تبیان، دستیار زندگی

بررسی حقایق و افسانه‌هایی پیرامون پوست

راست و دروغ‌های منافذ پوستی

اغلب ما در مورد سایز منافذ پوستی‌مان دچار نوعی وسواس شده‌ایم. از آنجایی که تصورات نادرستی پیرامون چگونگی عملکرد این منافذ وجود دارد، ما را بر آن می‌دارد که راهی برای کوچک کردن آن‌ها پیدا کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منافذ پوستی
طبق مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شد، بسیاری از افراد از سایز منافذ پوستشان شاکی هستند زیرا می‌ترسند این منافذ آن‌ها را مسن‌تر نشان دهد. خبر خوب این است که افشای واقعیات و یا نشان دادن افسانه‌هایی که در این باره وجود دارند، می‌تواند این ترس‌ها را کم کند.

هر چه نور خورشید بیشتر روی پوست شما قرار گیرد، منافذ آن بزرگ‌تر می‌شود. نظریه این است که پرتوهای فرابنفش کلاژن را، که منافذ را پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را محکم نگه می‌دارد، ضعیف می‌کنند


حقیقت: دو نوع منفذ پوستی وجود دارد

پوست شما از دو نوع منفذ عرق و منفذ چربی تشکیل شده است. منافذ چربی در واقع فولیکول مو هستند. هر کدام حاوی غده چربی می‌باشند که روغن (سِبوم) تولید می‌کنند و معمولاً این منافذ هستند که موجب نارضایتی ما در مورد پوست و ظاهرمان می‌شوند. غدد عرق بسیار اندک می‌باشند، بنابراین این فولیکول‌های مو هستند که باعث ناراحتی بیشتر ما می‌شوند و تمایل به انسداد دارند.

حقیقت: منافذ دارای هدف هستند

منافذ پوستی فقط برای تحریک و پرت کردن حواس شما به سمت خود نیستند. منافذ چربی برای رشد مو و تأمین مسیر عبور ایمن روغن به سطح پوست مورد نیاز است، جایی که وظیفه آن محافظت از پوست شماست. در حقیقت، به طور متوسط هر فرد بزرگسال 5 میلیون منفذ پوستی دارد که تقریباً 20،000 تای آن‌‌ها تنها روی صورت قرار گرفته ‌است. هنگامی که منافذ با روغن و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شود، ممکن است یک جوش سرسیاه یا سفید تشکیل شود. باکتری‌ها وارد آن شده و در پاسخ، پوست قرمز و ملتهب می‌شود و باعث ایجاد جوش می‌گردد.

افسانه: سیاهی در جوش سرسیاه، همان کثیفی است

این فقط یک توهم بصری است. هنگامی که منافذ دچار گرفتگی می‌شوند، ممکن است یک سیاهی ایجاد شود. اما آنچه می‌بینید در واقع فقط سبوم (روغن) اکسیده شده است. سبوم معمولاً سفیدرنگ می‌باشد. گاهی اوقات در منافذ کثیفی نیز وجود دارد؛ اما بیشتر آنچه شما می‌بینید روغن اکسیده شده است، نه آلودگی دیگر.
بیشتر بخوانید

 جوش‌های سر سیاه

افسانه: منافذ پوستی باز یا بسته هستند

این درست نیست. آن‌ها مانند لنز دوربین گشاد می‌شوند و می‌توانند از باریک به پهن یا پهن تا باریک حرکت کنند. بخار می‌تواند به روان شدن چربی درون منافذ کمک کند، اما آن‌ها باز و بسته نمی‌شوند.

حقیقت: پرتوهای UV می‌توانند منافذ را بزرگ‌تر نشان دهند

هر چه نور خورشید بیشتر روی پوست شما قرار گیرد، منافذ آن بزرگ‌تر می‌شود. نظریه این است که پرتوهای فرابنفش کلاژن را، که منافذ را پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را محکم نگه می‌دارد، ضعیف می‌کنند. کلاژن ساختار اصلی پوست سالم، نرم و منعطف و دارای خاصیت ارتجاعی است. بر اساس یک مطالعه، کاهش خاصیت ارتجاعی در اطراف منافذ یکی از دلایل اصلی بزرگ شدن منافذ است.

حقیقت: چرخه قاعدگی روی اندازه منافذ پوستتان تأثیر می‌گذارد

منافذ پویا هستند. آن‌ها دائماً تغییر می‌یابند. بنابراین وقتی سطح هورمون‌ها هنگام تخمک‌گذاری تغییر پیدا می‌کند، منافذ پوست شما بسیار بزرگ به نظر می‌رسند. در نتیجه افزایش و یا کاهش میزان هورمون‌ها در دوران بارداری یا یائسگی نیز سبب بزرگ‌تر شدن این منافذ پوستی خواهند شد.

حقیقت: افزایش سن بر اندازه منافذ اثرگذار است

این موضوع شاید کمی ناراحت‌کننده باشد اما درست است، هنگامی که تولید طبیعی الاستین و کلاژن بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد، بافت پوست شما سست‌تر شده و این باعث می‌شود منافذ بزرگ‌تر به نظر برسند. الاستین با پشتیبانی از کلاژن برای حمایت از پوست عمل می‌کند. کاهش این پروتئین‌ها به چین و چروک‌های عمیق نیز مرتبط است. درمان‌های مانند نور پالس شدید (IPL) می‌توانند کمک کنند.

حقیقت: شستن بیش از حد باعث بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود

بله، خاک و آلودگی‌ها می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث بزرگ‌تر شدن آن‌ها شوند؛ اما متخصصین اغلب به مراجعین توصیه می‌کنند که صورتشان را تنها شب‌ها بشویند تا چربی پوست بیش از حد از بین نرفته و پوست خشک نشود. اگر این اتفاق بیفتد، درمان منافذ تحریک‌کننده‌تر می‌شود، بیماران درمان را رها می‌کنند و منافذ همچنان بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.

افسانه: نمی‌توان برای منافذ پوست کاری انجام داد

شما نمی‌توانید اندازه منافذ خود را تغییر دهید؛ اما می‌توانید برای کوچک‌تر شدن ظاهر آن‌ها قدم‌هایی بردارید. سبوم، اکسیداسیون و جوش‌های سرسیاه باعث ایجاد منافذ بیشتر می‌شود، اما مراقبت از پوست با لایه‌برداری ملایم برای خلاص شدن از شر آلودگی و سفت کردن پوست با لیزر یا سایر دستگاه‌های مبتنی بر انرژی، می‌تواند منافذ را کوچک‌تر کند. رتینوئیدهای بدون نسخه و یا نیازمند به نسخه، عملکرد سلول‌های پوستی را تغییر می‌دهند تا از ایجاد سلول‌های مرده پوست در منافذ جلوگیری کنند. علاوه بر این، محصولات حاوی اسیدسالیسیلیک یا اسیدگلیکولیک نیز پوست را لایه‌برداری می‌کنند تا قابل دید بودن منافذ را به حداقل برسانند.
لایه‌برداری پوست با لیزر، میکرونیدلینگ و درمان‌های دیگر می‌توانند به افزایش کلاژن کمک کنند. وقتی تولید کلاژن را افزایش می‌دهیم، پوست متراکم‌تر می‌شود و منافذ در آن تحت فشار قرار می‌گیرند، بنابراین کوچک‌تر ظاهر می‌شوند. برخی متخصصین معتقدند یکی از مؤثرترین کوچک‌کننده‌های منافذ، میکرونیدلینگ با PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) است. PRP یک ماده طبیعی رشد در خون ما است که باعث تشویق تولید کلاژن جدید در پوست می‌شود و ظاهر منافذ بزرگ شده را کوچک کرده و علائم آکنه را کاهش می‌دهد. برای رسیدن به حداکثر نتیجه، اغلب یک سری از درمان‌ها مورد نیاز است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.