تبیان، دستیار زندگی

وقتی پهپادهای یمنی، سیستم دفاعی عربستان را به سخره گرفتند

حمله پهپادهای یمنی به آرامکو چه اثرات جهانی داشت؟

بیش از 5 سال از تجاوز عربستان سعودی و متحدان غربی و عربی به کشور یمن می‌گذرد. در این سال‌ها بجز قتل عام کودکان و مردم عادی، چیز دیگری نصیب ائتلاف سعودی نشده است. اما نیروهای مقاومت یمنی این تجاوزات را بی‌پاسخ نگذاشتند. آخرین پاسخ حوثی‌ها شاید سنگین‌ترین و شدیدترین پاسخ ممکن به دولت سعودی بود که احتمال پایان جنگ بین دو کشور را بالا برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرامکو
بامداد شنبه 23 شهریور، ده فروند پهپاد نیروهای مقاومت حوثی، پالایشگاه نفتی «آرامکو» سعودی‌ها در بقیق و خریص را  مورد حملات موشکی خود قرار دادند. این عملیات که با نام «بازدارنده شماره 2» صورت گرفت، خسارت‌های سنگینی را به سعودی‌ها و متحدانش تحمیل کردند.
البخیتی عضور شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن بیان کرد: «این قبیل عملیات‌ها تا زمانی که سعودی‌ها به حملات خود علیه مردم یمن و محاصره این کشور پاپان ندهند؛ ادامه خواهد داشت.»
 او تأکید کرد که عملیات یمنی‌ها بر اساس اصل دفاع از خویش صورت می‌گیرد و بنابراین کسی نباید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را سرزنش کند.
در ادامه به نکاتی که جالب توجه است، اشاره خواهیم کرد:
آرامکو

اهمیت پالایشگاه آرامکو

آرامکو بزرگترین پالایشگاه نفتی در شهر بقیق به شمار می‌رود، به گونه‌ای که روزانه 7میلیون بشکه نفت در این پالایشگاه تولید می‌شود. همچین مجموعه نفتی «بقیق» بزرگترین مخزن روغن و پالایش نفت خام در جهان است.
به گزارش فارس، مدتی است خصوصی‌سازی آرامکو به دلیل مشکلات مالی چند سال گذشته عربستان در دستور کار قرار گرفته و در ماه‌های اخیر رسانه‌های اقتصادی منطقه و فرامنطقه برای جلب مشتری دست به تبلیغات زده‌اند، چندی پیش قرار بود 5% سهام این غول نفتی به ارزش 2 تریلیون دلار به فروش برسد که دو بانک آمریکایی به نام‌های «جی‌پی‌مرگان» و «گلدمن سکس» برای خرید این سهام اقدام کرده‌اند، گفته می‌شود ارزش دلالی این معامله نفتی بیش از 5 میلیارد دلار باشد. به نظر می‌رسد پس از عملیات یمنی‌ها، ارزش سهام آرامکو سقوط چشمگیری خواهد داشت.

6% از نفت جهان خاموش شد

هر چند در ساعت‌های ابتدایی رسانه‌های عربی مدعی بودند خسارت وارد شده زیاد نیست. اما عصر روز شنبه آرامکو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود 7.5 میلیون بشکه یعنی بیش از نیمی از ظرفیت تولید نفت این کشور و معادل ۶ درصد از عرضه جهانی نفت از مدار خارج شده است.

بن‌سلمان

آیا قیمت نفت سه‌ رقمی خواهد شد؟

هر چند آژانس بین‌المللی انرژی پیش از همه به این واقعه واکنش نشان داد و به بازار نسبت به عدم کمبود در سمت عرضه اطمینان داد، اما نگرانی‌های بسیاری از سوی کارشناسان درباره تاثیر این تحولات بر قیمت نفت مطرح می‌شود.

سندی فیلدن: راهکار سریع و آشکار چشم چوشی آمریکا از تحریم‌های ایران است، ایرانی‌ها تانکرهایی پر از نفت دارند که آماده حرکت‌اند



کارشناسان پلاتس گفته‌اند با وجود ادعای عربستان و بیانیه آژانس، قیمت نفت از 70 دلار عبور کرده و به مرز 80 دلار بر بشکه نزدیک خواهد شد. به گفته آنها از بین رفتن امنیت و اعتماد در منطقه، قیمت نفت را ۵ تا ۱۰ دلار افزایش خواهد داد. همچنین اگر بازسازی خرابی‌ها بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن است قیمت نفت سه رقمی شود.

لغو تحریم نفتی ایران

از کار افتادن پالایشگاه بقیق و کاهش صادرات نفت عربستان، احتمال لغو تحریم‌های نفتی ایران را افزایش داد. سندی فیلدن، کارشناس مرکز تحلیلی morningstar، در این‌باره می‌گوید: «راه‌حل سریع و آشکار چشم‌پوشی آمریکا از تحریم‌های ایران است، ایرانی‌ها تانکرهایی پر از نفت دارند که آماده حرکت‌اند. با این حال این راه‌حل از لحاظ سیاسی فشارها و تبعات بسیاری برای دولت ترامپ خواهد داشت».
ذخایر نفتی آمریکا و عربستان، جوابگوی نیاز بازار نیست. به همین خاطر، تامین نفت دغدغه بسیاری از کشورهای جهان شده‌ است.

آرامکو

جنگ نابرابر

این حملات ضعف امنیتی پالایشگاه‌های نفتی عربستان را نشان داد. پیش از این دولت سعودی معتقد بود، امکان حمله به نیروگاه‌های نفتی عربستان نزدیک به صفر است

در حالی‌که سعودی‌ها به کمک متحدان خود، بهترین سلاح‌ها را در اختیار دارد و بیشترین هزینه را در سال‌های اخیر در بعد نظامی داشته‌اند(به گزارش اندیشکده آمریکن سینکر (American Thinker)، عربستان اواسط جولای سال ۲۰۱۵ ائتلاف عربی را برای حمله به یمن آغاز کرد و با گذشت چهار سال از این جنگ، در حالی در این جنگ فرسایشی گرفتار شده، روزانه برای استخدام مزدوران و تسلیحات نظامی ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است)؛ اما اهداف موشک‌های سعودی عروسی‌ها، راهپیمایی‌ها، بیمارستان‌ها و کودکان بوده!
اما حملات بازدانده نیروهای مقاومت یمنی، پالایشگاه‌ها و شریانات اقتصادی عربستان است. آنها در حالی‌که توان حمله به زیرساخت‌های عمومی و مردم را دارند، اما از این کار اجتناب کرده‌اند. آنها به دنبال تلفات انسانی نیستند.

نفوذی‌ها

نفود و اشراف اطلاعاتی، دقت عملیاتی، نفود به حفره‌های پدافندی و عمق خسارات به عمل آمده به تاسیسات مهم نفتی عربستان نشان از توانایی نیروهای مقاومت یمنی دارد.
یحیی سریع سخنگوی نیروی مسلح یمن در پیام خود از «انسان‌های شریف و آزادگان» در داخل عربستان یاد کرد و این نشان دهنده نفوذ آنها در خاک سعودی‌هاست.
حال سوال این است که این انسان‌های شریف که چنین اطلاعات مهمی را به یمنی‌ها منتقل کردند، در میان دولتی‌ها و امنیتی‌ها بوده‌اند یا صرفا مردم محلی و بومی هستند؟

آرامکو

رادارهای بی‌خاصیت

رادار گریزی پهپادهای ارزان قیمت یمنی در مقابل سیستم‌های پیچیده پاتریوت و دیگر سامانه‌های ضدهوایی آمریکایی مستقر در عربستان از نکات جالب ماجراست. پهپادهای یمنی بیش از هزار کیلومتر پرواز کرده و به اهداف خود رسیدند و حتی تیری به سمت آنها شلیک نشد.
این حملات ضعف امنیتی پالایشگاه‌های نفتی عربستان را نشان داد. پیش از این دولت سعودی معتقد بود، امکان حمله به نیروگاه‌های نفتی عربستان نزدیک به صفر است.
در همین رابطه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: «... چگونه این پهپادها به اهداف‌شان رسیده و با دقت بالا به آنها اصابت کردند؟ آنها در منطقه‌ای سقوط کردند که تصور می‌شود به دلیل اهمیت استراتژیک‌شان از امن‌ترین مناطق عربستان باشد و از سوی دیگر انبار ثروت‌ها و منبع درآمد این کشور در آن واقع است».

بنابراین باید شاهد تغییراتی در موازنه قدرت در خاورمیانه باشیم.