تبیان، دستیار زندگی

به‌راحتی خیار شور ترد درست کنید

درست کردن خیار شور در کنار لذت گاهی نیز مشکلاتی را به همراه دارد؛ در ادامه از سیر تا پیاز تهیه خیار شور ترد و لذیذ در منزل را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خیارشور
یکی از چاشنی‌های خوشمزه و پرطرفدار در بین ایرانی ها خیارشور است که درگذشته از آن  فقط برای استفاده در انواع ساندویچ و برگرها مصرف می‌شد. اما در حال حاضر که سر سفره در کنار انواع غذاها مصرف می‌شود. کم نیست تعداد دوستداران خیار شور اما تهیه خیار شور خانگی در منزل نیاز به زمان و فوت‌وفن خودش را دارد.

درست کردن خیار شور در کنار لذت گاهی نیز مشکلاتی را به همراه دارد؛ در ادامه از سیر تا پیاز تهیه خیار شور ترد و لذیذ در منزل، نکات مهم برای جلوگیری از نرم و شل نشدن خیار شور و کپک زدن آن را به ساده‌ترین روش‌ها به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه خیار شور سه‌روزه در مایکروویو

این مواد به‌اندازه درست کردن یک ظرف شیشه‌ای کوچک است

مواد لازم:
خیار کوچک ۶ عدد
سیر دو بته کامل
ادویهٔ ترشی نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
شوید خردشده به مقدار لازم
سرکه سفید نصف فنجان متوسط
نمک دریایی     یک قاشق غذاخوری

نحوه درست کردن:
خیارها را برش دهید و کنار بگذارید. شوید، سیر، فلفل و ادویهٔ ترشی را درون یک ظرف ۱ لیتری ترجیحاً شیشه‌ای قرار دهید. حالا برش‌های خیار درون ظرف بریزید (دقت داشته باشید خیارها باید در کنار هم و بدون فضا خالی و محکم باشد). نمک دریایی (ساده) و سرکه را با هم مخلوط‌کنید و در یک ظرف شیشه‌ای مخصوص (که در مایکروویو مقاوم باشد) به مدت یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا حرارت ببینید و نمک در سرکه خوب حل شود.

مخلوط نمک و سرکه را به ظرف شیشه‌ای ترکیب خیارها بریزید و درب ظرف را محکم ببندید.

به مدت ۲۴ ساعت در همین حالت به خیار شورها اجازه دهید تا تغییر رنگ بدهد. بهترین حالت برای داشتن خیار شور خوشمزه در این روش حداقل ۳ روز تا حداکثر ۳ ماه در یخچال است.

خیار شور ترد و بیرونی

این مقدار تقریباً برای یک دبه متوسط یا دو ظرف شیشه‌ای بزرگ است.

مواد لازم:
خیار دو و نیم کیلو (دقت کنید گلخانه‌ای نباشد)
سبزی معطرترشی ۲۵۰ گرم (شامل ترخون یا مرزه، جعفری و شوید)
سیر یک بوته
فلفل سبز تند ۲ تا ۳ عدد (بسته به علاقه میزان تندی خیار شور به‌دلخواه)
نخود خام ۱۰ عدد
آب جوشیده خنک شده ولرم ۱۶ لیوان
نمک یک لیوان
سرکه نصف لیوان
یک دبه پلاستیکی یا شیشه‌ای نشکن

طرز تهیه:
خیارها را شسته و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شود و نم نداشته باشد. پس از خشک شدن خیار با خلال‌دندان یا سوزن چند سوراخ در خیار ایجاد کنید (این کار باعث پوک نشدن خیار می‌شود). سبزی‌ترشی را هم بشورید و اجازه دهید خشک شود.

حالا نوبت انداختن خیار شور است؛ ظرف را آماده کرده و در ردیف اول خیارها را بدون کوچک‌ترین فاصله بچینید. بعد سیر و سبزی پاک‌شده و فلفل سبز و چند عدد نخود (نخود خیار شور را ترد می‌کند) را اضافه کنید. بعد دوباره خیار بریزید و به همین روش ادامه دهید تا ظرف پر شود و هیچ جای خالی نداشته باشد (توجه کنید ذره‌ای خالی نباشد چون باعث کپک‌زدگی می‌شود).

محلول آب جوشیده ولرم شده (نه داغ و نه خنک)، نمک و سرکه را روی ظرف حاوی خیار و بقیه مواد بریزید و اجازه دهید تا کاملاً خنک شود. پس از سرد شدن، درب ظرف را محکم ببندید و خوب چفت کنید. یک‌راه حل ساده برای میزان آب و نمک این است که به‌اندازه هر ۱۶ لیوان آب، یک لیوان نمک لازم داریم. دبه را در جای خنک قرار دهید و بعد از گذشت ده روز آماده سرو است، نوش جان‌کنید.
خیارشور

خیار شور فوری لذیذ مخصوص فست فود

این نوع خیار شور طعم متفاوت، مزه‌ای بین کمی شیرین و کمی‌ترش دارد اما ترد و بسیار خوشمزه است که در درست کردن آن پشیمان نخواهید شد.

مواد لازم:
خیار حلقه شده یک کیلو
پیاز دو عدد کوچک
فلفل تند یک عدد
نمک دو قاشق غذاخوری
شکر ۲ فنجان
سرکه سفید ۳ فنجان
سیر دو حبه
۲ قاشق غذاخوری دانه‌های خردل
تخم کرفس ۲ قاشق چای‌خوری
تخم خردل ۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه ۴ حلقه ورقه شده ضخیم
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
پودر میخک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
پودر فلفل سیاه یک قاشق چای‌خوری
آب یک لیوان بزرگ

طرز تهیه:
در انتخابتان دقت کنید خیاری مناسب است که سفت، سبز و بدون لک باشد. خیارهای شسته شده را حلقه کنید و اجازه دهید خشک شود. پیاز را حلقه‌حلقه کرده و با خیار مخلوط‌کنید. نمک را روی ترکیب خیار و پیاز بپاشید (نمک باعث دورنگ شدن خیار می‌شود). مخلوط خیار، پیاز و نمک را در یک‌کاسه بریزید یک سلفون روی آن بکشید تا خیار به اصلاح آب بیاندازد (افزودن نمک باعث آب انداختن خیار می‌شود) بعد از سه ساعت محتوی کاسه را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

آب، سرکه سفید، شکر، دانه‌های خردل و کرفس، زردچوبه، پودر میخک و دو حبه سیر را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت گاز به مدت سه دقیقه قرار دهید تا تمام ادویه‌ها در سرکه حل شود و شروع به جوشیدن کند. فلفل قرمز را درون شربت بی اندازید. حالا مخلوط خیار، پیاز و نمک را اضافه کنید. چون خیارها خنک است دمای شربت را پایین می‌آورد. اجازه دهید دوباره جوش بیاید، بعد از جوش آمدن بلافاصله گاز را خاموش‌کنید.

ده دقیقه صبر کنید تا خنک شود. ظرف شیشه‌ای را آماده کنید و خیارها را داخل آن بریزید و روی آن شربت بریزید البته بهتر است کمی از سر ظرف خالی بماند. درب آن را محکم ببندید و به مدت یک روز وارونه در یخچال قرار دهید تا آماده خوردن شود.

فوت‌وفن تهیه خیار شور ترد خانگی

برای درست کردن خیار شور بهتر است محلول آب، نمک و شکر را جدا درست کنید تا محلول رقیق به وجود بیاید تا خیار شورتان چروک نشود.

اضافه کردن چند عدد نخود خام به مخلوط خیار شور به دلیل تولید گاز نخود باعث ترد شدن آن می‌شود.

برای بهتر شدن طعم خیار شور می‌توانید چندتکه هویج و ساقه کرفس خردشده را به دبه خیار شور اضافه کنید.

مقدار سیر و فلفل داخل خیار شور کاملاً سلیقه‌ای است اما بهتر است در مصرف سیر زیاده‌روی نکنید تا عطر و بوی خیار شور مانند خیار شورهای بازاری شود.

اگر از سفت و محکم بودن درب ظرف مطمئن نیستید یک نایلون روی در درب ظرف قرار دهید و با کش پلاستیکی دور آن را ببندید تا هوا وارد خیار شور نشود.

برای بهتر ماندن خیار شور پس از یک هفته خیار شورها را در ظرف شیشه‌ای بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

شما می‌توانید در فصل انگور از یک یا دو برگ مو نیز برای عطر بهتر به داخل دبه بریزید.

اگر در هنگام درست شدن خیار شورها را در سایه قرار دهید، خیارها سبز می‌مانند اما اگر ظرف خیار شور را در نور خورشید نگه‌داری کنیم رنگ آن روشن می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .