تبیان، دستیار زندگی

شکست نتانیاهو در انتخابات سرزمین‌های اشغالی؛

نتایج انتخابات اسرائیل چه سودی به حال ایران دارد؟

انتخابات اسرائیل در حالی به پایان رسید که نتایج اولیه حاکی از حذف بنیامین نتانیاهو از قدرت است. حزب ائتلاف رقیب نتانیاهو (آبی و سفید) با 34 کرسی در صدر نتایج قرار گرفته و احتمالا دولت باید به شکل ائتلافی و با رهبری حزب آبی و سفید تشکیل شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چندی قبل محمدجواد ظریف عنوان کرد که تیمی علیه ایران در جامعه جهانی تشکیل شده که بیشترین فشار را بر ایران وارد میکنند و اعضای آنها که به تیم B معروف شدند؛ بنیامین نتانیاهو، بن سلمان، بن زائد، بولتون اعضای این تیم ضدایرانی بودند.
اما این تیم روز به روز در حال تضعیف است و روزگار خوبی را سپری نمی‌کند: بولتون از دولت آمریکا اخراج شد، بن‌زائد درگیر مشکلات داخلی امارات است و در یمن با بن‌سلمان سرشاخ شده و جدیدترین خبر بد برای تیم B شکست  نتانیاهو در انتخابات اسرائیل است.
محدود کردن دشمنان ایران به این چهار نفر و خوش‌بینی افراطی از حذف این افراد چندان عقلانی نیست ولی تضعیف محور فشار به ایران می‌تواند در مجموع خبر خوبی برای ایران تلقی شود.
حالا 2 نفر از اصلی‌ترین دشمنان ایران که فشار حداکثری را به ایران تحمیل می‌کردند حذف شده و وضعیت بقیه نیز خیلی مساعد نیست. حتی بن‌سلمان که از قدرت کافی برخوردار است، درگیر جنگ با یمن بوده و باید فکری به حال پهپادهای یمنی بکند.
اما آنچه مهم است، شکست نتانیاهو و حذف او از سیاست است. مسئله‌ای که برای ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت خواهد داشت.
 
نتانیاهو

در انتخابات چه گذشت؟

نتانیاهو در انتخابات اخیر پیروز شده بود اما به دلیل اینکه نتوانست در فرصت شش هفته‌ای ائتلافی برای کابینه تشکیل دهد انتخابات در سرزمین‌های اشغالی تکرار شد تا ساکنان اسرائیل یکبار دیگر رای دهند.
پس از انتخابات دوم و با شمارش بیش از 90% آراء، «بنی گانتس» رهبر حزب آبی و سفید رژیم صهیونیستی با حدود 34 کرسی بالاتر از نتانیاهو با 31 کرسی قرار گرفته و احتمالا ریاست باید ائتلافی تشکیل شود. البته حزبی می‌تواند کابینه تشکیل دهد که 61 کرسی از 120 کرسی کنست را تصاحب کند. به همین دلیل بدون ائتلاف هیچ کس نمی‌تواند در سرزمین‌های اشغالی به قدرت برسد.
بعید نیست رقیب نتانیاهو با لیست اعراب ائتلاف کند و بتواند کابینه تشکیل دهد. نتانیاهو هم در نخستین نطق پس از انتخابات شکست را نپذیرفته و برای جلوگیری از ائتلاف با اعراب گفته: «اسرائیل نیاز به یک دولت صهیونیست قوی دارد و از ایجاد دولت غیرصهیونیست، جلوگیری خواهد کرد.»

سگ زرد برادر شغال

رقیب نتانیاهو در این انتخابات یک افسر بازنشسته است. بنی گانتس تفاوت رئیس حزب آبی-سفید در تجمع شماری از طرفداران اعلام کرد: «به نظر می‌رسد ما ماموریت خود را انجام دادیم و بنیامین نتانیاهو در ماموریت خود شکست خورد. تماس با احزاب را برای تشکیل کابینه وحدت آغاز کرده‌ام. منتظر اعلام نتیجه رسمی و نهایی انتخابات خواهیم ماند.» با این وجود حتی زمان تشکیل دولت معلوم نیست و ممکن است انتخابات دیگری برگزار شود تا یک حزب بتواند حداقل آراء را اخذ کند.
نتانیاهو
«بنی گانتس» در سال ۱۹۷۷ میلادی به ارتش رژیم صهیونیستی پیوست. او از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی فرماندهی جبهه شمال را برعهده داشته و بعدها فرمانده نیروی زمینی ارتش شد. او هم‌ چنین در سال ۲۰۰۹ میلادی، برای مدتی به سمت معاون ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی منصوب شده بود. گانتس در عرصه سیاست تازه وارد است. او ژنرالی بازنشسته است که ائتلاف «آبی و سفید» را در فوریه سال 2019 به همراه «یائیر لاپید» رهبر حزب میانه «گبی اشکنازی» یکی دیگر از ژنرال‌های بازنشسته ارتش و «موشه یعلون» وزیر سابق دفاع تشکیل داد.

نتانیاهو در باتلاق

نتانیاهو که از قبل پیروزی خود را قطعی می‌دانست و تصور نمی‌کرد از سیاست حذف شود، حالا باید به فکر پرونده‌های فساد مالی و اداری خود باشد.
پرونده‌های او آنقدر سنگین است که دیگر فرصت و امکان تصویب قوانینی که او را از پیگرد قانونی تبرئه می‌کند ندارد. نتانیاهو در باتلاق سقوط و فسادی گرفتار شده که اگر نتواند قدرت را حفظ کند، احتمال دادگاهی و زندانی شدن او بسیار زیاد است.
نتانیاهو

نتایج انتخابات اسرائیل چه سودی به حال ایران دارد؟

بنیامین نتانیاهو شدیدترین پرونده‌های ضدایرانی را در سال‌های اخیر پیگیری می‌کرد و یکی از اهرم های فشار بر رئیس‌جمهور آمریکا (اوباما و ترامپ) برای حمله نظامی به ایران بود. اختلال در روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اتهامات فراوان درمورد آزمایشات اتمی (که هیچگاه ثابت نشد)، از جمله کارهای اصلی او علیه ایران در عرصه بین‌المللی بود.
اما حذف او از سیاست، بسیاری از این پرونده‎های او را به حاشیه می برد. زیرا هر شخصی به غیر از او به قدرت برسد، بیش از آن‌که به ایران توجه کند، باید مشکلات داخلی و مرزی اسرائیل را حل کند. نیروهای مقاومت فلسطینی و حزب‌الله لبنان، جدی ترین خطری است که رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند.

اولویت اصلی جانشین نتانیاهو چیست؟

مواضع بنی گانتس درخصوص ایران شاید به تندی نتانیاهو نباشد، اما از قبل گفته است که مخالف حضور ایران در سوریه است. او در نطقی عنوان کرد: «به این دلیل است که من از این تریبون به رژیم ایران می‌گویم که ما هرگز اجازه نخواهیم داد که در سوریه به طور پایدار باقی بماند و به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. در زمان قدرت من شما به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل نخواهید شد و در صورتی که لازم باشد ما از زور استفاده خواهیم کرد.»

هرچند مشکلات فراوان داخلی و حزبی در اسرائیل، اجازه تمرکز بر روی ایران را خواهد گرفت. او خود اعلام کرده است که اولویت برنامه سیاسی‌اش راه‌حل دو دولتی (تشکیل دولتی فلسطینی در کنار دولت اسرائیل) است. به همین خاطر بنی گانتس مخالف جدی نتانیاهو در این طرح است.