تبیان، دستیار زندگی

شروع طوفانی یک استارتاپ و خاموش شدن ناگهانی آن

شکست در اوج

استارتاپ Anki که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کرد، بعد از حدود ۹ سال، بازار را ترک کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوش مصنوعی
این شرکت که در آغاز، تولید اسباب‌بازی‌های روباتیک را در دستور کار خود قرار داده و فعالیت خود را در سانفرانسیسکو آغاز کرده بود، در نهایت توانست موقعیت خود را در سال جاری حفظ کند و مجبور به قبول شکست شد. مدیرعامل این استارتاپ مهم‌ترین دلیل در شکست خود را مسائل مالی اذعان کرد و از یک دوره شکست مالی نام برد به این معنا که آنها موفق نشدند قراردادهای مدنظر خود را به‌موقع به انجام برسانند، ضمن اینکه در جلب توجه سرمایه‌گذاران بزرگی مانند مایکروسافت و آمازون نیز نتوانستند موفقیتی حاصل کنند.

دلایل متعددی که برای شکست این استارتاپ بیان شده‌اند، در دو زمینه قابل ‌بررسی هستند؛ یکی مشکلات مالی که بیشتر از سوی صاحبان این شرکت بیان شده‌اند و دیگری مسائل مربوط به مدیریت قیمت‌گذاری و بازارهای رقابتی است


از سوی دیگر Anki که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، موفقیت‌های قابل‌توجهی را نیز به دست آورده بود، به طوری که این شرکت مدعی است که معادل 6.5 میلیون دستگاه روباتیک، فروش داشته که رقم قابل‌توجهی است و نکته جالب‌تر اینجاست که فروش 1.5 میلیون روبات را تنها در ماه آگوست گذشته داشته است که چنین فروشی در ظاهر نمی‌تواند از شکست یک استارتاپ خبر دهد؛ اما در کمال تعجب بعد از تجربه چنین فروشی، اعلام ورشکستگی این شرکت به گوش می‌رسد. دلایل متعددی که برای شکست این استارتاپ بیان شده‌اند، در دو زمینه قابل ‌بررسی هستند؛ یکی مشکلات مالی که بیشتر از سوی صاحبان این شرکت بیان شده‌اند و دیگری مسائل مربوط به مدیریت قیمت‌گذاری و بازارهای رقابتی است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

ضعف مدیریت مالی

مهم‌ترین عاملی که دست‌اندرکاران این استارتاپ در رابطه با مقدمات شکست خود اعلام می‌کنند، مسائل مالی است؛ چراکه به‌زعم آنها توسعه محصول و خصوصاً گسترش سیستم‌عامل‌ها، نیاز به منابع مالی گسترده‌ای داشت؛ ضمن اینکه بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم نیز به حمایت مالی نیاز داشت و بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین عامل در روند شکست Anki ضعف در جذب سرمایه و مدیریت مالی بوده است. در نهایت نیز علی‌رغم افزایش بیش از ۲۰۰میلیون دلار در میزان سرمایه، این شرکت نتوانست دوام بیاورد و شکست خود را اعلام کرد.
ربات کازمو

ضعف در زمینه قیمت‌گذاری

خارج از مسائل مالی که مدیران این شرکت به آن اشاره کرده و آن را عامل شکست خود معرفی می‌کنند، محققان، مسائل دیگری را نیز در عدم موفقیت Anki دخیل می‌دانند که مهم‌ترین این مسائل نحوه قیمت‌گذاری است و خصوصاً این عامل را در معرفی یکی از روبات‌های هوشمند این شرکت بسیار حائز اهمیت می‌دانند، به عنوان مثال، روبات زیبا و هوشمند Cozmo که در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد، با وجود خطر افت‌ها و پیچیدگی‌های برجسته‌ای که داشت، چندان در جلب نظر مصرف‌کنندگان موفق نشد، چراکه قیمت ۱۸۰ دلاری این روبات و همچنین رقم ۲۴۹ دلاری روباتی به نام Vector نتوانستند در فضای مصرف‌کنندگان محصولات روباتیک تأثیری ایجاد کنند. به همین دلیل سیاست‌های اشتباه در نحوه قیمت‌گذاری به عنوان یکی از دلایل عدم اقبال بازار مصرف‌کنندگان نسبت به این روبات‌ها اعلام شد.

گوشی‌های هوشمند؛ رقبای قدرتمند

این شرکت به عنوان آخرین راه‌حل، جذب سرمایه را در دستور کار خود قرار داد، اما با وجود افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری بودجه خود، موفق به تأمین هزینه‌های لازم نشده و در نهایت مجبور شد به شکست خود اذعان کند.

شکست Anki به عنوان یک نمونه از تولیدکننده‌های روباتیک که مخاطب آن کودکان هستند، چالش‌های تکنولوژی را در رابطه با صنعت اسباب‌بازی کودکان نشان می‌دهد. بر این اساس، اگرچه این شرکت شکست خورده است، اما می‌توان گفت در میان شرکت‌های دیگری که در زمینه اسباب‌بازی‌های روباتیک ورود پیدا کرده‌اند، برنده بوده است؛ چرا که موفق به ساخت یک روبات مصرفی شد که اگر چه به قدرت گوشی‌های هوشمند نبوده، اما از آنها سرگرم کننده‌تر بوده است؛ از این منظور می‌توان گفت وجود رقبای قدرتمندی مانند گوشی‌های هوشمند که قدرت فناوری بالاتری داشتند نیز در عدم موفقیت این استارتاپ دخیل بوده است.

در واقع، با وجود اینکه بازی‌های رایانه‌ای گوشی‌های هوشمند جایگاه قابل‌توجهی را بین کودکان پیدا کرده بودند، Anki در حوزه بازی‌های کودکان وارد شد و با ارائه روبات‌های سرگرم کننده خود توانست در این بازار حضور برجسته‌ای داشته باشد. این استارتاپ در گام اول، محصولات سرگرم کننده تری تولید کرد که موفق به جلب نظر مصرف‌کنندگان شد اما به دلیل هزینه‌های بالایی که نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای خط تولید داشتند، مجبور به بالاتر بردن قیمت‌های خود شد و در نتیجه نتوانست مصرف‌کنندگانی را که با قیمت‌های معقول‌تری از طریق گوشی‌های هوشمند بازی می‌کردند، برای خود نگه دارد. در پایان نیز به عنوان آخرین راه‌حل، جذب سرمایه را در دستور کار خود قرار داد، اما با وجود افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری بودجه خود، موفق به تأمین هزینه‌های لازم نشده و در نهایت مجبور شد به شکست خود اذعان کند.
منبع: هفته‌نامه شنبه
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .