تبیان، دستیار زندگی

چگونه از ماشین ظرفشویی خود مواظبت کنیم؟

مانند همه وسایل خانگی، ماشین ظرفشویی نیز باید به درستی نگهداری شود تا عملکرد آن در بالاترین سطح قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماشین ظرفشویی

اگر یک خانواده پرجمعیت دارید و یا در طول هفته میزبانی مهمانی ها با شماست، شستن ظرف ها بعد از شام کاری سخت است که احتمالا سعی می کنید تا آخرین لحظه آن را به تعویق بیندازید. اما این کاری است که باید انجام شود. اینجاست که ماشین ظرفشویی به یک سرمایه ارزشمند تبدیل می شود. ماشین های ظرفشویی از بدون حرکت ایستادن روی سینک خارج شده و شروع به تمیز کردن ظروف و قابلمه های کثیف می کنند. فریب این تصور اشتباه را که فقط کافی است ماشین ظرفشویی را بارگیری کنید و آن را روشن کنید، را نخورید. مانند همه وسایل خانگی، ماشین ظرفشویی نیز باید به درستی نگهداری شود تا عملکرد آن در بالاترین سطح قرار گیرد و تعمیر ماشین ظرفشویی به تاخیر بیفتد. در ادامه تیم تعمیر لوازم خانگی آرا سرویس  به این سوال که چگونه از ماشین ظرفشویی خود مواظبت کنیم پاسخ داده ایم. 

چگونه از ماشین ظرفشویی خود مواظبت کنیم

نباید از ماشین ظرفشویی غفلت کرد، عدم توجه و غفلت در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند انسداد و نشتی می شود. اگر نمی دانید چگونه به بهترین وجه از ماشین ظرفشویی خود مراقبت کنید، نکات زیر را مطالعه کنید. 

قبل از شستن ظروف را پاک کنید

اگرچه راحت است که بعد از اتمام غذا، ظرفها را مستقیما درون ماشین ظرفشویی قرار دهید و آنها را تمیز تحویل بگیرید، اما یک نکته مهم اینست که بهتر است قبل از بارگیری، ظروف را پاک کنید. باقی مانده های مواد غذایی در ظروف می تواند باعث گرفتگی ماشین ظرفشویی شود و میزان تمیز کردن آن را کاهش دهد. علاوه بر این، هنگامی که چرخه شستشو به پایان رسید، می توانند دوباره به ظروف گیر کنند و شما را مجبور به آبکشی دوباره کند. البته این کار را با یک دستمال انجام دهید نه با آب. 

بیش از حد بارگیری نکنید

می توان ماشین ظرفشویی را با استفاده از لیوان ها و کاسه هایی که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند، پر کنید، به خصوص اگر بار زیادی از ظروف کثیف دارید، اما این خیلی کاربردی نیست. بارگیری بیش از حد ماشین ظرفشویی بدان معنی است که ظروف کاملا تمیزی را دریافت نخواهید کرد و به احتمال زیاد متوجه می شوید که پس از پایان چرخه، بعضی از آنها به هیچ وجه تمیز نشده اند. بهتر است که ماشین ظرفشویی را سبک بارگیری کنید و سپس هر لیوان و بشقاب باقی مانده را با دست بشویید.

ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

اگرچه این ماشین ظرفشویی شماست که نظافت را انجام می دهد، اما خود دستگاه نیز باید هر چند وقت یکبار تمیز شود. با گذشت زمان، باقی مانده های مواد غذایی و جرم ها رسوب می کنند و باعث مشکلاتی خواهند شد.

در زیر سمپاش در پایین ماشین ظرفشویی، سینی قرار دارد که معمولا قابل جدا شدن است. پس از بیرون کشیدن سینی، مواد غذایی را خواهید دید که در هنگام تخلیه از دستگاه خارج نشده اند. اگر سینی شما بطور کامل برداشته می شود، آن را درون سینک بشویید و از یک حوله کاغذی استفاده کنید تا باقی مانده های مواد غذایی را از دام ماشین ظرفشویی جمع کنید.

نگهداری صحیح از ماشین ظرفشویی

نگهداری صحیح ماشین ظرفشویی می تواند به بهبود عملکرد آن و کاهش مشکلات اجرا و شستشو کمک کند. عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی در زمان شما صرفه جویی کرده و باعث کاهش مصرف انرژی می شود. اتخاذ یک روال معمول برای ماشین ظرفشویی از بروز مشکلات و همچنین تعمیرات پرهزینه جلوگیری می کند. 

فیلترها را تمیز کنید. 

اگر ماشین ظرفشویی شما فیلتر دارد، آن را جدا کرده و مواد غذایی یا آهک را پاک کنید. غذا می تواند در فیلتر به دام بیفتد و نظافت را مختل کند. محل فیلتر را با مراجعه به کتابچه راهنمای خود پیدا کنید. فیلترهای ماشین ظرفشویی به طور معمول در پایین دستگاه یا نزدیک بازوی اسپری تحتانی قرار دارند. جهت تعویض فیلتر نیز دستورالعمل های موجود در دفترچه را بخوانید.

لاستیک های دور درب را تمیز کنید.

ماشین های ظرفشویی در اطراف درب دارای لاستیکی هستند که از نشت دستگاه در هنگام کار جلوگیری می کند. شما همچنین باید هر چند ماه یکبار مهر و موم های لاستیکی دور درب ماشین ظرفشویی را تمیز کنید  زیرا این مواد می توانند باعث تجمع شدن باکتری ها شوند. به سادگی می توان آن ها را یک پارچه تمیز کرد. 

از تمیز کننده ظرفشویی استفاده کنید.

توصیه می کنیم حداقل یک بار در ماه از یک تمیز کننده ماشین ظرفشویی با کیفیت عالی استفاده کنید تا از جمع شدن مواد غذایی و مواد شوینده جلوگیری شود. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که مواد معدنی را از دستگاه شما خارج می کنند و برای افرادی که دارای آب سخت هستند بسیار موثر هستند.

بازوی اسپری را تمیز کنید.

بازوی اسپری را با حوله مرطوب پاک کنید. توصیه می کنیم تمیز کردن بازوی اسپری را به منظور رفع هرگونه انسداد هر شش ماه یکبار با یک خلال دندان انجام دهید. برای راهنمایی های دقیق درباره نحوه پاک کردن و تمیز کردن بازوی اسپری خود، به کتابچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. گرفتگی سوراخ های بازو می تواند بر عملکرد ماشین ظرفشویی تأثیر منفی بگذارد.

از نرم کننده آب استفاده کنید.

اگر آب سخت دارید، حتما نرم کننده آب در ماشین ظرفشویی بریزید. رسوب مواد معدنی از آب سخت باعث آسیب به عنصر گرمایشی و  لوله می شود. نرم شدن آب می تواند به حفظ ماشین ظرفشویی کمک کند.

بازوها و یاتاقانهایی را بررسی کنید.

بازوها و یاتاقانها را بررسی کنید تا از چرخش آنها مطمئن شوید. یاتاقان ها را در صورت نیاز تعویض کنید تا از افت عملکرد ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید.

بررسی کنید که فشار جریان آب در تنظیم بهینه دستگاه قرار داشته باشد.

تنظیمات تعیین شده را در دفترچه راهنمای خود پیدا کنید. بیشتر ماشین های ظرفشویی باید 15 تا 25 پوند در هر اینچ مربع (psi) تنظیم شوند. در صورت عدم مطابقت با دستورالعمل های مندرج در دفترچه راهنما، فشار جریان را تنظیم کنید تا عملکرد ماشین ظرفشویی بهبود یابد.

معمولا مشکلات فشار آب بر لوله کشی کل خانه تأثیر دارد، اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود فشار آب انجام دهید. ماشین ظرفشویی را شب هنگام روشن نکنید، زمانی که همه اعضای خانواده هستند و میزان مصرف آب بالاست. در صورت ادامه فشار کم آب، با لوله کش تماس بگیرید. یک لوله کش می تواند علت مشکل فشار آب را برطرف کند.

ماشین ظرفشویی را به آب سرد متصل کنید.

بیشتر ماشین های ظرفشویی برای اتصال به آب سرد طراحی شده اند. در این نوع ظرفشویی ها یک المنت طراحی شده است که در صورتی که شما تنظیمات را روی ظروف خیلی کثیف قرار دهید، درجه آب تا 85 درجه گرم خواهد شد. البته می توانید ماشین ظرفشویی را به آبگرم نیز متصل کنید. اما لازم است بدانید که در برنامه شستشوی حساس، آب تا 40 درجه گرم و در برنامه اتوماتیک تا 55 درجه گرم خواهد شد. 

توصیه می شود در صورتی که آبگرمکن دیواری دارید، ظرفشویی را به آبگرم متصل نکنید زیرا آب در این نوع آبگرمکن ها قابل تنظیم شدن نیست. تنها در صورتی که خانه تان مجهز به پکیج می باشد، مجاز به این کار هستید. در برنامه اتوماتیک تنظیمات پکیج باید روی 45 درجه باشد و در برنامه حساس روی 30 درجه. 

ظروف خود را بعد از اتمام چرخه شستشو بررسی کنید.

اگر به طور مکرر متوجه باقی مانده مواد غذایی روی ظروف می شوید، این می تواند نشانه عدم عملکرد صحیح ماشین ظرفشویی باشد. با یک کارشناس تماس بگیرید تا دستگاه مورد بازرسی قرار گیرد و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

سرویس منظم بهترین راه مواظبت:

با وجود رعایت همه موارد بالا، ماشین ظرفشویی نیز مانند هر وسیله دیگری به سرویس منظم نیاز دارد. سرویس ماشین ظرفشویی را به افراد با تجربه و متخصص واگذار کنید. سرویس هر برند ظرفشویی اختصاصی ست و برای این کار باید از شرکت های دارای مجوز برای سرویس کمک بگیرید. تیم تعمیرات آرا سرویس برای ارائه این خدمات در شهرهای تهران وکرج در اولین تماس با هماهنگی سریع در کنار شماست.