تبیان، دستیار زندگی

حساسیت سینه‌ها را چگونه تسکین دهید؟

دلایل درد سینه در زنان و چگونگی تسکین آن

درد سینه (ماستالژی) نیمی از شکایات مربوط به پستان را تشکیل می‌دهد. اما قبل از پرش به نتیجه‌گیری‌های وخیم (سرطان!)، این مطلب را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد سینه در زنان
بلوغ، قاعدگی، قبل یائسگی و یائسگی (اساساً تمام مراحل زندگی یک زن غیر از کودکی) بر میزان هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از علائم اصلی همه آن‌ها سینه‌های دردناک باشد؛ اما به غیر از این موارد، دلایل دیگری هم هستند که ممکن است موجب سینه‌درد در شما شوند.

دلایل درد سینه

1- به لوسیون بدنی که استفاده می‌کنید، حساسیت دارید
طبق نظر متخصصان حوزه سلامت، بسیاری از لوسیون‌های بدن، وعده‌ی پوستی صاف و هیدراته را می‌دهند؛ اما برخی از آن‌ها دقیقاً برعکس عمل می‌کنند و به شما پوستی قرمز، ملتهب، ترک خورده و دردناک را ارائه می‌دهند!
مواد شیمیایی موجود در بسیاری از این محصولات آرایشی می‌توانند موجب ایجاد یک واکنش آلرژیک بر روی پوستتان شوند. اگر از آن‌ها بر روی قفسه‌ی سینه‌تان هم استفاده کنید، واکنش‌های آلرژیک در آن محدوده خودشان را نشان می‌دهند. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند موجب تورم و درد قابل‌توجهی شوند و حساسیت سینه‌ها را به دنبال داشته باشد.
سایر مجرمان آلرژی عبارت‌اند از: شوینده‌های ماشین لباسشویی، محصولات مورد استفاده برای مو (به دلیل اینکه هنگام شستشوی آن‌ها در حمام، از روی قفسه سینه‌تان به پایین می‌ریزند)، لوازم آرایش و ضدآفتا‌ب‌ها. اگر اخیراً یکی از محصولات بهداشتی بدن خود را عوض کرده‌اید و اکنون دچار درد سینه شده‌اید، ممکن است بین این دو ارتباطی وجود داشته باشد. مدتی آن محصول را کنار بگذارید تا ببینید دردتان از بین می‌رود یا خیر؟

2- تبریک! شما باردار هستید
تورم، حساسیت و درد سینه‌ها اغلب از علائم اولیه‌ی بارداری هستند. در مراحل اولیه‌ی بارداری، سینه‌های شما سریع‌تر از جنینتان رشد می‌کنند. هنگامی که سطح استروژن بالا می‌رود، اندازه‌ی مجاری شیر هم افزایش می‌یابد که می‌تواند موجب افزایش درد و حساسیت سینه‌ها شود.

متخصصان می‌گویند اکثریت قریب به اتفاق خانم‌هایی که دچار درد سینه می‌شوند، سرطان ندارند؛ اما این بدان معنی نیست که نباید اصلاً در این مورد نگران بود. برای از بین بردن نگرانی توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد همه عوامل خطر، معاینه منظم و مهم‌تر از همه شناخت بدن خود صحبت کنید


3- سینه‌بندتان مناسب نیست
بر طبق مطالعات چاپ شده در مجله‌ی Chiropractic & Osteopathy اغلب افراد (80 درصد قریب به اتفاق!) سوتین با سایز نادرستی را انتخاب می‌کنند. این انتخاب اشتباه می‌تواند موجب مشکلاتی شود؛ در واقع سینه‌بندهای خیلی تنگ با پارچه‌های نامناسب و... از رایج‌ترین دلایل دردهای سینه هستند. از آنجایی که ساعات طولانی در طول روز این لباس به تن فرد است لازم است تا برای آن هزینه‌ی بیشتری کرده و لباسی اندازه با جنس مناسب خریداری شود.

4- بیش از حد ورزش کرده‌اید
ورزش دارویی است که همه بیماری‌ها را درمان می‌کند، به جز زمانی که باعث ایجاد آن‌ها شود! انجام زیاد پرس سینه یا هرگونه فعالیت بدنی که قفسه‌ی سینه را بیش از حد درگیر کند، می‌تواند موجب درد شدید در قفسه سینه و در برخی شرایط حساسیت سینه‌ها را موجب شود. از آنجایی که ماهیچه‌ها درست در زیر بافت سینه قرار دارند، بنابراین تفاوت بین درد عضلات قفسه سینه و درد پستان را می‌تواند دشوار سازد. حالا از کجا بفهمیم که درد عضلانی است؟ در این صورت که درد بعد از چند روز استراحت از بین برود.

5- مبتلا به یک عفونت شده‌اید
مجاری شیر مسدود شده، موهای زائد نزدیک نوک سینه، گرفتگی غدد عرق و یک بیماری باکتریایی همگی می‌توانند باعث عفونت موضعی در پستان شوند. عفونت‌ها با قرمزی، تورم و درد مشخص می‌شوند و همچنین ممکن است باعث نشت چرک، خون یا ترشحات سبز، قرمز یا قهوه‌ای از نوک سینه شوند. همچنین ممکن است تب و ضعف داشته باشید. اگر فکر می‌کنید دچار عفونت شده‌اید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علت و درمان مناسب را تعیین کند.

6- روش پیشگیری از بارداری‌تان مقصر است
هر دارویی که هورمون‌های شما را تغییر دهد، پتانسیل این را دارد که باعث ایجاد درد سینه‌ها شود. رایج‌ترین مقصر این دردها قرص‌های ضدبارداری هستند؛ چرا که باعث افزایش سطح استروژن می‌شوند؛ اما درمان‌های باروری، روش‌های جایگزین هورمونی و داروهای تیروئیدی نیز می‌توانند باعث ایجاد حساسیت، تورم و درد در سینه‌ها شوند. اغلب اوقات این عارضه با گذشت زمان کاهش می‌یابد، اما اگر این اتفاق نیفتاد با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین صحبت کنید.

7- شما یک خانم هستید!
بلوغ، قاعدگی، قبل یائسگی و یائسگی (اساساً تمام مراحل زندگی یک زن غیر از کودکی) بر میزان هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از علائم اصلی همه آن‌ها سینه‌های دردناک باشد. شایع‌ترین نوع درد پستان، چرخه‌ای است که مربوط به دوره‌های قاعدگی شما است و طبیعی هم هست. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا این مورد علت درد سینه در شماست، پیگیری چرخه‌ها و توجه به علائمتان است تا بتوانید الگوها را ببینید. همچنین توجه داشته باشید داروهایی که اغلب برای درمان ناراحتی‌های PMS، قبل یائسگی و یائسگی استفاده می‌شوند مانند کرم‌ها یا قرص‌های استروژن و پروژسترون، هم می‌توانند باعث حساسیت سینه‌ها شوند.

8- در دوران شیردهی قرار دارید
کار اصلی سینه‌ها تغذیه‌ی کودک است. در دوران بارداری، سینه‌ها و مجاری شیر بزرگ می‌شوند تا به عنوان تنها منبع تغذیه برای یک انسان کامل آماده شوند. تمام این تغییرات با درد همراه است و بعد از به دنیا آمدن و مکیدن کودک، این دردها حتی بیشتر هم می‌شود. می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا این دوران زیبا را با کمترین مشکل سپری کنید.
9- ضربه‌ای به سینه‌تان وارد شده است
چه ضربه‌ای با توپ به سینه‌تان وارد شده باشد، چه گرفتار کمربند ایمنی در یک تصادف رانندگی شده باشید و یا اینکه یک عمل جراحی روی سینه شما انجام شده باشد، همه نوع تروما می‌تواند موجب تیر کشیدن و درد در سینه‌هایتان شود. خوشبختانه بیشتر دردهای ناشی از آسیب‌ها و ضربه‌ها به سرعت از بین می‌رود،؛ اما اگر این‌طور نبود باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکلات اساسی دیگری مانند چسبندگی بافت جای زخم یا دنده‌های ترک خورده وجود نداشته باشد.

10- دچار سرطان سینه شده‌اید
این ترس همه زنان است، اما در آخر لیست قرار دارد؛ به این دلیل که از دلایل بسیار نادر درد سینه است. با این‌که سرطان سینه ممکن است برخی علائم بیرونی مانند وجود غده‌ها، ترشحات و یا تغییر در نوک سینه را نشان دهد، اما اغلب اوقات علائم آشکاری وجود ندارد. متخصصان می‌گویند اکثریت قریب به اتفاق خانم‌هایی که دچار درد سینه می‌شوند، سرطان ندارند؛ اما این بدان معنی نیست که نباید اصلاً در این مورد نگران بود. برای از بین بردن نگرانی توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد همه عوامل خطر، معاینه منظم و مهم‌تر از همه شناخت بدن خود صحبت کنید. مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای سلامتی سینه‌های خود انجام دهید پیگیری چرخه‌ها و علائم و توجه به هرگونه تغییر در بدن است. اگر چیزی تغییر کرد، مهم نیست که چه چیزی باشد، باید به پزشک مراجعه کنید و آن را مطرح کنید.

درمان

برای بسیاری از خانم‌ها، درد سینه خودبه‌خود برطرف می‌شود و ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشید.
اگر به درمان نیاز داشتید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که:
- علت اصلی یا عامل تشدیدکننده درد را از بین ببرید. این ممکن است شامل یک تغییر ساده مانند پوشیدن سینه‌بند مناسبتان باشد.
- از یک داروی موضعی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) استفاده کنید. ممکن است در صورت شدید بودن دردتان نیاز به استفاده از NSAID ها داشته باشید. پزشک ممکن است توصیه کند کرم NSAID را مستقیماً در مناطقی که احساس درد دارید بمالید.
- قرص‌های ضدبارداری را تنظیم کنید. اگر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنید، طبق نظر پزشکتان یک هفته را بدون قرص بگذرانید و یا روش‌های کنترل بارداری‌تان را تغییر دهید تا علائم دردتان کاهش پیدا کند. فقط توجه داشته باشید که این کار را بدون توصیه پزشک امتحان نکنید.
- دوز هورمون درمانی یائسگی را کاهش دهید. ممکن است کاهش دوز هورمون درمانی یائسگی یا قطع کامل آن یکی از راهکارهای کاهش درد سینه‎تان باشد.
- یک داروی مناسب مصرف کنید. Danazol تنها دارویی است که از طرف سازمان غذا و دارو برای درمان درد و حساسیت پستان تأیید شده است. با این حال، دانازول عوارض جانبی احتمالی شدید، مانند آکنه، افزایش وزن و تغییر صدا را نیز به همراه دارد که استفاده از آن را محدود می‌کند و معمولا نمی‌توان از آن در درازمدت استفاده کرد. تاموکسیفن، یک داروی تجویز شده برای معالجه و پیشگیری از سرطان پستان، ممکن است برای برخی از خانم‌ها توصیه شود، اما این دارو هم عوارض جانبی دارد که ممکن است بیشتر از خود درد سینه آزاردهنده باشد.

سبک زندگی و داروهای خانگی

حتی اگر تحقیقات کمی برای اثربخشی این راهکارهای مراقبت از خود وجود داشته باشد؛ اما برخی از آن‌ها ارزش امتحان کردن را دارد:
- از کمپرس‌های گرم یا سرد روی سینه‌های خود استفاده کنید.
- در حین ورزش، سینه بند ورزشی بپوشید، به خصوص هنگامی که ممکن است سینه شما حساس‌تر باشد.
- روش‌های آرامش درمانی را امتحان کنید تا به کنترل میزان بالای اضطراب مرتبط با درد شدید سینه کمک کند.
- مصرف کافئین را محدود یا قطع کنید، تغییر رژیم غذایی در برخی از خانم‌ها مفید است، اگرچه مطالعات پزشکی در مورد تأثیر کافئین بر درد سینه و سایر علائم قبل از قاعدگی بی‌نتیجه بوده است.
- از یک رژیم غذایی کم‌چربی پیروی کنید و کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری بخورید؛ راهکاری که به برخی از زنان مبتلا به درد پستان در مطالعات مشاهده‌ای کمک می‌کند.
- از مسکن‌های بدون نسخه، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید؛ اما از پزشک خود بخواهید که مقدار مصرف را تعیین کند، زیرا مصرف طولانی‌مدت این داروها ممکن است کبدتان را دچار مشکل کند.
- دفتر یادداشت داشته باشید! هنگامی که درد سینه و سایر علائم را تجربه می‌کنید آن را یادداشت کنید تا برای تعیین اینکه آیا درد شما به دوره‌های قاعدگی‌تان ارتباط دارد یا خیر کمکتان کند.

طب مکمل برای کاهش درد سینه

ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی ممکن است علائم درد سینه و شدت آن را برای برخی از خانم‌ها کاهش دهند. از پزشک خود بپرسید که آیا یکی از این موارد ممکن است به شما کمک کند و همچنین درباره دوز و هرگونه عوارض جانبی احتمالی آن‌ها سؤال کنید:
روغن گل مغربی(گل پامچال): این مکمل می‌تواند تعادل اسیدهای چرب در سلول‌های شما را تغییر دهد و به این ترتیب درد پستان را کاهش دهد.
ویتامین E: مطالعات اولیه نشان داد که ویتامین E برای کاهش درد سینه در زنانی که قبل از دوره قاعدگی درد را تجربه می‌کنند مفید است. در یک مطالعه نشان داده شد مصرف 200 IU ویتامین E دو بار در روز به مدت دو ماه، علائم را در زنان مبتلا به درد سینه دوره‌ای بهبود بخشید. مصرف این مکمل بعد از چهار ماه هیچ فایده دیگری نداشت.
برای بزرگسالان بزرگ‌تر از 18 سال، زنان باردار و مادران شیرده، حداکثر دوز ویتامین ای 1000 میلی‌گرم در روز (یا 1500 IU) است.
اگر برای درد سینه مکملی را امتحان می‌کنید، در صورت عدم بهبود درد بعد از چند ماه، مصرف آن را قطع کنید و هر بار فقط یک مکمل را امتحان کنید تا بتوانید به روشنی مشخص کنید که کدام یک به کاهش درد شما کمک می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.