تبیان، دستیار زندگی

روغنی برای سلامت موهایتان

انواع ماسک‌های مغذی مو با روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل فواید بی‌شماری که برای سلامتی دارد، از عناصر محبوب در تهیه غذا محسوب می‌شود. اما مزایای آن فراتر از آشپزخانه است. در حقیقت، هزاران سال است که از این روغن برای مرطوب کردن و تغذیه موها استفاده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماسک روغن زیتون
اگرچه تحقیقات زیادی برای حمایت از استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو انجام نشده است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی می‌باشد. یکی از بهترین راه‌های بهره‌گیری از قابلیت مرطوب کنندگی روغن زیتون، استفاده از آن در ماسک مو است.
ماسک مو بسته به نوع مواد تشکیل دهنده، نوع مو و میزان نیاز مو به بهبودی، یک روش اصلاحی مطبوع است.
در این مقاله به مزایای استفاده از ماسک موی روغن زیتون و نحوه درست کردن آن و استفاده از آن بر روی موهایتان خواهیم پرداخت:

مزایای ماسک موی روغن زیتون چیست؟

تحقیقات کمی به طور خاص در مورد چگونگی بهره رسانی روغن زیتون به موها وجود دارد. بنابراین شواهدی که از مزایای آن حمایت می‌کنند، محدود است.
با این حال، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن‌های معدنی و گیاهی می‌توانند از موها در برابر آسیب و شکستگی محافظت کرده و خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشند.
اگرچه این مطالعات مشخص به طور خاص بر روی روغن زیتون تمرکز نکرده‌اند، اما این بررسی‌ها نشان می‌دهند که روغن‌های اشباع‌نشده تک حلقه و اشباع شده، می‌توانند بیشتر از روغن‌های اشباع‌نشده چندحلقه به بافت مو نفوذ کنند.
به عبارت دیگر، استفاده از ماده‌ای مانند روغن زیتون بر روی موهای شما، ممکن است مزایای بیشتری را نسبت به روغن غیراشباع شده چند حلقه‌ای مانند آفتابگردان یا روغن گلرنگ به همراه داشته باشد.

اگر دچار شوره سر یا سوزش پوست سر هستید، روغن درخت چای ممکن است به تسکین کمک کند. یک منبع معتبر شواهدی را یافت که نشان می‌دهد استفاده از روغن درخت چای احتمالاً شوره سر را کم کند

با توجه به بررسی‌های انجام شده در مورد مزایای سلامتی روغن زیتون، ترکیبی به نام اسکالن که در روغن زیتون بکر یافت می‌شود، توانایی عمل به عنوان یک مرطوب کننده در لوازم آرایشی مختلف را دارد.
روغن زیتون بکر حاوی ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است. یک منبع معتبر نشان می‌دهد که یک ماده مغذی در خانواده ویتامین E ممکن است به رشد مو کمک کند.
با وجود محدود بودن تحقیقات، بسیاری از افراد، از جمله برخی از متخصصان، اغلب از روغن زیتون به عنوان یک ماده مراقبت از مو استفاده می‌کنند.

مزایای روغن زیتون برای موهای شما شامل موارد زیر است:
* کاهش آسیب و شکستگی
* رطوبت بیشتر
* درخشش
* نرمی
* رشد مو
* محور موی قوی‌تر
* کاهش موخوره
* شوره کمتر

آیا روغن زیتون برای انواع مو مؤثر است؟

به گفته کسانی که از روغن زیتون روی موهای خود استفاده می‌کنند، ماسک موی دارای روغن زیتون، معمولاً برای انواع موهای زیر بهترین عملکرد را دارد:
* موهای خشک
* موهای زبر
* موهای ضخیم
* موهای پردازش شده، تحت درمان شیمیایی یا آسیب‌دیده

در صورت داشتن موارد زیر از ماسک‌های روغن زیتون به صورت کم استفاده کنید:
* موی نازک
* موهای خوب
* مو یا پوست سر چرب

چگونه ماسک موی روغن زیتون بسازیم؟

اگر می‌خواهید ماسک موی روغن زیتون را امتحان کنید، می‌توانید خودتان آن را در خانه درست کنید. قبل از افزودن سایر مواد به دستورالعمل، با روغن زیتون بکر شروع کنید تا بررسی کنید که چگونه بر موهای شما تأثیر می‌گذارد.
برای ساختن یک ماسک روغن زیتون این مراحل را دنبال کنید:
1. ابتدا یک روغن زیتون بکر با کیفیت بالا را انتخاب کنید. لیست مواد را بررسی کنید تا مطمئن شوید روغن دیگری اضافه نشده است.
2. بین 2 قاشق غذاخوری تا یک‌چهارم فنجان روغن زیتون استفاده کنید. با این کار ماسکی ساخته می‌شود که تمام موهای شما را می‌پوشاند. اگر فقط می‌خواهید موخوره نوک موهایتان را درمان کنید، ممکن است فقط به یک قاشق غذاخوری از این روغن احتیاج داشته باشید. اگر موهای شما بلند یا ضخیم است، شاید نیاز بیشتری داشته باشید.
3. روغن خود را گرم کنید. مراقب باشید که روغن خیلی داغ نشود. آن را به مدت 10 ثانیه در ماکروویو گرم کنید. روغن را با یک قاشق هم بزنید، سپس ببینید که آیا قاشق گرم شده باشد. بسته به نوع ماکروویو و میزان روغن مورد استفاده، شما باید 10 تا 30 ثانیه روغن را گرم کنید. هنگامی که آن را گرم کردید، هم بزنید تا تمام روغن به طور یکنواخت گرم شود. قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید که روغن خنک شده است.

چگونه از ماسک موی روغن زیتون استفاده کنیم؟

پس از آماده شدن ماسک مو، زمان آن رسیده است که آن را اعمال کنید. برای کاهش هرگونه شلختگی، می‌توانید از ظرف مخصوص رنگ و دستکش استفاده کنید. می‌توانید بطری‌های کاربردی و دستکش را در فروشگاه لوازم آرایشی و زیبایی یا داروخانه پیدا کنید.
1. در صورت تمایل به استفاده، ماسک مو را داخل ظرف مخصوص بریزید.
2. یک تی‌شرت قدیمی بپوشید یا یک حوله را روی شانه‌های خود قرار دهید تا لباس‌هایتان تمیز بمانند.
3. روغن را روی موهای خشک بمالید. روغن را از ریشه تا انتها روی موهای خود ماساژ دهید. اگر موهای شما چرب است، بیشتر روی انتهای آن تمرکز کنید. می‌توانید بخش‌های تکمیل شده را با گیره مو جمع کنید.
4. پس از اتمام، موهای خود را با کلاه حمام بپوشانید.
5. حداقل 15 دقیقه ماسک مو را روی سر بگذارید. اگر این اولین بار است که از ماسک موی روغن زیتون استفاده کرده‌اید، ممکن است بخواهید پس از 15 دقیقه ماسک را بشویید. اگر قبلاً از روغن زیتون روی موهای خود استفاده کرده‌اید و می‌دانید که موهایتان چرب نمی‌شود، می‌توانید ماسک را به مدت 30 دقیقه یا بیشتر روی سرتان نگه‌دارید. باقی گذاشتن این ماسک بیش از یک ساعت به‌طور کلی فایده‌ای ندارد.
6. موهایتان را با یک شانه دارای دندانه‌های بزرگ، شانه کنید.
7. موها را با شامپو بشویید.
اگر موهایتان خشک و آسیب دیده است، می‌توانید دو بار در هفته از ماسک موی روغن زیتون استفاده کنید. اگر موهایتان چرب است، هر دو هفته یکبار از آن استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از آرایشگرتان در مورد اینکه چند بار باید از ماسک موی روغن زیتون استفاده کنید، کمک بگیرید.
اگر پوست مستعد آکنه دارید، حتماً بعد از اعمال ماسک مو، روغن اضافی آن را از بین برده و پوست یا صورت خود را بشویید.

دستورالعمل اضافه کردن دیگر مواد به ماسک روغن زیتون

می‌توانید سایر مواد را به ماسک موی خود اضافه کنید. گفته می‌شود که به طور غیرقابل انکار، برخی از این مواد سطح سلامت مو را ارتقا می‌دهند اما شواهد علمی فعلی از این گفته‌ها پشتیبانی نمی‌کند.
برخی از ترکیبات محبوب ماسک مو شامل موارد زیر است:
روغن نارگیل
سفیده تخم مرغ، زرده یا هر دو
عسل
سرکه سیب
آب‌لیمو
موز
آووکادو یا روغن آووکادو
ماست
روغن‌های ضروری
از آنجا که سازمان غذا و دارو خلوص یا کیفیت روغن‌های اساسی را تنظیم نمی‌کند، قبل از شروع استفاده از روغن‌های ضروری با یک متخصص مشورت کنید و هنگام انتخاب یک برند باکیفیت احتیاط کنید. شما همچنین باید همیشه قبل از استفاده، روغن‌ها را بر روی بخش کوچکی از مو امتحان کنید و مطمئن باشید که آن‌ها به درستی رقیق شده‌اند.

اگر مطمئن نیستید که چه نوع درمانی را می‌خواهید، یکی از این دستورالعمل‌های ساده زیر را امتحان کنید:


ماسک موی تخم مرغ، عسل و روغن زیتون
استفاده از زرده و سفیده تخم مرغ می‌تواند باعث تقویت موهای شما با کنترل آسیب‌ها شود.
طبق تحقیقات، ویتامین‌های A و E، بیوتین و فولات، که همه در تخم پرندگان یافت می‌شوند، به رشد مو و داشتن موهایی سالم کمک می‌کنند. با این حال، این مطالعات بیشتر مربوط به مصرف خوراکی است.
اگر موهای خشک دارید، عسل ممکن است یک ماده مفید برای به دام انداختن رطوبت در موهایتان شما باشد.
اجزای ماسک:
1 عدد تخم‌مرغ
2 قاشق چای‌خوری عسل
2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
برای تهیه ماسک:
1. تخم مرغ را درون یک کاسه خرد کرده و کاملاً هم بزنید.
2. عسل و روغن زیتون را اضافه کنید. اگر دوست دارید می‌توانید این مواد را به آرامی گرم کنید تا بافت نرم‌تری پیدا کنند.
3. همه ترکیبات را تا زمانی که کاملاً مخلوط شوند، هم بزنید.
از طرف دیگر، می‌توانید تمام مواد را به مخلوط‌کن اضافه کرده تا به خوبی ترکیب شوند.

ماسک موی روغن زیتون و آووکادو
ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب موجود در آووکادو ممکن است به مرطوب شدن موهای شما کمک کنند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که مواد معدنی مانند مواد موجود در آووکادو ممکن است به کوتیکول‌های انتهایی مو کمک کنند، که می‌تواند از ریزش مو جلوگیری نماید.
اجزای ماسک:
یک‌دوم آووکادو رسیده، بدون هسته و پوست کنده شده
2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
برای تهیه این ماسک:
1. آووکادو را خرد کرده و به مخلوط‌کن اضافه کنید.
2. روغن زیتون را اضافه کنید.
3. مخلوط کنید تا ترکیب شود.
اگر مخلوط کن ندارید، به راحتی آواکادو را با قاشق خرد کنید تا یکدست شده سپس در روغن زیتون هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.

ماسک موی روغن زیتون و روغن درخت چای
اگر دچار شوره سر یا سوزش پوست سر هستید، روغن درخت چای ممکن است به تسکین کمک کند. یک منبع معتبر شواهدی را یافت که نشان می‌دهد استفاده از روغن درخت چای احتمالاً شوره سر را کم کند.
اجزای ماسک:
4 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون بسته به طول و ضخامت مو
2 تا 4 قطره روغن درخت چای
برای تهیه این ماسک، کافی است روغن زیتون و روغن درخت چای را هم بزنید تا ترکیب شوند.

نکات ایمنی

اگر به روغن زیتون حساسیت نداشته باشید، استفاده از روغن زیتون خطری برایتان ندارد.
این روغن می‌تواند موهای شما را چرب کند، به خصوص اگر ظریف یا روغنی باشند و احتمالاً فوراً متوجه این اثر خواهید شد. شستشو و تهویه مطبوع موهایتان، طبق معمول، باید هرگونه چربی اضافی را از بین ببرد.
اگر ابتدا روغن را در ماکروویو گرم می‌کنید، مطمئن شوید که داغ نشود. برای تست مستقیم دمای روغن، از استفاده از انگشت خودداری کنید. اگر نمی‌خواهید روغن را در ماکروویو گرم کنید، گزینه دیگر قرار دادن ظرف روغن در یک کاسه آب گرم است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.