تبیان، دستیار زندگی

روایت اقتصادی از حمله پهپادی یمنی‌ها به آرامکوی عربستان

التهاب آرامکو کی آرام می‌گیرد؟

حمله پهپادهای یمنی به آرامکوی عربستان در روز شنبه که بازارهای جهانی بسته بودند موجی از نگرانی‌ها را در سطح جهان برای تامین انرژی به وجود آورد. با باز شدن بازارهای جهانی، علاوه بر شکسته شدن بازار و جهش قیمت‌ها، معادلات منطقه تغییرات محسوسی کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد عندلیب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمله به آرامکو

چه اتفاقی افتاد؟

روز شنبه 23 شهریور، نیروهای انصار الله یمن با 10 پهپاد تأسیسات نفتی عربستان در عمق 1000 کیلومتری این کشور مورد هدف قرار دادند. این تأسیسات- که بزرگترین تأسیسات نفتی و روغنی جهان است- در دو استان بقیق و خریص قرار داشت و تامین کننده بیش از 70 درصد نفت عربستان بود. با وقوع این حمله، عربستان اعلام کرد که 5 میلیون و 700 هزار بشکه نفت کمتری می‌تواند بفروشد.

اما واقعیت داستان به گفته بهزاد احمدی­نیا کارشناس نفت و انرژی شبکه سعودی ایران اینترنشنال این است که این کشور توان صادرات نفت تصفیه شده را تا بازسازی و تعمیر این مجتمع نخواهد داشت.

آمریکا چقدر می‌­تواند کاهش عرضه نفت عربستان را جبران کند؟  

ترامپ برای کاهش اثر حمله بر قیمت دلار، رشته توییتی زد و اعلام کرد که آمریکا کمبود نفت را جبران می‌کند.

دونالد ترامپ

اما حمله اثر خود را گذاشت و با باز شدن درگاه مبادلات آمریکا در روز دوشنبه، نفت برنت 12 دلار افزایش قیمت داشت. این افزایش ناگهانی بالاترین سطح قیمت از سال 1988 است.

افزایش قیمت نفت
به گفته بلومبرگ اگر تا یک ماه آینده عربستان نتواند تأسیسات خود را احیا کند، علاوه بر افزایش مجدد قیمت نفت، عربستان بسیاری از مشتریانش را از دست خواهد داد.

دارایی‌های امن مانند طلا هم متاثر از پیامد‌های ژئوپلیتیک این حملات هستند. ارز‌های کشور‌های کالا محور همچون کرون نروژ و دلار کانادا رشد کردند. بهای بنزین در آمریکا هم حدود ۱۳ درصد افزایش یافت. عربستان سعودی روزانه بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام به آمریکا صادر می‌کرد که از صادرات این کشور به کل آسیا بیشتر بود. ۴۷ درصد از کل صادرات نفت عربستان به آمریکا نیز مستقیما به سواحل غربی این کشور می‌رود.

نفت

آیا آمریکا توان جبران این حجم را دارد؟

آیا این کشور حاضر به استفاده از ذخایر استراتژیک خود هست؟
ذخایر عربستان ۲۰۰ میلیون بشکه + ذخایر موجود امریکا ۷۰۰ میلیون=  900 میلیون بشکه
یعنی مجموع ذخایر این دو کشور 900 میلیون بشکه است که البته این تعداد روی کاغذ ۱۸۰ روزه تخلیه خواهند شد. اما هرچه با گذشت روزها ذخایر مانده کمتر شوند و تعمیر طول بکشد، مخصوصا اگر یمن (یا هر کشور دیگری) یکی دو حمله حتی فرعی به جاهای دیگر انجام دهد (مخصوصا که این حملات به ذخایر یا پالایشگاه‌های دیگر باشد) این زمان تا سه ماه و کمتر هم قابل افزایش است.

ضمن اینکه پمپاژ بیشتر ذخایر اثر کمتر و حتی معکوس هم خواهد داشت چرا که همزمان به معنی کاهش بیشتر مانده ذخیره شده و اضطراب بیشتر در بازار خواهد بود.
 
حمله حوثی‌های یمن به عربستان علاوه بر زیر سوال بردن سامانه‌ها موشکی و دفاعی آمریکا و عربستان، با اتفاق امروز شکنندگی بازار رو بار دیگر اثبات کرد. ویرندرا چائوهان تحلیلگر حوزه انرژی مستقر در سنگاپور، گفت: بازار باید با آسیب‌پذیری زیرساخت‌های نفتی عربستان سعودی در برابر حملات مقابله کند؛ زیرساخت‌هایی که پیش از این حملات، منبعی باثبات برای تامین نفت تلقی می‌شدند دیگر منبعی باثبات برای تامین انرژی نیست.

در حال حاضر با توجه به شرایط جدید ژئوپلتیک و ژئواکونومیک منطقه سه راهبرد پیش روی آمریکاست:
1- استفاده از ذخایر استراتژیک خود در بالاترین مقدار که صنعت و اقتصاد  این کشور را به مخاطره می‌اندازد.

2- استفاده ناقص از ذخایر استراتژیک که عملاً آمریکا را برای مدتی با مشکلات اقتصادی اعم از افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی روبه‌رو می‌کند و تا حدی میزان تولید را هم می‌تواند کاهش دهد.

3- امتیاز دادن به ایران و اجازه فروش نفت ایران

 البته در هر 3 صورت این حرکت انصار الله به نفع جمهوری اسلامی و اقتصاد ایران تمام شد و اثباتی محکم بر جنگ نشدن بین ایران و آمریکاست.