تبیان، دستیار زندگی

توضیحات مدیر مركز ترنج تبیان درباره اولین بازی محیطی كشور

بازی روی مرز واقعیت و خیال

کنج‌کاو، اولین بازی محیطی کشور، از 30 مرداد تا 1 شهریور توسط موسسه تبیان، در بوستان آب و آتش تهران اجرا شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کنجکاو
کنجکاو با هدف نقش‌آفرینی در یک پویش اجتماعی طراحی شده است، بدین صورت که بازیکن با انجام بازی، در کنار تجربه شیرین حل معماها و ساختن داستان‌ها، امکان اهدای اعتبار به دست آمده در طول بازی از طریق کارت‌های جایزه را به مردم عزیز سیل‌زده کشورمان دارد. با اهدای اعتبار، بازیکن می‌تواند در قرعه‌کشی نهایی بازی با جوایز مناسب شرکت کند.

اول:
اگرچه دو اصطلاح واقعیت افزوده (Augmented Reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) در کنار هم و گاه به‌جای یکدیگر به کار می‌روند اما تفاوت‌های زیادی بین این دو فناوری آینده وجود دارد.
هر چقدر که VR با غوطه‌ورسازی مخاطب در سایبر، مرز بین واقعیت و خیال را مخدوش کرده و کاربر را از محیط فیزیکی و اجتماعی منفک می‌سازد؛ AR ضمن تلفیق فضای مجازی با محیط واقعی، می‌تواند موجب افزایش توجه و تعامل با طبیعت و اجتماع شود.

دوم:
فناوری‌های نوین رسانه‌ای علی‌رغم همه‌ی تهدیداتشان، فرصت بی‌نظیری برای کنشگری اجتماعی نوجوان پدید آورده‌اند. نوجوانانی که هیچ گاه جدی گرفته نمی شدند، حالا می‌توانند با تولید محتوا و تعامل در فضای مجازی، شانه زیر بار داده و در کمپین‌ها و چالش‌ها و رویدادهای مجازی و حقیقی نقش ایفا کنند.

سوم:
تلاش ما در طراحی بازی محیطی «کنج‌کاو» این بود که با استفاده‌ی به جا از واقعیت افزوده، هم لذت کشف را به بازدیدکنندگان پل طبیعت و پارک آب و آتش هدیه کنیم و هم برای نوجوانان فرصتی ایجاد کنیم تا ضمن سرگرم شدن در کنار خانواده، در تامین لوازم التحریر و اسباب بازی‌های ارسالی به مناطق سیل زده مشارکت کنند.

چهارم:
«کنج‌کاو» اولین خروجی مرکز ترنج تبیان بوده که با تلاش مجاهدانه‌ی تیم خلاق راوینو به ثمر رسیده است. به امید خدا این اپلیکیشن بستری برای مشارکت نسل چهارم انقلاب در خیررسانی و مشارکت اجتماعی خواهد بود.
حسین حق پناه - مدیر مرکز ترنج تبیان