تبیان، دستیار زندگی

زیر و بم برگزاری یک روضه‌ی خانگی در آپارتمان

یاد اباعبدالله در خانه‌های کوچک

امروزه آپارتمان‌نشینی و کمبود امکانات، روضه‌های خانگی را کمرنگ‌تر از قبل کرده است و باعث شده تا مراسم عزاداری بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها برگزار شود. این در حالی است که بزرگان و علما به برگزاری روضه خانگی تأکید فراوان داشتند. برگزاری روضه‌های خانگی باعث افزایش رزق و روزی، ترویج سبک زندگی اسلامی، آگاه شدن از مشکلات دیگران و رفع گرفتاری آنها و... می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روضه، خانوادگی، عزاداری، ماه محرم، ذکر مصیبت، اقوام، لباس مشکی،امام حسین، روضه خانگی،همسایگان،سخنران، مداح،سبک زندگی، اسلام، کودکان، اتاق خواب،بازی
با پایان یافتن دهه اول محرم و جمع شدن هیات‌ها، تکایا، مراسم‌های روضه و عزاداری تا پایان محرم و صفر بیشتر در خانه‌ها و محافل کوچک‌تر برپاست. برای برگزاری یک روضه جمع‌وجور خانگی چه چیزهایی را باید بدانیم و رعایت کنیم؟ این مطلب را بخوانید تا با زیروبم برگزاری یک روضه خانگی امروزی آشنا شوید.

اصراری به گرفتن روضه با جمعیت زیاد نداشته باشید

افراد را بر اساس مقدار جایی که دارید، دعوت کنید؛ اگر قصد دعوت کردن اقوام را هم دارید، حتماً تأکید کنید که روضه کوچکی برگزار کرده‌اید که توقع مهمانی فامیلی نداشته باشند چرا که هدف، یاد اهل بیت و خواندن ذکر مصیبت در خانه است. آیت‌الله ﻗﺎﺿﯽرحمه الله در این‌باره فرمودند: «دﺭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه‌السلام ﻣﺴﺎﻣﺤﻪ ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ، ﺭﻭﺿﻪ ﻫﻔﺘﮕﯽ ﻭﻟﻮ ﺩﻭ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮔﺸﺎﯾﺶ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺖ.»

پذیرایی‌تان ساده باشد

وقتی کسی لباس مشکی می‌پوشد، خود را خادم عزاداران امام حسین(ع) می‌داند و خانه و زندگی خود را چند ساعتی وقف مهمانان اباعبدالله قرار می‌دهد، باید اعتقادات، اخلاق و رفتار خود را هم به سیره حسینی نزدیک کند.
بنابراین برگزاری روضه خانگی همراه با تجملات و اسراف کار درستی نیست و از میزان اثرگذاری و حال و هوای معنوی مراسم عزاداری مذهبی هم به‌شدت می‌کاهد؛ بنابراین لازم نیست خود را ملزم کنید که در روضه‌های خانگی حتماً غذای نذری بدهید بلکه می‌توانید تنها با چای و قند، خرما یا حلوا از مهمانان پذیرایی کنید.

مراعات حال همسایگان را بکنید

اگرچه برگزاری روضه خانگی از آثار معنوی ارزشمندی برخوردار است اما توجه کنید که انجام یک امر مستحب منجر به آزار و اذیت همسایگان در آپارتمان نشود؛ بنابراین سعی کنید روضه‌های خانگی آپارتمانی را بدون بلندگو و در ساعاتی مثل 10 صبح تا 12 یا 5 بعدازظهر تا نماز مغرب و عشا برگزار کنید تا مزاحم استراحت همسایگان نشوید.
همچنین ممکن است باز گذاشتن درب منزل باعث نارضایتی همسایگان شود؛ بنابراین برای جلوگیری از این مسائل باید یک نفر را قرار دهید تا مسئول باز کردن در خانه باشد. خوب است قبل از شروع مراسم، حضوری به همسایه‌ها اطلاع دهید یا در تابلو اعلانات ساختمان کاغذی بچسبانید و این موضوع را ذکر کنید. اگر نذری حلوا، شله‌زرد و خوراکی‌هایی از این دست دارید بهتر است بعد از پایان مراسم برای همسایه‌های کناری ظرفی از این نذری ببرید و از صبوری و همکاری‌شان تشکر کنید.

مداح و سخنران باسواد دعوت کنید

یکی از آثار برگزاری روضه‌های خانگی ترویج سبک زندگی و زنده نگه‌داشتن اسلام است؛ بنابراین اگر بتوان یک نفر بیشتر را به روضه‌ها سوق داد، می‌تواند گام مؤثری در این امر باشد. مداحان و سخنرانان باسواد نقش مؤثری در جذب افراد بالأخص جوانان در روضه‌های خانگی و مراسم‌های مذهبی دارند؛ بنابراین یکی از نکات بسیار مهمی که باید در برگزاری روضه خانگی به آن توجه کنید، انتخاب مداح و سخنران است. مداحان و حتی اساتید دانشگاه زیادی هستند که هدفشان تنها تبلیغ دین اسلام است و پولی دریافت نمی‌کنند؛ برای پیدا کردن این افراد می‌توانید از تجربیات کسانی که روضه برگزار کرده‌اند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید قبل از شروع مراسم از سخنران بخواهید که حول محورهای خاصی که نیاز شرکت‌کنندگان مراسم است، صحبت کند.

برای کودکان جایی را فراهم کنید

کودکان به دلیل آنکه درک مستقیمی از فلسفه عزاداری ندارند معمولاً بخشی از مراسم را به بازی با همسالان و... می‌گذرانند؛ حال در یک‌ خانه کوچک حضور کودکان و بازی کردن آنها باعث برهم خوردن نظم مراسم می‌شود، از طرف دیگر اینکه از مادران بخواهیم کودکانشان را با خودشان به این مراسم‌ها نیاورند عاقلانه و شدنی نیست؛ پس بهترین کار برای کنترل و مدیریت کودکان این است که جای مناسبی را برای آنها فراهم کنیم.

امروزه همه خانه‌های کوچک حداقل یک اتاق‌خواب را دارد. می‌توانید بچه‌ها را به اتاق‌خواب بفرستید و یک نفر را مسئول کنید تا آنها را با بازی‌های بی‌سروصدا مثل جنگا، گل‌ یا پوچ، نقاشی و... سرگرم کند.

راه‌حل دیگر این است که از همسایه‌تان بخواهید که شما را همراهی کند و اجازه دهد بچه‌ها چند ساعتی به خانه‌اش بروند تا نظم مراسم حفظ شود؛ برای انجام این کار لازم است کسی را همراه بچه‌ها قرار دهید تا مراقب آنها باشد. همچنین می‌توانید برای بچه‌ها مسابقه قرآن‌خوانی برگزار کنید و به خاطر حفظ سوره‌های کوچک قرآنی به بهترین آنها جایزه کوچکی از جمله خوراکی، کتاب داستان، گل سر و... دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.