تبیان، دستیار زندگی

ظرفیت پذیرش پردیس‌های خودگردان چقدر است؟

جایی برای پولدارها هست!

درآمدزایی دانشگاه‌ها در وانفسای «بودجه نداریم»، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. با این حال اما وجود ظرفیت بالا در پردیس‌های خودگردان نشان می‌دهد مشکل کمبود ظرفیت در برخی رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی، مشکل غیرقابل حلی نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانشگاه پردیس خودگردان
انگار ساخته شده برای برآورده کردن آرزوها. هم آرزوی کسانی که می‌خواهند بدون کنکور وارد دانشگاه‌های برتر کشور شوند، و هم آرزوی مسئولین دانشگاه‌های تاپ، که با بحران شدید مالی مواجه‌اند. «پردیس خودگردان» این روزها سرزمین آرزوهاست! جایی که حتی بحران همیشگی «کمبود ظرفیت» هم رنگ می‌بازد و جا برای ورود دانشجوهای بیشتر، باز می‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال98، پردیس‌های خودگردان سهم قابل توجهی در ظرفیت پذیرش دانشجوی شماری از دانشگاه‌های برتر کشور دارند. مثلا در دانشگاه شریف، دوبرابرِ ظرفیت موجود برای دانشجویان عادی، برای رشته مهندسی کامپیوتر دانشجوی پولی جذب می‌شود

 


پردیس پرظرفیت

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال98، پردیس‌های خودگردان سهم قابل توجهی در ظرفیت پذیرش دانشجوی شماری از دانشگاه‌های برتر کشور دارند. برای مثال در دانشگاه شریف، دوبرابرِ ظرفیت موجود برای دانشجویان عادی، برای رشته مهندسی کامپیوتر دانشجوی پولی جذب می‌شود و این یعنی دوسوم از ظرفیت پذیرش این رشته‌ی پرطرفدار در دانشگاه شریف، متعلق به پردیسی‌ها یا همان دانشجویان شهریه‌پرداز است. در سایر رشته‌های پردیس خودگردان این دانشگاه هم، بین 35 تا 55 درصد از کل ظرفیت پذیرش، متعلق به پردیسی‌هاست. 

ظرفیت پردیس
ظرفیت پذیرش دانشگاه
دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم پردیس بزرگی دارد که 15 رشته را میزبانی می‌کند. پردیس خودگردان این دانشگاه، بین 18 تا 45 درصد از کل ظرفیت پذیرش دانشگاه امیرکبیر در این 15 رشته را در اختیار دانشجویان شهریه‌پرداز قرار می‌دهد.
ظرفیت پردیس
ظرفیت پردیس
پول بده، دکتر شودر میان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، تعداد آن‌هایی که پردیس خودگردان دارند، قابل توجه است. در این پردیس‌ها، رشته‌های پرطرفدار پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی برای دانشجویان شهریه‌پرداز ارائه می‌شود و ظرفیت این رشته‌ها برای پردیس خودگردان در کمترین حالت، حدود 18 درصد از کل ظرفیت رشته است. 
ظرفیت پردیس
ظرفیت پردیس
ظرفیت پردیس
ظرفیت پردیس

سهمیه‌ای برای ثروت

درآمدزایی دانشگاه‌ها در وانفسای «بودجه نداریم»، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. با این حال اما ظرفیت بالا در پردیس‌های خودگردان نشان می‌دهد مشکل کمبود ظرفیت در برخی رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی، مشکل غیرقابل حلی نیست. دانشگاه‌هایی که می‌توانند اساتید و امکانات آموزشی‌شان را برای پردیسی‌ها به خط کنند احتمالا در افزایش ظرفیت برای دانشجویان کنکوری و غیرپردیسی هم ناتوان نیستند. البته اگر بخواهند و اگر به دنبال افزایش «سهمیه» دانشجویان عادی در صندلی‌های دانشگاه‌ها باشند.