تبیان، دستیار زندگی
براساس علم ارگونومی، میز و صندلی باید به گونه‌ای باشد كه كف پای فرد در هنگام نشستن روی صندلی، روی زمین هم‌سطح قرار گیرد. بخصوص هنگام نشستن دانش‌آموزان روی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صندلی مناسب برای دانش‌آموزان

براساس علم ارگونومی، میز و صندلی باید به گونه‌ای باشد كه كف پای فرد در هنگام نشستن روی صندلی، روی زمین هم‌سطح قرار گیرد. بخصوص هنگام نشستن دانش‌آموزان روی صندلی، باید به این نكته توجه بیشتری شود.

دانش آموزی در حال مطالعه درس

امكان جابجایی و حركت آزادانه با توجه به فاصله بین ران و سطح زیرین میز، توجه به ارتفاع میز طوری كه آرنج‌ها تقریبا هم‌سطح با لبه جلویی میز باشد، توجه به شرایط صندلی مطالعه در منزل و... از نكاتی است كه شرایط دانش‌آموزان را برای نشستن روی یك صندلی مناسب، مساعدتر می‌كند.

دكتر تركمان، متخصص ارتوپد در این رابطه می‌گوید: وقتی كف پا روی زمین قرار می‌گیرد، زاویه‌ای كه ران با تنه می‌سازد حدود 90 درجه است و در این صورت گودی كمر حفظ می‌شود.

در هنگام مطالعه سر و گردن نباید بیشتر از 20 درجه به طرف پایین خم شود. علاوه بر آن، بعضی اعمال مثل تاق ‌باز خوابیدن یا به شكم خوابیدن در هنگام مطالعه در درازمدت، دردهای ناحیه گردن و كمر را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: كسانی كه طولانی مدت مطالعه می‌كنند یا به حالت نشسته كاری را انجام می‌دهند، باید هر 20 دقیقه یک بار عضلات خود را حركت دهند.

در واقع چهار گروه اصلی عضلات كه شامل عضلات ناحیه ران، باسن، ستون فقرات و شانه می‌شوند، نباید به طور مداوم بی‌حركت بمانند، چون در طولانی مدت صدمات زیادی را برای فرد ایجاد می‌كنند.

اگر این توصیه‌ها در درازمدت رعایت نشود، فرد را دچار آسیب‌های جدی از جمله آرتروز، ساییدگی مفاصل و مشكلات گردن می‌كند كه كمتر درمان قطعی برای آن وجود دارد.

* مطالب مرتبط :

با كمر درد چه كنیم؟

قوز كمر و طرق مقابله با آن 

با پیشگیری ، خود را در برابر کمردرد ایمن کنید 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.