تبیان، دستیار زندگی

ارتباط دین، فرهنگ و رسانه در سوگواری "مهر محرم"

دوازدهمین سوگواره ملی و پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال "مهر محرم" در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهر محرم
دبیرخانه این سوگواره در استان سمنان مستقر است و میثم قدسی دبیر برگزاری این سوگواره گفت: این سوگواره تحت نظارت مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ برگزار می‌شود و حمایت‌ها از این سوگواره باعث شده تا سطح برگزاری آن از ملی به بین‌المللی ارتقا پیدا بکند.

وی افزود: ما در این سوگواره به دنبال مشارکت مردمی هستیم که مردم در کنار شرکت در پویش‌های تدارک دیده شده برای سوگواره بتوانند به بحث داوری آثار هم ورود کنند.

قدسی ادامه داد: برای این منظور مردم می‌توانند در کنار تولید محتوا با هشتگ‌های در نظر گرفته شده مانند مهر محرم، مهر حسین، حب‌الحسین یجمعنا و چند هشتگ به زبان انگلیسی داوری آثار را نیز برعهده داشته باشند. البته برای داوری لازم است وارد سایت شده، پی‌دی‌اف‌های مخصوص داوری را بخوانند و نظرشان را ارائه دهند تا در نهایت برای سوگواره برگزیدگان مردمی هم داشته باشیم.

این سوگواره موضوعات مختلفی را پیگیری می‌کند که به محتوای انسانی و عاشورایی ارتباط دارد جامعه هدف ما هنرمندان عکاس و فیلم‌ساز، تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی و برنامه‌نویسان هستند.



در ادامه حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت رئیس شورای سیاستگذاری سوگواره مهر محرم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان گفت: ما برای ماندگاری معارف‌مان باید از ابزار ارتباطات استفاده کنیم و با توجه به نظرات مقام معظم رهبری که بخشی از آن در بند 7 شورای عالی فضای مجازی آمده است باید با تهاجم فرهنگی مقابله کرد که برای این منظور ساختاری در قالب ستاد این سوگواره و مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند که ما برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیاز به تولید محتوای فرهنگی داریم.

وی افزود: یکی از ویژگیهای این سوگواره این است که تلاش دارد بین دین، هنر و رسانه پیوندی ماندگار ایجاد کند چرا که در عصر و زمانی که تریبونهای فراوانی برای بیان این مطلب که آموزه‌های دینی با علم، هنر و رسانه تداخل دارد ما باید تلاش کنیم این تصورات را از بین ببریم.

فضیلت تصریح کرد: برای اهداف تعیین شده برگزاری چنین سوگواره‌هایی می‌تواند مفید واقع شود و در کنار آن شبکه‌سازی‌های غیررسمی به صورت ملی و بین‌الملل صورت گیرد که مجرای این ارتباط می‌تواند سوگواره مهر محرم باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری این سوگواره خاطرنشان کرد: هدف دیگر از برگزاری چنین برنامه‌هایی پیوند دین، هنر و رسانه است که در کنار آن فرهنگ نورانی نماز بخصوص نماز ظهر عاشورا متبلور می‌شود.

وی افزود: توانمندسازی تولیدکنندگان محتوا از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند سومین هدف برگزاری تلقی شود. چرا که در این جشنواره‌ها از حداکثر ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی استفاده خواهد شد و پایگاه‌های مردمی برای آن ایجاد می‌شود. البته برای ارتقای سطح برگزاری از اساتید و داوران ممتاز نیز استفاده خواهد شد.

فضیلت گفت: این سوگواره موضوعات مختلفی را پیگیری می‌کند که به محتوای انسانی و عاشورایی ارتباط دارد جامعه هدف ما هنرمندان عکاس و فیلم‌ساز، تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی و برنامه‌نویسان هستند.

وی افزود: در دوره دوازدهم سوگواره ملی و پنجمین سال برگزاری آن به صورت بین‌المللی پویش‌های مردمی مهر محرم در فضاهای مجازی و دیگر دریچه‌های ارتباطی پیش‌بینی شده که به زبانهای دیگر هم عرضه می‌شود. برنامه‌های جنبی سوگواره برپایی نشست‌های تخصصی نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی است و طرح از ابتدای محرم آغاز شده، ادامه دارد و آخرین مهلت ارسال اثر 30 آبان 98 است تا در نهایت مراسم اختتامیه در ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .