تبیان، دستیار زندگی

درخواست عدم انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب از سوی ناشران

جمعی از ناشران کشور طی نامه‌ای به اتحادیه صنفی‌شان، خواهان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه کتاب

جمعی از ناشران کشور طی نامه‌ای درخواست عدم انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، جمعی از ناشران تهران و شهرستان‌ها، طوماری را برای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در راستای برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی ارسال کرده‌اند. در این نامه آمده است:

«ریاست محترم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

اخیرا زمزمه‌هایی درباره احتمال انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهر آفتاب به گوش می‌رسد که اگرچه یک هزینه ـ فایده گذرا حتی می‌تواند امکان تحقق این اقدام را منتفی کند، ولی به هر حال موجب نگرانی قاطبه اهالی فرهنگ مطالعه در کشور شده است.

در این سال‌ها که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مکان مصلی برگزار می‌شود زیر ساخت‌های نسبتا مناسب آن، ترافیک کنترل شده و روان اطراف نمایشگاه و امکان بازدید دو یا چند باره علاقه مندان کتاب از آن، آشنایی تعداد کثیری از کسانی که این فرصت‌ را طی سال نداشته‌اند، با فضای معنوی شبستان مصلی، امکان دسترسی آسان دانش آموزان و دانشجویان به صورت انفرادی به نمایشگاه و مواردی از این دست موجب گردیده در نظرسنجی‌های به‌عمل آمده در نمایشگاه‌های سنوات گذشته درصد بالایی از ناشران صاحب غرفه از مکان این نمایشگاه ابراز رضایت کنند. رضایتی که می‌تواند مشتی از خروار نظر جمعیت بازدید کننده از نمایشگاه هم باشد.

این در حالی است که تمامی موارد فوق الذکر در مورد شهر آفتاب برعکس و منفی است، از ترافیک وحشتناک آزادراه خلیج فارس (اتوبان تهران قم) در این ۱۰ روز گرفته تا بعد مسافتی که خیلی از بازدیدکنندگان بالقوه را از مراجعه به نمایشگاه منصرف می‌کند، تا عدم امکان رفت و آمد دانش‌آموزان به دلیل چنین مسافت زیاد و صرف وقتی که این کار را دشوار می‌کند و نیز فقدان زیرساخت‌های لازم از جمله کمبود فضاهای مستقف.

از همه مهمتر مکان مناسب مصلا در مرکز شهر تهران به گونه ای است که به خصوص به وسیله مترو ساکنان شمال، جنوبریال شرق و غرب شهر در زمانی کم و بیش برابر می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و همین امکان مهم در این سال‌ها موجب گردید ترکیب جمعیتی بازدیدکنندگان از نمایشگاه در مصلی، ترکیبی متعادل و همگانی از مردم همه نقاط شهر تهران باشد.

 در حالی که این امکان برابر در دسترسی همه ساکنان شهر تهران به شهر آفتاب وجود ندارد و رفت و آمد مردم بیشتر نقاط شهر از جمله شمال، شمال شرق، شمال غرب و مرکز) به شهرآفتاب با دشواری مواجه بوده و خیلی‌ها را از بازدید از نمایشگاه منصرف می‌کند، با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصادی ناشی از تحریم ها که منجر به نابه سامانی بسیار در عرضه و تقاضای کتاب شده است جابجایی نمایشگاه از مصلا به شهر آفتاب می تواند ضربه مهلکی بر پیکر صنعت نشر کشور باشد.

ما ناشران امضا کننده این نامه از جنابعالی خواهشمندیم ضمن انعکاس آن به مسئولان محترم، نسبت به پیگیری امر تا صدور دستور قاطع برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سال آینده در مصلی اقدام لازم را معمول دارید.»

گفتنی است، هرسال محل برگزاری نمایشگاه کتاب موضوع مورد بحث اهالی نشر است. نظر اکثریت ناشران و علاقه‌مندان حتی در نظرسنجی‌ها موافق برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی است؛ چرا که حدود دو سالی (از دوره ۲۹) که نمایشگاه در شهرآفتاب برگزار شد، ناشران از هزینه‌های افزوده مسیر و حتی باد و باران آن منطقه گلایه‌هایی را داشتند و از خسارت‌ها نگران بودند. از این رو دوباره نمایشگاه کتاب به مصلای امام خمینی بازگشت. حالا از آنجا که مجددا از سوی برخی مسئولان زمزمه انتقال نمایشگاه به شهرآفتاب به گوش می‌رسد ناشران اظهار نگرانی کرده و خواهان ماندن نمایشگاه در مصلی هستند.

منبع: فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .