تبیان، دستیار زندگی

امسال تعداد دانش‌آموزان 500 هزار نفر بیش از سال قبل است

ترمز کاهش جمعیت دانش‌آموزان کشیده شد!

امسال، متولدین نیمه‌ی دوم سال 91 و نیمه اول سال 92 به کلاس اول ابتدایی رفتند و 31 شهریور، در جشن شکوفه‌ها شرکت کردند. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی وزارت آموزش و پرورش، تعداد دانش آموزان کشور در سال جاری، حدود 500 هزار نفر بیشتر از سال قبل شده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازگشایی مدارس
«مسئله‌ی تحدید نسل از اواسط دهه‌ی ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ی ۷۰ باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیم‌اند، خود بنده‌ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش برویم -من چندی پیش هم در ماه رمضان در سخنرانی گفتم- کشور پیر خواهد شد. خانواده‌ها، جوان‌ها باید تولیدمثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند.»

روند رو به رشد تعداد دانش‌آموزان از چندسال پیش آغاز شده بود اما امسال و با ورود کلاس‌ اولی‌های جدید، شتاب گرفته است. تاثیر سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های افزایش جمعیت، آرام‌آرام خود را در جامعه نشان می‌دهند


19 مهرماه سال 1391، رهبر انقلاب در جمع مردم بجنورد صراحتاً از یک «اشتباه» در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور صحبت می‌کنند. اشتباهی که نرخ رشد جمعیت کشور را بیش‌ از حد لازم، کاهش داد و انفجار جمعیتی دهه 60 را به بحران جمعیتی در ابتدای دهه 90 رساند!

پس از این سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب، اقدامات زیادی برای بازگرداندنِ آب رفته به جوی انجام شد. از سیاست‌‎ «هر بچه یک میلیون» دولت وقت تا برخی بسته‌های سیاستی ِ حمایتی برای افزایش نرخ فرزندآوری در خانواده‌های ایرانی. سیاست‌هایی که برخی نتیجه‌بخش بودند و برخی هم نه.

امسال، متولدین نیمه‌ی دوم سال 91 و نیمه اول سال 92 به کلاس اول ابتدایی رفتند و 31 شهریور، در جشن شکوفه‌ها شرکت کردند. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، تعداد دانش آموزان کشور در سال جاری، حدود 500 هزار نفر بیشتر از سال قبل شده. روند رو به رشد تعداد دانش‌آموزان البته از چند سال پیش آغاز شده بود اما امسال و با ورود کلاس‌ اولی‌های جدید، شتاب گرفته است. تأثیر سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های افزایش جمعیت، آرام‌آرام خود را در جامعه نشان می‌دهند و یکی از اولین نشانه‌ها، همین افزایش تعداد دانش‌آموزهاست.

جمعیت دانش آموزان
حالا، دقیقا 7 سال پس از سخنرانی مهم رهبر انقلاب، متولدین آن روزها، وارد مدرسه شده‌اند و نسل جدید دانش‌آموزان ایرانی را سروشکل داده‌اند. صدای پای دهه‌نودی‌ها، حالا واضح‌تر از همیشه به گوش می‌رسد. نسل تازه‌نفسی که آمارها نشان می‌دهد پرجمعیت‌تر از دهه‌هشتادی‌ها هستند.