تبیان، دستیار زندگی

رییس اسبق سازمان صنایع دستی کشور:

با حمایت از صنایع‌دستی محرومیت‌ها را از بین ببریم

رییس اسبق سازمان صنایع دستی کشور معتقد است که رسیدن به صادرات ۲ میلیارد دلاری نیازمند همگرایی تمام قوا و نهادهایی است که به نوعی می‌توانند با حوزه صنایع‌دستی مرتبط باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صنایع دستی
علی یزدانی ـ رئیس اسبق سازمان صنایع دستی کشور  ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وعده علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) مبنی بر صادرات ۲ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴، با بیان اینکه «صنایع‌دستی یک هنر و صنعت ملی محسوب می‌شود»، اظهار کرد: این حوزه جای کار بسیاری در کشور دارد. هنر و صنعتی که در اقصی نقاط کشور و حتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط نیز می‌تواند منشا اثر و در عین حال در عرصه‌های جهانی نیز مطرح باشد.

در حوزه صنایع دستی با منابع محدود می‌توان مشاغل بزرگی را در کشور ایجاد کرد و با حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی بسیاری از محرومیت‌های خانواده‌ها را از بین برد.


او ادامه داد: اگر بخواهیم به چنین هدفی که تا سال ۱۴۰۴ برسیم باید همه مسئولان کشور در تمام قوا همگرایی‌ لازم در جهت صیانت و حمایت از صنایع دستی داشته باشند؛ البته دولت در این زمینه مصوباتی هم دارد. همانند اینکه اگر دستگاه‌ها بخواهند هدیه‌ بدهند باید حتما از صنایع دستی استفاده کنند، ولی نیاز است که بیش از اینها به حوزه صنایع دستی توجه شود و اینچنین تفکری را می‌تواند به عنوان مثال در صنعت خودرو نیز پیاده‌سازی و در داخل خودروها از صنایع دستی استفاده کرد.

این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه «البته این موضوع نیازمند صبوری بیشتر صاحبان صنعت و حمایت جدی از هنرمندان صنایع دستی است»، خاطرنشان کرد: بر این اساس فکر می‌کنم در حوزه‌ قانون‌گذاری، اصلاح فرآیندها و تامین منابع برای حمایت از این تولیدات و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت باید اصلاحاتی صورت بگیرد. در حوزه صنایع‌دستی می‌توان با رقم‌های کم مشاغل فردی، جمعی و حتی خانوادگی ایجاد کرد. در واقع در این حوزه با منابع محدود می‌توان مشاغل بزرگی را در کشور ایجاد کرد و با حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی بسیاری از محرومیت‌های خانواده‌ها را از بین برد.

یزدانی با تاکید بر لزوم متمرکز شدن پراکندگی مدیریت در حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه فرش زیر نظر وزارت صنعت، بخشی از مشاغل خانگی در وزارت کار  و بخشی به عنوان صنایع دستی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی است. اما هم‌اکنون که وزارت‌خانه‌ای برای این امر در نظر گرفته شده، بهتر است این پراکندگی برطرف شود و همگی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرند.

مدیر اسبق سازمان صنایع دستی کشور تاکید کرد: بنابراین در صورتی می‌توان به هدف صادارت ۲ میلیارد دلاری رسید که شرایط آن نیز فراهم شود. به عنوان مثال مواردی همچون حمایت مجموعه‌های غیردولتی همانند حمایت شهرداری‌ها که نقش تعیین‌کننده‌ای در تخصیص مکان‌ برای عرضه محصولات صنایع دستی دارند، تخصیص وجود مستقل برای صنایع دستی، حمایت بانک‌ها، اصلاح سیاست‌های دولت در راستای فراهم کردن تسهیلات لازم و تسهیل حضور گردشگران در کشور از جمله مواردی است که در کنار هم می‌توانند به رسیدن به این میزان صادرات صنایع دستی کمک کنند.
منبع: ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .