تبیان، دستیار زندگی

پاتکی به جنگ اقتصادی

دومین مسیری که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند افزایش چشمگیر رایزنان بازرگانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهزاد خسروی
بهزاد خسروی، کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی، با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بیان کرد: در بحث تحریم آمریکا علیه ایران ۲ رویکرد وجود دارد که یکی جنگ سخت افزاری اقتصادی، یعنی آغاز تحریم نهاد ها و افراد بود و دیگری جو روانی و رسانه ای که به زبان اقتصادی، آن را جنگ نرم افزاری می نامند.

هدف اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی، افزایش تعداد رایزن‌ها به ۶۰ نفر بود، اما به علت عدم تامین بودجه هم اکنون ۶ رایزن بازرگانی فعال هستند که امیدواریم این روند با جایگزینی رایزنان بازرگانی افتخاری جبران شود.



او ادامه داد: جنگ سخت افزاری که همان تحریم های اولیه یعنی تحریم بانک مرکزی، بانک های عامل، افراد خاص، سپاه پاسداران و سایر اورگان های دولتی بود، مدت هاست که شکل گرفته است و به طور عملی دیگر هیچ نهاد یا اورگانی نمانده است که آمریکا قصد تحریم آن را داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: تحریم های گذشته کارکردشان با تحریم های ثانویه تفاوتی ندارد؛ تحریم های جدید هم همین روند را ادامه می دهد اما نکته ای که باید به آن توجه کرد اثرات جنگ رسانه ایست.

افزایش قدرت تاب آوری اقتصاد ایران حاکی از پایان تاثیر تحریم هاست

خسروی گفت: از یک سال و نیم قبل تا به حال قدرت تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها افزایش پیدا کرده و اثرات تحریم‌ها در ایران تخلیه شده است، یعنی ما از اوج تحریم‌ها عبور کرده ایم به طوری که بانک جهانی، اقتصاد ایران در ۲۰۲۰ را به سمت رشد پیش بینی کرده است.

او تاکید کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که زیر نظر خزانه داری آمریکاست؛ برای اینکه تاثیر سیاست‌های تحریمی را بر بازارهای کشور اعمال کند هر چند وقت یکبار با لفظ "تحریم های جدید" قصد ایجاد تنش در فعالیت های اقتصادی ایران را دارد، این درحالی است که بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، قبل تر هم تحریم بودند و واژه تحریم به دلیل "تامین مالی تروریسم جهانی"، صرفا برای افزایش تاثیر جو منفی روانی بر بازارهاست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دستور مقام معظم رهبری به منظور وسعت بخشیدن پیمان‌های ۲جانبه پولی بین کشور‌های همسایه، اوراسیا و عضو پیمان شانگ‌های مسبب کاهش تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران شد .در شرایط فعلی با ۴۰ میلیارد دلار می‌توان اقتصاد را از دوران شدید تحریم عبور داد که معتقدم در ارتباطات با کشور‌های همسایه، این روند عملیاتی شده است، روسیه و چین  نیز به همراهی ایران آمده اند تا دلار را از سیستم تجاری خود خارج کنند.

خسروی تصریح کرد: فقط ایران نیست که تحریم شده بلکه روسیه نیز در بخش‌هایی مورد تحریم قرار گرفته است. در یک مقطعی که چین، کره شمالی و برخی کشور ها در جنگ تعرفه‌ای با آمریکا قرار داشتند کارشناسان از ناکامی این جنگ و متضرر شدن آمریکا خبر می دادند، اخیرا آمریکا ۳۰۰ قلم کالای خود را معاف از تعرفه و مالیات قرار داد که خود بیانگر شکست در جنگ تعرفه ای بود. تمام کارشناسان معتقد بودند که تحریم‌های آمریکا در بلند مدت اقتصاد این کشور را فلج خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت، اقتصاد ایران را در جنگ تحمیلی با ۱۶ میلیارد دلار  اداره می‌کرد، هم اکنون نیز با ۴۰ میلیارد دلار تجارت خارجی  اقتصاد  مدیریت می شود چه بسا  در داخل هم باید هزینه‌های دولت با اعمال اقتصاد مقاومتی کاهش پیدا کند.

خسروی گفت: تحریم جدیدی که آمریکا اعمال کرده است تا حدودی در بحث تامین مواد دارویی می‌تواند مشکل‌زا باشد که با اعمال دولت سیاست‌های به موقع، این تحریم ها را نیز از سر می گذراند. چرا که معتقدم  پادزهر تحریم‌ها در نهادهایی نظیر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تزریق شده است.

این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد؛ دومین مسیری که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند افزایش چشمگیر رایزنان بازرگانی است، در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی بارها به این موضوع پرداخته شده است. هدف اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی، افزایش تعداد رایزن‌ها به ۶۰ نفر بود، اما به علت عدم تامین بودجه هم اکنون ۶ رایزن بازرگانی فعال هستند که امیدواریم این روند با جایگزینی رایزنان بازرگانی افتخاری جبران شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .