تبیان، دستیار زندگی

مشاور جنگ طلب ترامپ برکنار شد

برکناری بولتون چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

امروز هجدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر است و پرونده افغانستان و خروج نیروهای آمریکا از این کشور بیشترین اهمیت را برای دونالد ترامپ داشت. او در آستانه انتخابات 2020 نیازمند یک دستاورد مهم در سیاست خارجی است، و پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان از وعده‌های اصلی کمپین تبلیغاتی او بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بولتون

چه اتفاقی افتاد؟
دونالد ترامپ سه‌شنبه شب به صورت ناگهانی با انتشار یک توئیت، جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرد.

بولتون کیست؟
بولتون به خاطر جنگ‌طلبی و نفرت شدید از ایران معروف بود و به خاطر ارتباط نزدیک با گروهک تروریستی منافقین شناخته می‌شد.

چرا اخراج؟
برخی معتقدند برکناری او به خاطر ایران بوده و اکنون مسیر گفتگو باز شده و چشم‌انداز مثبتی برای قیمت دلار وجود دارد.

اما ایران تنها پرونده سیاست خارجی‌ای نبود که بولتون، پامپئو و ترامپ درآن درگیر بودند. کره شمالی، ونزوئلا، فلسطین و افغانستان نیز پرونده‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا هستند.

بر خلاف تصور برخی، کنار گذاشتن بولتون ارتباطی با ایران ندارد و در نتیجه تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران و برجام به وجود نیامده است. بولتون به عنوان یک رئالیست طرفدار جنگ با ایران بود که در ماجرای سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا مشخص شد گزینه نظامی اصلا در دستور کار نیست



امروز هجدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر است و پرونده افغانستان و خروج نیروهای آمریکا از این کشور بیشترین اهمیت را برای دونالد ترامپ داشت. او در آستانه انتخابات 2020 نیازمند یک دستاورد مهم در سیاست خارجی است، و پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان از وعده‌های اصلی کمپین تبلیغاتی او بود.

اما اوج اختلاف نظر جدی بولتون و ترامپ بر سر تصمیم ترامپ برای دیدار محرمانه با سران طالبان در کمپ دیوید به وجود آمد و منجر به استعفای اجباری او شد.

اختلاف بولتون و ترامپ چه بود؟
بولتون معتقد بود نباید با دشمنان و مخالفان جدی آمریکا گفتگو کرد و فقط باید از قدرت سخت و نظامی استفاده کرد. در مقابل ترامپ به عنوان یک سیاستمدار نیاز به نشان دادن موفقیت سیاست خود در رسانه‌‌ها دارد و به دنبال عکس گرفتن و نشست خبری برای رسانه‌هاست، ولو اینکه به نتیجه عملی منجر نشود.

دستاورد اخراج بولتون برای ایران چیست؟
بر خلاف تصور برخی، کنار گذاشتن بولتون ارتباطی با ایران ندارد و در نتیجه تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران و برجام به وجود نیامده است. بولتون به عنوان یک رئالیست طرفدار جنگ با ایران بود که در ماجرای سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا مشخص شد گزینه نظامی اصلا در دستور کار نیست. بنابر این، خروج او از تیم کاخ سفید تغییری در سایر رویکردهای دولت آمریکا در قبال ایران و برجام نخواهد داشت.

مابقی سیاست‌های آمریکا مبنی بر تضعیف برجام و فشار حداکثری به ایران همچنان پابرجا هستند. واشنگتن حاضر نیست هیچ امتیازی به ایران بدهد و پیشنهاد فرانسه برای رفع موقت تحریم‌ها را هم نپذیرفت. لذا نباید انتظار داشت اخراج بولتون تاثیری بر وضعیت ایران و دلار داشته باشد.

مایک پمپئو و استیومنوچین، وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفتند «فشار حداکثری بر ایران ادامه‌دارد؛ حتی حالا‌که بولتون نیست.» منوچین خبر داد آمریکا از امروز ۱۵ فرد یا نهاد را در رابطه با حماس، القاعده و سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

از بقیه تیم بی چه خبر؟
بولتون یکی از چهره‌های شاخص 4 نفری بود که مجمدجواد ظریف لقب «تیم بی» را به آنها داده بود: جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و بن زاید. حالا با برکناری بولتون، این تیم ضعیف‌تر شده است. از طرف دیگر، بن سلمان از لحاظ اقتصادی هم با کاهش قیمت نفت، ضرر  کرد؛ چرا که از روز گذشته نفت هم‌ روند نزولی در پیش گرفت.

کارشناسان ‌‌بازار می‌گویند‌ با کمرنگ شدن سایه جنگ از منطقه سایر قیمت‌های جهانی هم در صورت ثابت‌ماندن سایر مولفه‌ها روند ‌نزولی خواهند‌ یافت. بلومبرگ عقب‌نشینی قیمت نفت تا محدوده ۶۱ دلار را پیش‌بینی کرد.

بنیامین نتانیاهو دیگر یار بن‌سلمان و بولتن ‌هم‌ اوضاع مناسبی ندارد و سرنوشتش در گرو انتخابات پیش روی اسراییل است.