تبیان، دستیار زندگی

شست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه چهارشنبه سوم مهر ماه نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک برگزار می‌شود، گفت: ضرورت پیوستن آمریکا به ۱+۴ چه به عنوان ۱+۵ و چه مهمان، پایان دادن به تروریسم اقتصادی علیه ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه چهارشنبه سوم مهر ماه نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک برگزار می‌شود، گفت: ضرورت پیوستن آمریکا به ۱+۴ چه به عنوان ۱+۵ و چه مهمان، پایان دادن به تروریسم اقتصادی علیه ایران است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بدو‌ ورود به نیویورک به خبرگزاری صدا و سیما گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرار گیرند.

وزیر امور خارجه در تشریح اهداف سفرش به نیویورک هم بیان کرد: سفر نیویورک فرصت خوبی برای دیدارهای رسانه‌ای و حضور در جمع اعضای اندیشکده‌هاست.

ظریف با بیان اینکه به نظر نمی رسد در شرایط کنونی تمهیدات برگزاری چنین جلسه ای ظرف چند روز آینده فراهم شود گفت: البته در عالم دیپلماسی هیچ چیز غیر ممکن نیست.


محمدجواد ظریف همچنین درباره سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: شرایط کنونی منطقه، عرصه بین الملل، پیمان شکنی‌های آمریکا و خطراتی که کاخ سفید ایجاد کرده و نظرات ایران درباره امنیت منطقه از جمله محورهای اصلی سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.

دیدار دوجانبه با همتایان انگلیسی، فرانسوی و عمانی

وی درباره برنامه های خود نیز گفت: روز چهارشنبه جلسه وزرای خارجه ۱+۴ و پس از آن دیدار با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و عمان را خواهم داشت.
ظریف گفت: شرایط بازگشت به میز مذاکره مشخص است و میز مذاکره برای اعضای برجام یا کسانی است که تعهداتشان را در قبال برجام اجرا می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرارگیرند.
ظریف گفت: پیوستن آمریکا به ۱+۴ چه به عنوان ۱+۵ چه به عنوان مهمان، ضرورتش پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران است.

وزیر امور خارجه گفت: می‌بینیم خروج آمریکا از برجام باعث تنش در منطقه شده و تقریبا همه پشیمان از این خروج هستند.ناظران و تحلیلگران آمریکایی تاکید می‌کنند دولت کنونی برای دروغ‌های نتانیاهو و فشارهای دیگران اشتباه بزرگی مرتکب شد.اشتباهی که باعث شد شرایط آمریکا نه تنها بهتر نشود بلکه در شرایط بسیار خطرناک‌تری‌ نیز قرار بگیرد.

واکنش ظریف به تحریم بانک مرکزی

ظریف در خصوص تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تحریم بانک مرکزی نشان دهنده استیصال آمریکاست. بانک مرکزی پیش‌تر تحریم شده بود و حالا با عنوانی دیگر دوباره تحریم شد.می‌خواهند مانع رسیدن غذا و دارو به مردم ایران شوند و حتما این اقدام نقض همه تعهدات بین المللی است.

وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد : البته آمریکایی‌ها در این زمینه متعهد به مقررات بین المللی نبودند و صرفا آنها را بر اساس منافعشان تعبیر کرده اند. این اقدام خطرناک است و از یک طرف نشان دهنده عدم تعهد آمریکا به تعهدات بین‌المللی است و از طرف دیگر نشان دهنده این است که سیاست فشار حداکثری به پایان خودش نزدیک شده است.

ظریف تاکید کرد : وقتی یک موسسه را چند بار و با عناوین مختلف تحریم می‌کنند نشان دهنده آن است که آنچه که فکر می کردند با سیاست فشار حداکثری می‌توانند در ظرف چند ماه مردم ایران را به زانو درآورند، شکست خورده است و هرچه زودتر باید به این واقعیت اعتراف کنند و با یک روش آبرومندانه به این سیاست خود پایان دهند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند توبه کنند و به میز مذاکره بازگردند، حتما به نتایج بهتری می‌رسند تا اینکه بانک مرکزی را دو یا چند بار تحریم کنند.

باید اقدام متهورانه‌ای انجام شود

ظریف درباره راه‌حل‌های ماکرون رئیس جمهور فرانسه هم گفت‌: به این باور رسیدیم ماکرون می‌خواهد به نتیجه ای برسد اما راه حل از طریق پذیرش چارچوب‌های آمریکا شدنی نیست.باید حتما اقدام متهورانه‌ای انجام شود.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: امکان اینکه ۱+۴ به ۱+۵ تبدیل شود صفر درصد نیست، اما خیلی کم است.
ظریف با بیان اینکه به نظر نمی رسد در شرایط کنونی تمهیدات برگزاری چنین جلسه ای ظرف چند روز آینده فراهم شود گفت: البته در عالم دیپلماسی هیچ چیز غیر ممکن نیست.
منبع: فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .