروج از کشور عراق استفاده نمایند.
 
نکته مهم: در هنگام برگشت برای کم شدن تراکم مرز مهران زائران سعی کنند که از مسیر چزابه، شلمچه و خسروی نیز برای خروج از عراق استفاده کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .