تبیان، دستیار زندگی

طرح تکالیف مهارت محور چگونه است؟

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح اتاق بازی و یادگیری در 100 مدرسه تمام استان‌های کشور خبر داد و گفت: طرح تکالیف مهارت محور در تمام کلاس‌های دوره اول دبستان با شرط تراکم حداکثر 30 دانش‌آموز، اجرا می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش آموزان

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های این معاونت در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: برنامه‌های سال گذشته را با قوت ادامه می‌دهیم؛ سیاست‌های اصلی ما مبنی بر توجه به دوران کودکی، به رسمیت شناختن این دوران و پرهیز از هر برنامه‌ای است که به این موضوع صدمه می‌زند و با جدیت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص بهتر کردن فضاهای یادگیری و فرایند یاددهی ـ یادگیری در کلاس‌های درس تغییراتی را داشتیم، افزود: به عنوان مثال اتاق‌های بازی و یادگیری را در سال گذشته راه‌اندازی کردیم که امسال مدنظر داریم در تمام استان‌های کشور، این اتاق‌های بازی و یادگیری را در مدارس داشته باشیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: سال گذشته فقط 10 استان در مرحله اول به صورت آزمایشی وارد این طرح شدند و در هر استان 100 مدرسه تحت پوشش بودند و امسال مابقی استان‌های کشور نیز هر کدام 100 مدرسه، اتاق بازی و یادگیری خواهند داشت؛ همچنین در استان‌هایی که سال گذشته اتاق بازی و یادگیری داشتیم، 100 مدرسه دیگر نیز به مدارس موجود اضافه می‌شود.

وی گفت: در رابطه با توسعه تکالیف مهارت محور که جایگزین مشق شب شده بود، بازخورد و نتایج خیلی خوبی داشتیم و امسال در تمام کلاس‌های ابتدایی دوره اول یعنی اول تا سوم دبستان تا سقف 30 دانش‌آموز، برنامه تکالیف مهارت محور را خواهیم داشت و در مابقی کلاس‌ها به اختیار معلم و در صورتی که داوطلب باشد، اجرا می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه تدبیر برای ارتقای مدیریت مدارس ابتدایی، امسال پوشش سراسری خواهد داشت و در تمام مدارس مستقل اجرا می‌شود، اضافه کرد: بحث ممنوعیت آزمون‌ها و کتاب‌های کمک درسی و کمک آموزشی و مسابقات مختلف به قوت خود باقیست و انتظار داریم که مدیران مراقبت کنند که به هیچ وجه پای مؤسسات به مدارس ابتدایی تحت هیچ عنوان باز نشود و دانش ‌آموزان در فضای خوب و صمیمی با همکاری، رفاقت و مشارکت، یادگیری بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدیدمان، تقویت نظارت میدانی سرگروه‌های آموزشی است و امسال توسعه کمی در ساعت‌های اختصاصی گروه‌های آموزشی داریم که خیلی به ارتقای کیفیت کمک می‌کند مثل برنامه‌ای که برای راهبران آموزشی داشتیم که نظارت میدانی بر کیفیت کلاس‌های درس در مناطق محروم و چند پایه داشتند.

حکیم‌زاده افزود: امسال برنامه‌ عملی را تنظیم کردیم که بر اساس آن گروه‌های آموزشی ما نظارت میدانی بر کیفیت فرایندهای تعلیم و تربیت در کلاس‌های درس در مدارس شهری خواهند داشت و یک برنامه نظارت جدی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت کار راهبران، در سال جاری به 3 هزار راهبر آموزشی مأموریت دادیم که برای معلمانی که در بدو ورود هستند، برنامه مخصوصی اجرا می‌کنند و توانمندسازی را انجام می‌دهند.
منبع: فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .