تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از تلاش‌های موسسه تبلیغی جهادی سفیر در مناطق محروم؛

منطقه فراموش شده «نمداد» جانی دوباره گرفت

با دستور رهبر معظم انقلاب، تعدادی از مسئولین حاضر به حضور در «نمداد» شدند و از آن پس، در عرض شش ماه کارهای عمرانی و ساخت و ساز شروع شد که موجب بهبود وضعیت زندگی مردم منطقه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسسه جهادی سفیر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، منطقه نمداد از مناطق کوهستانی در جنوب استان کرمان و در یکی از محروم ترین قسمت‌های ایران واقع شده است، نمداد در 70 کیلومتری شهرستان ریگان قرار داد و به دلیل شرایط نامساعد زمین، کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن مسیرها، امکان رونق و گسترش کشاورزی در این ناحیه وجود ندارد.

همچنین علیرغم جای گرفتن روستاهای زیاد در این منطقه، تا پیش از این اکثر مردم در کپر (نوعی سایه‌بان و اقامتگاه ساخته شده از بقایای درخت خرما که فاقد هرگونه تجهیزات است) زندگی می‌کردند و حتی مدارس آنها در چادر برگزار می‌شد. و به دلیل فقدان راه‎های ارتباطی، ارتباط اکثر مردم با خارج از منطقه به طور کامل قطع بود.

حجت الاسلام حسن بابانژاد، مدیر موسسه تبلیغی جهادی سفیر در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» در خصوص حضور جهادی مبلغان در نمداد، گفت: سال 85 که در مسیر اردوهای جهادی به این منطقه رسیدیم، در جریان وضعیت بسیار نامناسب معیشت و زندگی مردم قرار گرفتیم. لذا مصمم به سرکشی های بعدی به این منطقه شدیم.

به دلیل فقدان راه‎های ارتباطی، ارتباط اکثر مردم با خارج از منطقه به طور کامل قطع بود.


مدیر موسسه تبلیغی جهادی سفیر ادامه داد: پس از چند مرحله سفر به این منطقه و انجام بعضی از فعالیت‌های فرهنگی جهادی جهت بهبود وضع مردم، تصمیم گرفتیم تا علاوه بر فعالیت ها و کارهای تبلیغی، نسبت به رساندن مشکلات مردم منطقه به گوش مسئولین اقدام کنیم.

بابانژاد با اشاره تهیه و ارسال گزارش شرایط این منطقه به نهادهای مختلف، افزود: بعد از تهیه شرحی از وضعیت نمداد، علاوه بر ارائه به مسئولین و نهادهای مختلف، یک نسخه از آن به همراه نامه‌ای به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال شد؛ که پس از گذشت دو ماه از دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتند و پاراف نامه را برایم قرائت کردند.

وی با اشاره به حضور گروهی از مسئولین استانی و دفتر امور مناطق محروم در این منطقه (بعد از دستور مقام معظم رهبری به آقای بشارتی)، ادامه داد: با دستور رهبر معظم انقلاب، تعدادی از مسئولین حاضر به حضور در «نمداد» شدند و از آن پس، در عرض شش ماه کارهای عمرانی و ساخت و ساز شروع شد که موجب بهبود وضعیت زندگی مردم منطقه شد.

این روحانی جهادگر با اشاره به اعداد و ارقام خدمت رسانی به مردم نمداد، خاطرنشان کرد: با همکاری همه جانبه در مدت کوتاهی شش مدرسه، ۲۰۰ خانه، ۲۰۰ حمام و سرویس بهداشتی، ۷۰ کیلومتر جاده، ۷۰ کیلومتر برق، آب شربِ اصلاح شده، خانه بهداشت و وام‌های اشتغال برای منطقه فراهم شد.
روحانی جهادگر
بابانژاد با ابراز خرسندی از روند کار گفت: با توجه به گذشت حدود ۱۳ سال از اولین ارتباط با منطقه، کماکان ارتباط مستمر موسسه سفیر با نمداد برقرار است و مایه مباهات است که در این مدت تعداد ده طلبه برادر از این منطقه پرورش داده شده و امروز به واسطه کارهای فرهنگی انجام شده در این منطقه، حداقل پنج بانو از همین ناحیه در امور قرآنی فعال هستند.

امام خامنه‌ای در بیانات خود فرمودند با نزدیک شدن به مردم، با نشستن در محیط خانه و کپر و چادرشان، نسبت به مشکلات آنها آشنا شوید. هرکس این مشکلات را لمس کند انگیزه‌های تمام ناشدنی برای کار و تلاش پیدا خواهد کرد


مدیر موسسه تبلیغی جهادی سفیر با اشاره به فعالیت های فرهنگی فعلی در منطقه، افزود: در حال حاضر و در طول سال طلبه های نمدادی با منطقه ارتباط مستمری دارند و به دلیل آشنایی کامل با منطقه، از ارتباط نزدیک و صمیمانه‎ای با مردم برخوردارند. ضمن اینکه در ایام تابستان موسسه سفیر نیز برنامه های زیارتی برای مردم در نظر گرفته و بحمدالله تاکنون تعداد ۳۰۰ نفر از اهالی به سفر زیارتی امام رضا علیه السلام فرستاده شده‌اند.

وی با بیان اینکه تا پیش از بهبود شرایط منطقه، شغل غالب مردم دامپروری و کشاورزی (به صورت بسیار محدود، با توجه به شرایط ویژه منطقه) بود، خاطرنشان کرد: اکنون نیز ما پیگیر اشتغال و کار آفرینی برای مردم نمداد هستیم و با توجه به ساخت و سازهای صورت گرفته در این منطقه و آبادانی که به واسطه این ساخت و سازها به وجود آمده، مردم منطقه بسیار به زندگی دلگرم شدند و اکنون پیگیری امر اشتغال برای ایشان بسیار راحت شده است.

بابانژاد در پایان گفت: اگرچه به لطف خدا بهبود شرایط کنونی نمداد نسبت به قبل بسیار رشد چشمگیر داشته، اما کماکان این منطقه و مناطق اطراف آن با مشکلات بسیار عدیده و شرایط بسیار سخت روبرو هستند و هنوز نیاز به تلاش مضاعف است، همانطور که امام خامنه‌ای در بیانات خود فرمودند با نزدیک شدن به مردم، با نشستن در محیط خانه و کپر و چادرشان، نسبت به مشکلات آنها آشنا شوید. هرکس این مشکلات را لمس کند انگیزه‌های تمام ناشدنی برای کار و تلاش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، آخرین فعالیت موسسه تبلیغی جهادی سفیر، محرم امسال بوده است و اکنون نیز این موسسه درصدد راه‌اندازی اولین کاروان اربعین از منطقه نمداد است.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه