تبیان، دستیار زندگی

مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی انجام نخواهد شد

چرا امروز ایران نباید با آمریکا مذاکره کند

دلایل ایران برای مذاكره نكردن با آمریكا موضوعی نیست كه تا كنون از سوی ایران مطرح نشده باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبری
نشریه خط حزب الله به عنوان بازوی رسانه‌ای دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این نوشته بود: بیایید سؤال را برعکس کنیم و بپرســیم که اگر فرضا (فرض محال) با آمریکا مذاکره کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت، طبعا "نتیجه" آن از سه حالت خارج نیست.
اول، دو طرف پای میــز مذاکره بروند و بعد از ســاعت‌ها و روزها گفتگو کردن، به دلیل تعارض شدید دیدگاه‌ها و رویکردها، به نتیجه‌ای نرسند و میز مذاکره را ترک کنند. در این حالت، نه تنها چیزی عاید کشور نمی‌شود بلکه هم فرصت‌های کشــور به هدر می‌رود، و هم فضاسازی‌ها علیه ایران به شکل سنگین‌تری از سر گرفته خواهد شد که ایران نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد و به اصطلاح می‌شود کالاول!

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌ عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس رفتار دونالد ترامپ از جمله خروجش از برجام را تصمیمی خطرناک و مخرب برای آمریکا دانسته و تاکید کرده بود كه با این‌ كار ایران دیگر با آمریکا مذاکره نخواهد كرد

دوم، دو طرف بعد از مذاکرات فشــرده و بحث‌های فــراوان، در بهترین حالت به توافقی شبیه «برجام» برسند. در این حالت، سؤال آن است که آیا منافع ایران از این متن حاصل خواهد شد؟ آیا برجام منتهی به برداشتن تحریم‌ها شد که حال مجددا چیزی شبیه آن را تجریه کنیم؟ از این مهم‌تر، اساسا چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی ایالات متحده، مانند دولت ترامپ، برخلاف همه قواعد و قوانین حقوقی و با این ادعا که این توافق به ضرر آمریکا است، به طور یکجانبه از توافق بعدی خارج نشود؟ و اصلا چرا باید مسیری را که یک بار آزموده‌ایم و به نتیجه‌ای هم نرسیده‌ایم، مجددا تکرار کنیم؟
ســوم هم اینکه آمریکا به مذاکرات، به صورت یک "بسته کامل" که فراتر از موضوع هسته‌ای –كه مبنای توافق قبلی است- می‌نگرد و خواستار "مذاکرات جامع" با ایران، بر سر سایر موضوعات مهم مانند فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، تسلیحات موشکی، حقوق بشر، حمایت ایران از گروه‌های محور مقاومت هستند.

در حقیقت نشریه خط حزب‌الله در بند سوم این سئوال را مطرح می‌كند كه آیا عاقلانه است با كشوری كه پایبند وعده‌های قبلی خود در توافق هسته‌ای نیست، یكبار دیگر و این‌بار درباره موضوعاتی به مراتب مهم‌تر و حساس‌تر مذاكره كنیم؟
 
محمدجواد ظریف هم پیش از این گفته بود كه ما در مسأله برجام با حسن نیت رفتار كردیم بنابراین با آمریكا كه عهد خود را می‌شكند، مذاكره نمی‌كنیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به رفتار فزاینده نظامیان آمریكا در منطقه گفته بود: شما نمی‌توانید ایرانی‌ها را تهدید كنید و از آنها انتظار مذاكره داشته باشید.

حتی جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌ عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس رفتار دونالد ترامپ از جمله خروجش از برجام را تصمیمی خطرناک و مخرب برای آمریکا دانسته و تاکید کرده بود كه با این‌ كار ایران دیگر با آمریکا مذاکره نخواهد كرد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم پیش از این در یادداشتی در واشنگتن پست نوشته بود كه "مذاکرات واقعی و سازنده نمی‌تواند زیر سایه ارعاب، اجبار و تحریم‌ها شکل بگیرد. دولت ترامپ هم با صدای متحد در مورد نیاز به گفت‌وگو با ایران صحبت نمی‌کند و سرانجام خروج ناگهانی ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، نگرانی برای انجام معامله جدید در آینده را پدید آورده ‌است"

 


اما سخنان امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی تاكیدی دوباره بر سیاست‌های اصولی ایران درباره مذاكره با آمریكا بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص مذاکره با آمریکا دو نكته را فرمودند: ۱) مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی، ۲) مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا.

ایشان به این نكات نیز اشاره كردند:
- گاهی می‌گویند مذاکره بدون پیش‌شرط، گاهی نیز می‌گویند مذاکره با ۱۲ شرط. اینگونه سخنان یا ناشی از سیاست آشفته آنها است و یا ترفندی برای سردرگم کردن طرف مقابل.
- هدف آمریکایی‌ها از مذاکره نه یافتن راه‌حل عادلانه، بلکه تحمیل خواسته‌های گستاخانه است. آنها این‌قدر گستاخ شده‌اند که امروز این واقعیت را خودشان هم به زبان می‌آورند.
- یك مقام آمریکایی گفته بود باید با ایران سر میز مذاکره بنشینیم و ما فلان چیزها را بگوییم و ایران قبول کند. برای این نوع مذاکره باید به سراغ همان کسانی بروند که به‌ عنوان گاو شیرده آنها عمل می‌کنند. جمهوری اسلامی، جمهوریِ مؤمنین، جمهوری مسلمین‌لله و جمهوری عزت است.
- سیاست دولت آمریکا، فشار حداکثری به ایران در قالب تحریم‌های گوناگون، تهدید و یاوه‌گویی‌های مختلف است. دولت کنونی آمریکا معتقد است تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری است. با رودربایستی و تعارف نمی‌توان جمهوری اسلامی را به زانو درآورد.
- خود آمریكایی‌ها و متحدان آنها به ناکام ماندن سیاست فشار حداکثری در به زانو درآوردن ایران، اذعان دارند اما می‌خواهند با نشان دهند كه ‌فشار حداکثری جواب داد و مسئولان جمهوری اسلامی بر خلاف آنکه می‌گفتند مذاکره نمی‌کنیم مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند.
- اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون از این به بعد، هر چیزی را که قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه کنند، اگر به آنها «چَشم» گفتیم، مسئله تمام است اما اگر «نه» گفتیم دوباره فشار حداکثری آغاز خواهد شد.
- رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.