تبیان، دستیار زندگی

معاون اول رئیس جمهور:

دولت با تمام ظرفیت از وزیر جدید آموزش و پرورش حمایت می‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت و بنده با تمام ظرفیت از محسن حاجی میرزایی حمایت می‌کنیم. امیدوارم ایشان بتوانند برنامه‌های خود در آموزش و پرورش را پیش ببرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه تکریم و معارفه وزیر جدید آموزش و پرورش که صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: آقای بطحایی دوران سختی را پشت سر گذاشتند و در نهایت تصمیم گرفتند استعفا دهند، من وقتی این موضوع را شنیدم که با استعفای ایشان موافقت شده بود و قبل از آن هم مصاحبه یا صحبتی نداشتند.

او ادامه داد: وقتی آقای حسینی را آقای رئیس جمهور معرفی کردند خوشحال شدم چون ایشان را از قبل می‌شناختم و وقتی روحیه ایشان در مورد پذیرش خدمت را دیدم،  بسیار راضی کننده بود،  آقای حسینی به گونه ای در این سه  ماه فعالیت کردند که گویی یک مدیر هستند که فعالیت طولانی مدت خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اولین متضرر رفتن آقای حاجی میرزایی از سمت دبیر هیئت دولت بنده هستم. اگر نظم و استحکام در مصوبات دولت داریم، بخش زیاد آن مرهون تلاش های ایشان است و از ظرفیت صاحب نظران استفاده شد. آقای حاجی میرزایی مدیر موفق راهبردی دولت است، مدیری که صاحب فکر و برنامه است و قدرت توانمندی‌های مختلف برای اهداف ترسیمی را دارد، ایشان برای وزارت آموزش و پرورش مورد موافقت اکثریت قاطع مجلس قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: دولت و بنده با تمام ظرفیت از ایشان حمایت می کنیم. امیدوارم ایشان بتوانند برنامه های خود در آموزش و پرورش را پیش ببرند.

آقای حاجی میرزایی مدیر موفق راهبردی دولت است، مدیری که صاحب فکر و برنامه است و قدرت توانمندی‌های مختلف برای اهداف ترسیمی را دارد، ایشان برای وزارت آموزش و پرورش مورد موافقت اکثریت قاطع مجلس قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: خوشبختانه به دلیل جایگاه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی، وفور اسناد بالادستی را در این نهاد شاهد هستیم و تاکید مهمی بر اجرای آن داریم، به ویژه در مورد سند تحول بنیادین این تاکید بیشتر است، معمولا برنامه های وزرا نیز درباره اجرای این سند است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بعد از انتخابات سال ۹۲ به دنبال آن بودیم تا اولویت های مهم دولت را شناسایی و برای تحقق آن کار کنیم. یکی از مهم ترین این اولویت ها مسائل بین المللی بود و تاکید بر گفتگو بود تا اینکه رئیس جمهور آمریکا توافق را بر هم زد. اینکه آمریکا تصور می‌کند با فشار حداکثری منجر به فروپاشی دولت و اقتصاد می ‌شود، در اشتباه است.

امروز بعد از یک سال فشار تحمیلی به کشور، شاخص‌های اقتصادی ارتقا یافته است

جهانگیری با اشاره به جنگ نابرابر اقتصاد فعلی که وجود دارد، بیان کرد: این موضوع جنگ امنیتی را به دنبال دارد، اما آمریکایی ها با اهدافی که گذاشتند روز به روز مایوس تر شدند و اکنون می گویند که ما فشار می آوریم تا ایران پای میز مذاکره بیاید. آمریکایی ها روی منابع درآمدی ما فشار آوردند. یک سوم بودجه کشور ما منابع درآمدی حاصل از نفت است و اگر کمتر نفت را بفروشیم با مشکل مواجه می شویم اما در مقابل این راهبرد فشار اقتصادی حداکثری که آمریکا به ما تحمیل کرد، آنچه مقام معظم رهبری و دولت تاکید داشتند مقاومت فعال در برابر این آن بوده و هست. در ماه های اول شوک اقتصادی متلاطمی را در کشور شاهد بودیم اما امروز بعد از یک سال شاخص‌های اقتصادی ارتقا یافته است. آنها مکرر گفتند اقتصاد ایران مانند اقتصاد ونزوئلا می‌شود اما مردم ایران بار دیگر توان خود را به نمایش گذاشتند.

جهانگیری بیان کرد: توسعه نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی مهم ترین ابعاد توسعه است. مهم ترین بستر این موضوع آموزش و پرورش است و مهم ترین مسئولیت را در این زمینه را بر عهده دارد. مهمترین ارزش افزوده جامعه از آموزش و پرورش خلاق بیرون می‌آید. هزینه کردن در آموزش و پرورش قطعا یک هزینه سرمایه‌ای است و نباید به آن به چشم هزینه مصرفی نگاه کرد. 

تمام پدیده‌های جامعه باید با حساسیت دنبال شود و یکی از رویکردهای مهم در آموزش و پرورش به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی است.


وی ادامه داد: مدرسه متحول باید ماموریت مهم توسعه نیروی انسانی  را انجام دهد. آموزش و پرورش باید کانون گفت‌وگو و دستیابی به منطق، دین، اخلاق و نظایر آن باشد، باید بتواند انسان‌های پرسشگر، متفکر، نقاد و مشارکت جو تربیت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تنگناهای آموزش و پرورش گفت: امروزه تنگناهای مادی و اعتباری را در این نهاد شاهد هستیم. البته در۶ سال فعالیت آقای روحانی که چهار سال آن را در تحریم بودیم، دولت در تخصیص سهم به آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد. البته شرایط سخت زندگی معلمان برای ما روشن است. امیدوارم با محدودیت های موجود و تلاش آقای حاجی میرزایی سهم بیشتری از اعتبارات را به آموزش و پرورش اختصاص دهیم. خوشبختانه در نظر سنجی‌ها، معلمان بالاترین جایگاه را از نگاه مردم دارند.

جهانگیری  گفت: امروزه فاصله مدرسه کپری تا مدرسه هوشمند بسیار زیاد است. باید به سرعت این فاصله را کم کنیم که هم دولت و هم نهادهای جامعه مدنی باید حمایت کنند. خیرین مدرسه ساز یکی از این ظرفیت هاست، البته امکانات آموزش و پرورش مانند صندوق ذخیره فرهنگیان را هم داریم.

وی گفت: موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان باید روشن شود. ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه در این صندوق وجود دارد که باید ساماندهی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: ایران کشور ثروتمندی است. باید از این سرمایه ها و ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم تا به بهترین شکل در اختیار جامعه قرار دهیم. تمام پدیده‌های جامعه باید با حساسیت دنبال شود و یکی از رویکردهای مهم در آموزش و پرورش به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی است. کودک حق بازی و ورزش دارد، اگر این موضوعات را به رسمیت نشناسیم با مشکل مواجه می‌شویم. باید حس تعلق به خانه و مدرسه را در کودکان افزایش دهیم، همچنین باید روش‌هایی را با حفظ اصول حاکم بر جمهوری اسلامی برای کاهش رنج دختران و پسران ایرانی داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری مهری
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .