تبیان، دستیار زندگی

رفتار با همسر معتاد

با وجود اعتیاد همسرم راضی به جدایی نیستم!

اگر شما از آن دسته خانم‌هایی هستید که با وجود اعتیاد همسرتان به دلیل وجود فرزندان و یا هر دلیلی دیگری راضی به جدایی نمی‌شوید و سعی در حفظ کانون خانوادگی‌تان دارید پس باید شیوه‌ی رفتار مناسب با شوهر معتادتان را بدانید تا در زندگی خانوادگی آسیب کمتری ببینید. باید بدانید که با شوهرتان چگونه رفتار کنید که راحت‌تر بتواند برای ترک کردن اقدام نماید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتیاد همسر
یازده سال است که از ازدواجمان گذشته و با وجود دو فرزند به تازگی متوجه اعتیاد همسرم شده‌ام به خاطر فرزندانم و اینکه زندگی‌ام را دوست دارم علیرغم توصیه اطرافیان راضی به جدایی نیستم و قصد دارم همسرم را ترک داده و به زندگی با او ادامه دهم. لطفاً در این رابطه راهنمایی‌ام کنید.
برای زندگی با شوهر معتاد شما نیاز به کسب اطلاعات و مهارت‌هایی در این زمینه دارید. پس لازم است در دوران اعتیاد همسرتان این نکات را مدنظر داشته باشید:

1. کمک گرفتن از مراکز ترک اعتیاد

مکان‌های زیادی برای کمک به افراد معتاد و ترک اعتیاد از قبیل دولتی و خصوصی وجود دارد که شما می‌توانید همراه با همسرتان با مراجعه به آن‌ها از خدمات ترک اعتیاد و سلامت روان بیمارتان بهره‌مند شوید. مراقبتی که فرد معتاد نیازمند آن است به عوامل مختلفی مانند: سن، سابقه‌ی اعتیاد، شرایط پزشکی، شرایط روانی و... بستگی دارد. مشاوران این مرکز بسته به حالات روحی و روانی همسرتان راهکارهایی ارائه می دهند تا شما بدانید که چگونه با همسرتان رفتار کنید.

2. مطلع شدن از نوع ماده مخدری که همسرتان استفاده می‌کند

بعد از آگاهی از ماده مخدری که همسرتان به آن اعتیاد دارند لازم است اطلاعاتتان را نسبت به ماده مصرفی و عوارض آن افزایش دهید. سعی کنید در گروه‌هایی که از معتادان بهبودیافته تشکیل‌شده شرکت کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده نمایید.

3. حفاظت از خود و خانواده 

همسر معتاد شما آسیب‌های فراوانی می‌تواند برای خانواده خود داشته باشد. ممکن است در اثر مصرف مواد دچار مشکلات روان‌شناختی شدیدی مانند پرخاشگری، توهم، هذیان و... شود در این مواقع دیگر نمی توانیم با ارتباط موثرمان او را تحت تأثیر قرار دهیم و بهتر است از اورژانس اجتماعی(123)، پزشکی یا پلیس کمک بگیرید. پس لازم است از خودتان مراقبت کنید و در اولین فرصت به یک روان‌شناس مراجعه کنید و برای ادامه مسیر زندگی‌تان از ایشان کمک بگیرید. ارتباطات خانوادگی‌تان را قطع نکنید و به دلیل اعتیاد همسرتان خانه‌نشین نشوید. صمیمت با خانواده و دوستان و تفریح را فراموش نکنید تا از لحاظ روحی بیش از این ضربه نبینید. اگر شما روحیه خوبی داشته باشید راحت‌تر می‌توانید به همسرتان برای ترک اعتیادش کمک کنید.

4. همسرتان را طرد نکنید

بپذیرید که اعتیاد یک بیماری است و همسرتان یک عضو بیمار در خانواده شما است. همسرتان هم حق دارد که مانند بقیه اعضای خانواده در خانه و در کنار خانواده‌اش حضور داشته باشد، فرزندانتان هم نیاز به محبت پدر دارند حتی یک پدر معتاد.
کسانی که به بیماری اعتیاد مبتلا هستند معمولاً از حساسیت بالایی برخوردارند به همین دلیل هیچ‌گاه همسرتان را نادیده نگیرید و در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی حتماً نظرش را بپرسید و اجازه ندهید با نادیده گرفته شدن توسط شما بیشتر به اعتیادش پناه ببرد.
معتاد

5. در برخورد با همسرتان قاطع باشید

درست است که ایشان اعتیاد دارند ولی در زمانی مناسب به ایشان تذکر دهید که باید به قوانین خانه پایبند باشند. مثلاً به‌ هیچ‌ عنوان حق ندارند که در برابر بچه‌ها مواد مصرف کنند، دوستان معتاد خود را به خانه راه ندهند و همه‌ی درآمد خود را صرف اعتیاد نکرده و قسمتی از آن را صرف خانواده بکنند. همچنین به‌ هیچ‌ عنوان بیهوه از همسرتان حمایت نکنید و اوضاع را به‌ درستی مدیریت کنید. سعی کنید از قوانینی که وضع کرده‌اید کوتاه نیایید تا کمتر آسیب ببینید.

کسانی که به بیماری اعتیاد مبتلا هستند معمولاً از حساسیت بالایی برخوردارند به همین دلیل هیچ‌گاه همسرتان را نادیده نگیرید و در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی حتماً نظرش را بپرسید و اجازه ندهید با نادیده گرفته شدن توسط شما بیشتر به اعتیادش پناه ببرد


6. موقعیت‌شناس باشید

زمانی که همسرتان تازه مواد مصرف کرده هرگز با او هم‌کلام نشوید. مواد مخدر توهم‌زا هستند و باعث می‌شوند فرد از حالت طبیعی خود خارج و متوجه اطرافش نبوده و به اطرافیان آسیب بزند بنابراین منتظر بمانید تا به حالت عادی بازگردد و بعد در زمان مناسبی با او صحبت کنید.  


7. مچ همسرتان را نگیرید

شما حق‌ دارید که نگران همسرتان باشید ولی با مچ‌گیری فقط حس بی‌اعتمادی بیشتری را به او منتقل می‌کنید و او نیز بیشتر در برابر شما دست به پنهان‌کاری خواهد زد. اگر همسر معتادتان در کنار شما احساس امنیت کند راحت‌تر برای ترک اقدام خواهد کرد.


8. دعوا، سرزنش و تحقیر ممنوع

درست است که همسرتان رفتارهای آزاردهنده‌ای دارد و پول زیادی را صرف تهیه مواد می‌کند ولی سرزنش کردن او برای اشتباهاتی که انجام داده باعث ایجاد حس گناه در وی شده و همین خشمگین‌ترش می کند و باعث می‌شود بیشتر به سمت مصرف مواد سوق داده شود.

از دستوردادن، تهدیدکردن، التماس‌کردن یا مجبورکردن آنها به انجام کاری خودداری کنید. این گونه رفتارها باعث می‌شود تا اعتیاد فرد شدت بیشتری پیدا کند.

منبع: مرکز مشاوره تبیان