تبیان، دستیار زندگی

چرا انگلیس از اروپا دل نمی‌کند؟

از سال 2015 تاکنون، مسئله خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، تیتر بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی است. اتفاقی که اگر رخ دهد، نتایج ناخوشایندی برای انگلیسی‌ها و دیگر کشورهای اروپایی به همراه خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برگزیت
واژه «برگزیت» کوتاه شده عبارت (Britian exit) به معنای خروج انگلستان است. در واقع این خروج برای عدم الزام بر قواعد تجاری سیاسی و قضایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و این اولین باری است که کشوری قصد خروج از اتحادیه را دارد.

با روی کار آمدن بروس جانسون بعنوان نخست وزیر و تعلیق پارلمان انگلستان به کمک ملکه، این احتمال وجود دارد که بریتانیا بدون هیچ توافقی با پارلمان و اتحادیه اروپا از اتحادیه خارج شود

 

کامرون به وعده‌اش عمل کرد

اولین بار دیوید کامرون نخست وزیر سابق بریتانیا پیش از انتخابات سراسری 2015 اعلام کرد که اگر پیروز انتخابات شد، وعده طرح خروج انگلستان از اتحادیه را به همه پرسی خواهد گذاشت.
دیوید کامرون در سخنرانی خود درمورد لزوم تغییرات در اتحادیه اروپا سخن گفت و معتقد بود باید سیاست‌های اتحادیه تغییر کند:« بگذارید صریح بگویم. در سیاست شما باید تلاش کنید تا توضیح بدهید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید و آنچه من می‌خواهم، ایجاد رفرم و تغییرات اساسی در اتحادیه اروپا برای بهبود روند آن است و اگر این اتفاق افتاد، آن وقت می‌خواهم در این اتحادیه بمانم چون ما به روابط تجاری، بازار آزاد و تاثیر آن بر جهان نیاز داریم و این موارد به نفع انگلستان است.»
کامرون

با برگزاری همه‌پرسی بیش از 50% مردم موافق برگزیت بودند. دلایلی متعددی برای موافقت وجود داشت: کنترل مرزها و توقف رفت‌وآمدِ آسان مهاجران اروپایی، بازگشت اختیارات قضایی به دادگاه‌های بریتانیا و توقف پرداخت سنگین حق عضویت در اتحادیه ازجمله مواردی است که انگلستان را مصمم بر خروج از اتحادیه اروپا کرده‌ بود.
هرچند رای مثبت مردم به برگزیت هیچ تعهد قانونی و الزامی را برای دولت بریتانیا به همراه ندارد اما لغو فرایند برگزیت، نوعی بدعت سیاسی است که دموکراسی را زیر پا خواهد گذاشت.

مذاکرات بی‌نتیجه

هم‌اکنون با وجود برگزاری چندین دور مذاکره میان لندن و بروکسل و ارائه طرح‌های دوطرف، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید زمان خروج کی است. حزب حاکم محافظه‌کار و حزب اپوزیسیون کارگر هر دو موافق خروج از اتحادیه اروپا هستند، اما هر دو اختلافاتی درباره نحوه خروج و توافق نهایی دارند. همچنین گروه‌هایی در بریتانیا وجود دارد که خواستار جلوگیری از وقوع برگزیت و مایل به ماندن در اتحادیه اروپا هستند. علاوه بر آن موافقان برگزیت نیز در موضوعات متعددی که مهم‌ترین آن توافق نهایی با بروکسل است، دچار اختلاف شدید با نخست وزیر شده‌اند.
این طرح تا کنون در سه موعد مختلف در پارلمان بریتانیا رد شد و حتی موعد اتحادیه اروپا برای خروج انگلستان، به دلیل این سردرگمی‌ها، از فروردین ماه به آبان ماه 98 به تعویق افتاد.
برگزیت

همکاری ملکه با دیکتاتور جانسون

کامرون که خود از ابتدا مخالف برگزیت بود، بخاطر وعده انتخاباتی همه‌پرسی را اجرا کرد و درنهایت نیز استعفا داد. اما ترزا می که موافق این طرح بود تلاش می‌کرد برگزیت را به سرعت تصویب کند و راه‌های قانونی آنرا طی کند اما فعالیت‌های او به سرانجام نرسید و او نیز استعفا داد.
با روی کار آمدن بروس جانسون بعنوان نخست وزیر و تعلیق پارلمان انگلستان به کمک ملکه، این احتمال وجود دارد که بریتانیا بدون هیچ توافقی با پارلمان و اتحادیه اروپا از اتحادیه خارج شود. این مساله خشم افکار عمومی را بر انگیخته‌است. «جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف دولت انگلیس گفته است:« خشم مردم از تعطیلی دموکراسی گوش‌ها را کر کرده و آنها حق دارند برای دفاع از حق خود در خیابان‌ها تظاهرات کنند.»

راه‌حل کدام است؟

کارشناسان 4 سناریو را درمورد برگزیت مطرح کرده‌اند که یکی از آنها احتمالا اجرایی خواهد شد:

1. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق پارلمان: این خروج، سخت‌ترین حالت خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست و طبعا سنگین‌ترین هزینه و خسارت را برای انگلیس به همراه خواهد داشت. براساس تحقیقات روزنامه ایندیپندنت، این نوع خروج 252 میلیارد یورو برای بریتانیا هزینه خواهد داشت.
2. خروج انگلیس با توافق پارلمان بر سر تجارت آزاد با اتحادیه اروپا: این خروج نوعی خروج نرمِ انگلیس از اتحادیه اروپاست و هزینه و خسارت کمتری در مقایسه با خروج سخت، برای انگلیس به همراه خواهد داشت. در این صورت دولت انگلستان رضایت پارلمان بریتانیا و اتحادیه اروپا را کسب کرده و از این اتحادیه جدا می‌شود.
3. خروج انگلیس با ادامه حضور این کشور در بازار واحد و اتحادیه گمرکی یکپارچه اروپا: این خروج در مقایسه با سناریوهای اول و دوم، هزینه و خسارت پایین‌تری در پی خواهد داشت.
4. خروج انگلیس با پیروی از مدلی شبیه مدل تجاری کانادا با اتحادیه اروپا: این خروج همانند خروج نوع دوم، هزینه و خسارت کمتری برای انگلیس در مقایسه با سناریوی اول خواهد داشت.
اما آنچه اهمیت دارد، تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه برای دو طرف است. اگر برگزیت تصویب شود، تبعات اقتصادی و سیاسی زیادی در اروپا بوجود خواهد آمد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
برگزیت

سقوط ناگهانی GDP

میزان تولید ناخالص داخلی GDP است. بر اساس تحقیقات انجام شده؛ در صورت وقوع سناریوی اول، تولید ناخالص داخلی انگلیس طی ۱۵ سال آینده، بیش از سه تریلیون پوند کاهش خواهد یافت! در سناریوی دوم یعنی، در صورتی که انگلیس بتواند به توافقی برای تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد، تولید ناخالص داخلی انگلیس در ۱۵ سال آینده، ۱۳۱ میلیارد پوند کمتر خواهد بود. در صورتی که سناریوی سوم رخ دهد، یعنی انگلیس بتواند در بازار واحد و اتحادیه گمرکی یکپارچه اروپا بماند، این مبلغ به ۵۲ میلیارد پوند کاهش خواهد یافت.

کاهش رشد اقتصادی

براساس تحقیقات صورت گرفته، در صورت خروج بدون توافق، انگلیس برای تجارت با اتحادیه اروپا مجبور خواهد بود به قوانین سازمان تجارت جهانی روی آورد که در این صورت رشد اقتصادی این کشور طی 15 سال، هشت درصد کاهش خواهد یافت.
اما اگر انگلیس موفق شود به مدلی همانند مدل تجاری کانادا با اتحادیه اروپا دست یابد، رشد این کشور پنج درصد و تولید ناخالص داخلی 8 میلیارد پوند کاهش خواهد یافت.

حتی فرانسه و آلمان که جزو قدرت‌های اقتصادی اروپا و جهان هستند، با خروج انگلستان، بخش زیادی از بازار فروش خود را از دست خواهند داد.


خداحافظی با مهاجران

یکی دیگر از آثار برگزیت، کاهش مهاجرت به بریتانیاست. در نیمه دوم سال 2016 میزان دسترسی کارفرمایان به واجدین شرایط استخدام برای اخذ شغل‌های مختلف، سریعترین روند کاهش را به دنبال داشت. به این ترتیب تعداد پست‌های خالی از مشاغل مورد نیاز جامعه انگلیس به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافت و کارفرمایان دست کم در زمینه 60 شغل با کمبود نیروی کار مواجه شدند.
برگزیت

اتحادیه اروپا در باتلاق

پیامدهای زیان‌بار برگزیت تنها به اقتصاد انگلیس منحصر نمی‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از این ناحیه آسیب خواهند دید. با این تفاوت که آسیب وارد آمده به کشورهای عضو که شاکله بازار اقتصادی خود را حفظ کرده اند، به مراتب پایین تر خواهد بود.
مهم‌ترین مشکل هنگام اجرای برگزیت و پس از آن، تبدیل واحدهای پولی است. به این دلیل که می‌تواند برخی کشورهای ضعیف‌تر از نظر اقتصادی را با چالش جدی مواجه کند.
همچنین این تصور برای دیگر کشورهای عضو پیش می‌آید که پس از خروج بریتانیا، امکان خروج دیگر کشورها وجود دارد و در عمل با دهکده جهانی و روابط اقتصادی و سیاسی بی‌دردسر باید خداحافظی کنیم.

کاهش تجارت فرانسه و آلمان

حتی فرانسه و آلمان که جزو قدرت‌های اقتصادی اروپا و جهان هستند، با خروج انگلستان، بخش زیادی از بازار فروش خود را از دست خواهند داد.
بنا به آمار و مستندات روزنامه های فرانسوی، اولین تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با کاهش تجارت خارجی فرانسه پدیدار شده است. به نوشته روزنامه فرانسوی لاتریبون، از ماه آوریل 2017 همزمان با آغاز مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ؛ تبعات برگزیت با کاهش صادرات محصولات فرانسوی به انگلیس آشکار شده است.
آلمان هم از پیامدهای منفی برگزیت بی‌نصیب نمی‌ماند. سال گذشته مؤسسه تحقیقاتی پروگنس گزارش داد، خروج ناگهانی انگلیس از اتحادیه اروپا اثرات منفی بر بازار اقتصادی آلمان دارد. همچنین بنا به گفته کارشناسان، برگزیت باعث شده حدودا 70 هزار نفر کار خود را در آلمان از دست بدهند.