تبیان، دستیار زندگی

تقسیم‌بندی درهای بهشت

خداوند در سوره مبارکه زمر به مؤمنانی اشاره می‌کند که به سمت بهشت راهنمایی می‌شوند و در آنجا جاودانه می‌مانند. حال چرا زندگی دنیا محدود است اما پاداش و عذاب قیامت نامحدود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراتب عالی

خداوند در آیه ۷۳ سوره مبارکه زمر به موضوع ورود نیکوکاران به بهشت اشاره کرده و می‌فرماید آنها به بهشت رانده می‌شوند.

در این خصوص تعابیر مختلفی وجود دارد. برخی مفسران می‌گویند: عده‌ای از بهشتیان پیش از ورود به بهشت منتظر عزیزانشان می‌مانند و برخی از مؤمنان هم از شوق وصال با پروردگار بهشت را فراموش می‌کند.

برخی از مفسران هم در تفسیر رانده شدن مؤمنان به سمت بهشت می‌گویند: فرشتگان رحمت به قدری مشتاق بهشتیان هستند که آنها را از سر شوق به سمت بهشت سوق می دهند مثل میزبانی که برای دیدن میهمانش بسیار مشتاق است و صبر و طاقت ندارد.

به این آیه توجه کنید؛

وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى‏ إِذَا جَآءُوهَا وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ‏

ترجمه

و کسانی که از پروردگارشان پروا داشته اند گروه گروه به سوی بهشت سوق داده شوند تا چون بدان جا رسند و درهایش (به روی آنها) گشوده گردد (داخل شوند) و نگهبانانش به آنها گویند: سلام بر شما، (از نظر جسم و روح) پاکیزه شدید ، پس به عنوان اقامت جاودانی در آن داخل شوید.

در قیامت کسانی را که از انتقام پروردگار خود پرهیز و پروا داشتند، دسته دسته به سوی بهشت می‌رانند تا وقتی که به آنجا می‌رسند و درها برویشان گشوده می‌‌شود و ملائکه در حالیکه از آنها استقبال می‌کنند به ایشان خوشامد گفته و می‌گویند: درود بر شما، همگی در سلامت مطلق خواهید بود و جز آنچه مایه خشنودی شماست نخواهید دید، این به سبب آنست که شما پاک و مطهر بودید و اثر پاکی شما این است که جاودانه در بهشت زندگی کنید، پس گوارایتان باد.

چرا اعمال ما در دنیا محدود است اما پاداش و عذاب در قیامت جاودانی است؟

سؤال: با آنکه عمر و اعمال نیک و بد انسان در دنیا محدود است، چرا کیفر و پاداش قیامت نامحدود است که قرآن مى‏‌فرماید: دوزخیان و بهشتیان جاودانه در آتش یا بهشت خواهند بود.

پاسخ: اولاً جاودانگى در بهشت، از باب لطف خداوند است و منافاتى با عدل ندارد. ثانیاً جاودانگى در دوزخ براى همه دوزخیان نیست بلکه بسیارى از مجرمان پس از دیدن کیفر اعمالشان و پاک شدن از گناه، وارد بهشت مى‏‌شوند. ثالثاً مدّت کیفر بستگى به میزان سبکى یا سنگینى جرم دارد، نه زمان انجام جرم. چه بسا کسى که در یک لحظه اقدام به قتل کسى کرده و حتّى موفّق نشده، امّا دادگاه براى او حبس ابد مقرّر مى‏‌کند. آیا مجازات کبریت زدن به یک بشکه بنزین یا یک کشتى بنزین یکسان است؟ آرى، آن که تمام عمر نافرمانى خالق هستى و خداى بزرگ را کرده است، براى همیشه در عذاب خواهد بود.

چرا همانگونه که جهنمیان به دوزخ رانده می‌شوند، بهشتیان هم به بهشت رانده می‌شوند؟

نکته دیگر این است که چرا مؤمنان به بهشت رانده می‌شوند. بعضى این تعبیر را به خاطر آن دانسته‌اند که بسیارى از بهشتیان در انتظار دوستانشان هستند و بعضى به خاطر این مى‌دانند که شوق لقاى پروردگار آنچنان پرهیزگاران را مجذوب خود ساخته که به غیر او حتى بهشت را هم نمى‌‌خواهند. بعضى نیز گفته‌اند مرکب‌هاى آنها را به سرعت به سوى بهشت مى‌رانند.

در عین اینکه این تفاسیر خوب است و منافاتى با هم ندارد نکته دیگرى نیز در اینجا وجود دارد که ممکن است سِرّ اصلى این تعبیر باشد و آن اینکه هراندازه پرهیزگاران عاشق بهشتند، بهشت و فرشتگان رحمت براى آمدن آنها به بهشت مشتاق‌ترند همان‌گونه که گاه میزبان آنقدر به دیدار میهمانش مشتاق است که او را با سرعتى بیش از آنچه خودش مى‌آید به سوى خویش ‍ ببرد، فرشتگان رحمت نیز آنها را به سوى بهشت مى‌برند.

به هر حال در اینجا نیز «زمر» که به معنى گروه کوچک است نشان مى دهد که بهشتیان در گروه‌هاى مختلف که نشانگر سلسله مراتب مقامات معنوى آنهاست به سوى بهشت مى‌روند.

در کتاب خصال از حضرت على‏ علیه‌السلام نقل شده است که بهشت هشت در دارد و هر درى مخصوص گروهى است. یک در براى انبیا و صدّیقان، یکى براى شهدا و صالحان و پنج در براى شیعیان من و یک در براى مسلمانانى که کینه‏ مرا ندارند.

پیام‌هایی از آیه ۷۳ سوره مبارکه زمر

راه ورود به بهشت، پاکى و پارسایى است. «سیق الّذین اتّقوا ربّهم الى الجنّة»
بهشت نیز درهاى متعدّدى دارد. «ابوابها»
«سلام علیکم» درود فرشتگان به بهشتیان است که در دنیا نیز این گونه سلام سفارش شده است.
شرط ورود به بهشت پاکى است که یا از اول بوده و یا در اثر توبه پیدا شده است. «طبتم فادخلوها»

بر گرفته از : تفاسیر نور، نمونه و المیزان
 منبع: فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .