تبیان، دستیار زندگی
یك كارشناس محتوایی و مذهبی تلویزیون گفت: در سریال «اغما» پسماندهایی در ذهن مخاطب می‌ماند كه ممكن است او را از تاثیرپذیری فیلم دور می‌كند و متاسفانه در ساخت سریال بدان توجه نشده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»

اغما

«سازندگان به پسماندهای ذهنی مخاطب توجه نكرده‌اند»

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رجایی‌ـ كارشناس محتوایی‌ومذهبی سیما

یك كارشناس محتوایی و مذهبی تلویزیون گفت: در سریال «اغما» پسماندهایی در ذهن مخاطب می‌ماند كه ممكن است او را از تاثیرپذیری فیلم دور می‌كند و متاسفانه در ساخت سریال بدان توجه نشده است.

حجت‌الاسلام حمید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با ارزیابی خود از قسمت‌های اخیر سریال تلویزیونی «اغما» اظهار كرد: این كه تلویزیون چند سالی است به بحث شیطان و گمراه كردن او می‌پردازد، رویكرد مناسبی است و نباید به خاطر ضعف‌های كه در این گونه آثار است، سردی عوامل تولید فیلم را موجب شویم.

وی كه از طلاب فارغ‌التحصیل تهیه‌كنندگی سیماست گفت: دوست داریم چنین كارها ادامه یابد، منتها سیر غنی‌سازی این كارها می‌تواند قوی‌تر از این انجام شود. متاسفانه كارشناسانی كه در این برنامه‌ها استفاده می‌شوند یا كسانی بوده‌اند كه در معارف اسلامی قوی بوده‌اند و در مباحث رسانه توانمندی لازم را نداشتند و یا كسانی بوده‌اند كه در قسمت‌هایی از سازمان مسؤولیت داشته‌اند و مدیر بوده‌اند، ولی وقت و فرصت كافی برای تمركز دربه عمل آوردن فیلم نامه نداشته‌اند.

رجایی با بیان این كه قبلا فیلم نامه‌ی «اغما» را مطالعه كرده بودم عنوان كرد: قسمت‌هایی از فیلم نامه كه مورد انتقاد بود، خوشبختانه اصلاح شده است و این كه شیطان بتواند به صورت یك انسان مجسم شود در عین حال كه پدیده‌ای پیچیده و نادر است، ولی می‌تواند دارای توجیه سینمایی باشد. عناصر سینمایی این اجازه را به ما می‌دهند كه شیطان را ظاهر نماییم و در آثاری همچون «وكیل مدافع شیطان» و«شب شیاطین» كه در این زمینه ساخته شده است به خاطر قوت و غنای فیلم نامه و تولید، آن زبان مجازی به خوبی نمایان شده‌اند و كار به شكل مناسبی درآمده است. در سریال‌هایی كه ما ساخته‌ایم نیز هم اكنون روند رو به رشدی طی می‌شود.

وی یاد آور شد: در «اغما» ، برخی آموزه‌های دینی مجسم شده و نماهایی نمایش داده می‌شود كه برگرفته از آیه قرآن كریم است كه می‌گوید «انه یراكم هو و قبیله من حیث لاترونهم» (یعنی: شیطان و قبیله او، شما را از جای كه شما آن‌ها را نمی‌بیند، مشاهده می‌كنند)

این كارشناس محتوایی تلویزیون هم‌چنین با رویكردی انتقادی نسبت به سریال خاطرنشان كرد: قبل از این كه این سریال كلید بخورد ما توصیه كردیم كه شیطان مجسم شده در فیلم را صرفا روی یك فرد متمركز ننمایند، بلكه شیطان یا شیاطینی را در نظر بگیرند كه در یك كار سیستماتیك در صدد اغوای تعداد زیادی از آدم‌ها هستند.

وی با نقد رویه موجود، خاطرنشان كرد: در سریال افرادی «غیرظاهرالصلاح» هستند كه تحریكی از شیطان روی آنان صورت نمی‌گیرد و این امر مسكوت است در صورتی كه آنان نیز اسیر تحریكات شیطانی هستند، ولی در سریال جلوه داده نمی‌شود.

وی با بیان این كه مراتب گمراه شدن از سوی شیطان گوناگون است و شیطان همواره در پی ایجاد تحریك جدیدی برای افراد است افزود: طبق نقل قرآن كریم، یك سری افراد هستند كه شیطان وقتی آنان را تحریك می‌كند، متوجه می‌شوند و شیطان از آنان دور می‌شود. افراد دیگری نیز هستند كه شیطان وارد وجود آنان می‌شود، ولی تأثیر عمیقی نمی‌تواند بگذارد و گروه دیگری نیز وجود دارند كه شیطان مقیم وجود آن‌هاست و این‌ها جنود شیطان می‌شوند. در سریال«اغما» باید گونه‌های مختلف افرادی كه تحت تأثیر القائات شیطانی قرار می‌گیرند به نمایش در می‌آمد تا قضیه محسوس‌تر جلوه نماید.

این كارشناس تلویزیون ابراز كرد: دغدغه‌ی ما در سریال «اغما» این است كه چرا شیطان سراغ آدم‌های خوب می‌رود و دیگر با آدم‌های بد كاری ندارد! در این سریال شیطان سراغ فردی مومن می‌رود كه موفقیت نسبی نیز به دست می‌آورد و چه بسا در آخر سریال هم شیطان شكست می‌خورد.

وی با اشاره به این كه در این سریال، شیطان در لباس یك انسان نمازخوان ظاهر می‌شود گفت: نگرانی این جاست كه یك پسماند معنایی در ذهن مخاطب به وجود می‌آید كه در اختیار خودش نیز نیست. یعنی مثلا بعد از 6 ماه از تماشای سریال، ناخواسته در ذهن مخاطب این مطلب نقش می‌بندد كه شیطان فقط به دنبال آدم‌های خوب می‌رود و ممكن است ضمیر ناخودآگاه انسان چنین پندارد كه چون من قبلا گناهانی داشته‌ام پس دیگر شیطان بطور جدی ومتمركز سراغم نخواهد آمد.

وی عنوان كرد: نویسندگان سریال‌ها گاهی اوقات به پسماندهای ذهنی مخاطب توجه نمی‌كنند و تفاوت عمده‌ای هم كه در آثار هالیوود و آثار ماست، عدم توجه به همین پسماندهاست. مثلا در آثار خارجی گاهی یك اثر سینمایی در مورد یك داستان عشقی چنان مطرح می‌شود كه مخاطب اصلا متوجه نیست كه این اثر می‌خواهد آزادی جنسی را در پسماند ذهنی او القا كند.

وی تصریح كرد: صاحبان سینمایی هالیوود هم متوجه این پسماندها هستند و هم آن را مدیریت می‌كنند ولی ما در این زمینه ضعف داریم.

وی خاطرنشان كرد: ضعف دكور و طراحی صحنه نیز یكی از مشكلات در این زمینه است، و اصولا در فیلم‌های معناگرا و آثاری كه به عناصر غیبی اشاره می‌كند، نمادپردازی و استفاده از صنایع تصویرگری و هنرهای بصری كه در دكوپاژ و طراحی صحنه قوی جلوه كند، بسیار اهمیت دارد.

رجایی هم‌چنین تأكید كرد:در انتخاب پس زمینه‌ها، زاویه‌ها و فیلتر نورها نیز باید حرفه‌یی عمل شود.

وی در ادامه با اظهار این كه شیاطین جن هستند و به راحتی می‌توانند به همه اشكال درآیند و با راه‌های مختلف با انسان رابطه برقرار كنند، ابراز كرد: اصلا لازم نبود شیطان به صورت انسان دیده شود.

این كارشناس مذهبی عنوان كرد: از جمله بیانات دینی ما آن است كه شیاطین به طور گسترده با هم جلسات می‌گذارند و رایزنی می‌كنند كه در این سریال اثری از این مورد مشاهده نمی‌شود.

وی ابراز كرد: آموزه‌های برگرفته از اصل دین نشان می‌دهد صرف محبت به شیطان و اعمال نادرست، حتی بدون مرتكب شدن آن،دوری از درگاه خداست كه در فیلم مذكور اشاره‌ای به این گونه جنبه‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان رد: باید حداقل بین 6 تا 7 ماه برای تهیه فیلم نامه‌های بعدی زمان اختصاص دهیم و برای ماه رمضان آتی باید از پایان ماه رمضان فعلی شروع به كار كنیم.

حجت‌الاسلام حمید رجایی با تصریح بر آن كه گاهی مدیریت‌ها شب امتحانی هستند گفت: اگر حركت مثبتی كه شروع شده به خوبی مدیریت شود به نقطه مناسبی خواهد رسید.

این تهیه كننده در پایان با سپاسگزاری از عوامل تولید فیلم «اغما»، ابراز امیدواری كرد: چنین فیلم‌هایی آینده رو به اصلاح و رشدی را طی كند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط:

در «اغما» روح نیست شیطان هست؟!