تبیان، دستیار زندگی

علل عدم تمایل به جنس مخالف و درمان آن

علاقه‌ای به جنس مخالف ندارم

انسان به‌ صورت طبیعی تمایل به جنس مخالف دارد. هرگونه کاری که تمایل طبیعی او را منحرف سازد، یک نوع بیماری تلقی می‏‌شود. از دست دادن احساسات طبیعی بر جسم و روح انسان تأثیر می‏‌گذارد. چه‌بسا افرادی که به این بیماری مبتلا باشند، گرفتار ضعف قوه جنسی و به‌اصطلاح سردمزاجی شوند. 
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنهایی
پسری 20 ساله هستم که به جنس مخالف علاقه‌ای ندارم و بیشتر مایل به برقراری ارتباط با هم‌جنس خود هستم و به‌ همین دلیل علاقه‌ای به ازدواج کردن ندارم. لطفاً راهنمایی بفرمایید مشکل من چیست؟
تمایل و گرایش به هم‌جنس یک نابهنجاری جنسی و هویتی محسوب می‌شود که معمولاً عامل عمده آن یادگیری‌های غلط محیطی است. چه گرایش به جنس مخالف باشد یا نباشد این رویه باید تغییر کند چرا که چه به لحاظ شرعی و چه به لحاظ عرف و روان‌شناختی عواقب سنگینی در پی دارد.

انسان به‌ صورت طبیعی تمایل به جنس مخالف دارد. هرگونه کاری که تمایل طبیعی او را منحرف سازد، یک نوع بیماری تلقی می‏‌شود. از دست دادن احساسات طبیعی بر جسم و روح انسان تأثیر می‏‌گذارد. چه‌بسا افرادی که به این بیماری مبتلا باشند، گرفتار ضعف قوه جنسی و به‌اصطلاح سردمزاجی شوند. 

دلایل گرایش به هم‌جنس

- گاهی به علت ترشحات غیرطبیعی برخی از هورمون‌ها چنین حالتی برای انسان پیش می‌آید. خوب است با انجام برخی معاینات و آزمایش‌ها، از ترشح عادی و نرمال غدد درون‌ریز خود مطمئن شوید.

- خیلی از مردان و زنانی که گرایش به هم‌جنس را تجربه می‌کنند در مردانگی و یا زنانگی خود احساس ناشایستگی می‌کنند. اینکه شما چطور در مورد خودتان احساس می‌کنید خیلی تعیین‌ کننده است به این خاطر که احساسات درونی ناتمام و ناکافی بودن می‌توانند زمینه رشد گرایش به هم‌جنس را فراهم کنند. آن‌هایی که گرایش به هم‌جنس را تجربه می‌کنند عموماً احساس نابسندگی را در مردانگی و یا زنانگی‌شان دارند.

- از دیگر دلایل گرایش به هم‌جنس‌ معاشرت و رفاقت با کسانی است که عادت به روابط خارج از چارچوب عرفی و شرعی دارند. برای درمان، لازم است از رفاقت با این افراد اجتناب شود.
- خیلی افرادی که گرایش به هم‌جنس را تجربه می‌کنند عمیقاً معنوی هستند. شیطان از این حساسیت معنوی آن‌ها استفاده کرده و سعی می‌کند که از آن علیه آن‌ها استفاده بکند. به شکل تأسف‌انگیزی در این افراد، نیازهای احساسی جهت غلطی به سمت احساسات همجنسگرایانه گرفته‌ که این امر آن‌ها را از رسیدن به سطوح بالاتر معنویت منع می‌کند.

هیچ‌گاه به خود تلقین نکنید که «علاقه به هم‌جنس و عدم تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف در وجود من نهادینه‌ شده است و امکان تغییر آن وجود ندارد»


- گاهی اگر حیا و کناره‌گیری از جنس مخالف که در دوران بلوغ امر طبیعی و مورد قبول دین است، در ایامی که شخص به مرحله ازدواج می‌رسد خوب مدیریت نشود و فرقی بین ارتباط شرعی با جنس مخالف با ارتباط بدون مجوز شرعی گذاشته نشود، ممکن است تا مدتی احساس بی‌میلی نسبت به جنس مخالف را در شخص ایجاد کند که می‌توان به‌ راحتی با مشاوره و تفکر آن را برطرف کرد.

راه درمان چیست؟

- هیچ‌گاه به خود تلقین نکنید که «من به جنس مخالف هیچ علاقه‌ای ندارم و نمی‌توانم این علاقه را در خودم ایجاد کنم». هیچ‌گاه به خود تلقین نکنید که «علاقه به هم‌جنس و عدم تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف در وجود من نهادینه‌ شده است و امکان تغییر آن وجود ندارد»؛ چون اولاً: این‌گونه نیست و شما با تلاش خود می‌توانید این مشکل را برطرف سازید، ثانیاً: این تصور جلوی هرگونه تلاش اصلاحی شما برای تغییر را می‌گیرد.

گاهی اوقات شیطان برای وادار کردن آدمی به گناه از این کانال بهره می‌گیرد؛ یعنی مسیر هر گناهی را به شکلی هموار می‌سازد. در اینجا نیز مسیر آلوده شدن به برخی گناهان از کانال پشت کردن به جنس مخالف و ازدواج می‌گذرد و این نوع افکار و ذهنیت مقدمه ورود به آن وادی است. پس باید با این‌گونه افکار که جز افکار شیطانی نام دیگری بر آن نمی‌توان نهاد به مقابله پرداخت؛ یعنی ذره‌ای در شیطانی بودن این افکار تردید نداشته باشید.
- صحنه‌هایی از زندگی که در آن نقش یک مرد، پدر، همسر و پسر خانواده را بر عهده‌ دارید تصور کنید و به آن بال‌ و پر دهید و نقش خود را پررنگ و کاملاً مردانه بیان کنید. لازم است این تصویرگری را در قالب ذهن‌پروری و نوشته‌ها و رفتار روزانه و تمام حالات واقعی و خیالی و... استمرار دهید. در یک‌کلام به مرد بودن خود فکر کنید و همان‌گونه عمل کنید و زندگی مردانه و اجتماعی خود را تعقیب کنید، اگر شش ماه با این طرز تفکر زندگی کنید برای همیشه از آن افکار رهایی خواهید یافت.

- مراقب نگاه خود باشید و همان‌طور که از نگاه شهوت‌آمیز به جنس مخالف اجتناب می‌کنید، از نگاه هوس آلود به هم جنس خود نیز بپرهیزید؛ چون از نظر شرعی، نگاه از روی شهوت به هم‌جنس هم حرام است. 

- از تمام ارتباط‌ها، مکان‌ها و موقعیت‌هایی که تداعی کننده اندیشه هم‌جنس‌گرایی است اجتناب کنید.

بر افکار خود کنترل داشته باشید. سعی کنید به افکار هوس آلود فکر نکنید. هیچ‌گاه در ذهنتان به این افکار بال‌ و پر ندهید و آن را برای خود نیارایید. برای این کار، تلاش کنید تنها نمانید، چون این‌گونه افکار بیشتر در هنگام تنهایی به سراغ انسان می‌آید. اگر این افکار، به‌طور ناخواسته به سراغتان آمد، آن را قطع کنید، از جای خود برخیزید و به میان دوستان یا اهل خانواده بروید و تا زمانی که این افکار کاملاً از ذهنتان خارج نشده، جمع دوستان یا خانواده را ترک نکنید.

- سعی کنید بیکار نباشید. برای این کار، برنامه‌ریزی کنید و اوقات خود را با مطالعه، گردش با دوستان، ورزش و... پرکنید.

اگر در مورد جنسیت خود نیز دچار مشکل هستید و آن را نمی‌پذیرید باید با کمک مشاورین مربوطه به این امر به تغییر باور و پردازش‌های ذهنی خود بپردازید.
منبع: مرکز مشاوره تبیان