تبیان، دستیار زندگی

از خود در مقابل مسمومیت های غذایی محافظت کنید

نکات مهم برای حفظ سلامت در سفر

در سفر بسیار مراقب باشید تا با خوردن غذای آلوده دچار مسمومیت نشوید. بهتر است بدانید که برخی بیماری ها مانند هپاتیت A و تب تیفوئید از طریق غذای آلوده منتقل می شوند. با توجه به مقصدی که به آن سفر می کنید، ممکن است غذاها چندان هم سالم نباشند. بنابراین اگر در مورد غذا نگران هستید، در مورد جایی که عازم آن هستید خوب تحقیق کنید. در صورتی که هر گونه شک و شبهه ای دارید، سعی کنید غذاهای گرم بخورید که به خوبی پخته شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت

هیچ کس تردید ندارد که خستگی زندگی ماشینی را هیچ چیز به اندازه یک مسافرت لذتبخش نمی تواند از جسم و روح ما بزداید. حالا فرض کنید بلیط هواپیما مشهد را تهیه کرده و عازم سفر هستید، اما در هواپیما در طول گشت و گذار بیمار شده و سر و کارتان به بیمارستان بیفتد. از این سفر می توان انتظار رفع خستگی داشت؟ برای سالم ماندن در سفر؛ چه با بلیط قطار راهی شده باشید و چه بلیط اتوبوس؛ باید جانب احتیاط را رعایت کنید. در این مطلب از سایت قاصدک 24 با عنوان چگونه در سفر مراقب سلامتی خود باشیم؟ به شما از راهکارهایی برای سفر سالم می گوییم.

در هواپیما مراقب سلامتی خود باشید


اگر بلیط هواپیما تهیه کرده و عازم سفر هستید، بهتر است نکته هایی را به کار ببندید تا سلامتی تان حفظ شود. البته باید خاطرنشان کنیم که نکات زیر برای آنهایی که با خرید بلیط قطار قاصدک 24 یا حتی بلیط اتوبوس راهی سفر می شوند هم کاربرد دارد. به طور مثال: 
دست های خود را بشویید: وقتی در حال سفر هستید، دست های خود را زیاد بشویید. از آب و صابون استفاده کرده و دست هایتان را به صورت کامل و برای چند دقیقه بشویید. بدون شک نباید فراموش کنید که دست هایتان را قبل از خوردن غذا هم شست و شو کنید. علاوه بر این شستن دست ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی نیز الزامی است. همچنین در صورتی که سرفه یا عطسه می کنید یا دور و برتان کسی است که سرفه یا عطسه می کند، حتما 
دست هایتان را بشویید. در پایان بهتر است که در صورت نبود صابون یا آب تمیز، از محلول های ضدعفونی کننده و دستمال های مرطوب استفاده کنید. برای دست زدن به وسایل داخل هواپیما از دستمال کاغذی استفاده کنید: هواپیماها می توانند پر از میکروب باشند. صدها نفر هر روز از آن برای سفر استفاده می کنند و بدون شک با صندلی ها و درهای توالت تماس پیدا می کنند. در صورت امکان سعی کنید تا وقتی که مجبور نیستید، به چیزی دست نزنید. در وهله اول دسته های صندلی را با یک دستمال تمیز کرده و درهای سرویس بهداشتی را هم با یک دستمال کاغذی باز کنید. اگر به چیزی هم دست می زنید، محلول ضدعفونی کننده را فراموش نکنید. 
سیستم ایمنی خود را تقویت کنید: شما نمی دانید دقیقا چه کسی در پرواز عامل انتشار میکروب و ویروس است. به علاوه معمولا سیستم ایمنی بدن ما در طول سفر ضعیف می شود. با در نظر گرفتن این موضوع، قبل و در طول سفر از مولتی ویتامین و سایر مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم از اسپری های بینی برای اجتناب از بیمار شدن کمک بگیرید. این اسپری ها از طریق مرطوب نگاه داشتن بینی شما در هوای خشک هواپیما، مانع ابتلا به عفونت می شوند. 
راه دیگر شستشوی بینی با آب نمک است که میکروب های داخل بینی شما را تصفیه می کند. بنابراین از اسپری بینی یا آب نمک هم قبل و هم بعد از پرواز استفاده کنید.
سلامتی در سفر

با نوشیدن آب فراوان، آب بدن خود را حفظ کنید: کم آبی می تواند موجب احساس خستگی و بیحالی در سفر شود. ضمن اینکه جت لگ شما هم بعد از رسیدن به مقصد تشدید خواهد شد. با این تفاسیر در طول سفر و پس از رسیدن به مقصد آب فراوان بنوشید. دیگر اینکه:
• در طول پرواز از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کرده و به جای آنها هر زمان که مهماندار هواپیما به برایتان نوشیدنی می آورد، یک تا دو لیوان آب بنوشید. در صورت احساس تشنگی از نوشیدن آب بیشتر دریغ نکنید.
• یک بطری آب(البته نه پلاستیکی) همراه خود داشته باشید و آن را هر چند ساعت با آب آشامیدنی تمیز پر کنید یا اینکه در صورت نیاز آب معدنی خریداری کنید.
با جت لگ مبارزه کنید: اگر در حال سفر به منطقه زمانی متفاوتی هستید، به احتمال زیاد دچار جت لگ خواهید شد. همانطور که می دانید جت لگ علاوه بر احساس خستگی و کرختی شما را دچار حالت تهوع خواهد کرد. برای مقابله با این موضوع بهتر است با به کار بستن زمان جدید، پیش دستی کنید. به این صورت که هر جا که هستید، هنگام خواب خود را به رختخواب برسانید، در طول روز چرت نزنید و در صورت امکان در هواپیما بخوابید. می توانید تلاش کنید برنامه خواب خود را چند روز قبل از سفر هم تنظیم کنید.
سفر، هواپیمااگر بیمار هستید، به سفر نروید: اگر پیش از سفر احساس کسالت و به ویژه تب می کنید، بهتر است برنامه های خود را کنسل کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود ویروس خود را به سایرین انتقال ندهید، مانع از آن می شود که در طول سفر با اورژانس و بیمارستان دست و پنجه نرم کنید.

در طول سفر مراقب سلامتی خود باشید

توصیه هایی که در بالا به شما ارائه کردیم، قبل از رسیدن به مقصد به کار می آیند. اما زمانی که به مقصد رسیدید هم باید مراقب سلامتی خود باشید. برای این منظور بهتر است: 
جعبه کمک های اولیه را از یاد نبرید: بهتر است با خود جعبه کمک های اولیه ای همراه داشته باشید که شامل اقلامی مانند داروهای مسکن، ضد اسهال و دل پیچه، ضد سرماخوردگی، آنتی هیستامین، ضد احتقان، آنتی بیوتیک، باند، کرم هیدروکورتیزون و قرص ضد تهوع باشد. اگر هم دارو مصرف می کنید، آنها را از یاد نبرید. فراموش نکنید که داروهایتان را در بسته های اصلی خودشان قرار دهید. در این میان با توجه به مقصد خود، لیست داروهای ممنوعه و مجاز در پرواز را از نظر دور ندارید. 
کرم ضد آفتاب یک الزام است: محافظت از پوست در طول سفر اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است از کلاه، لباس مناسب و مهم تر از همه کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب شما هم حتما باید حاوی مواد محافظت کننده در برابر اشعه های UVA و UVB باشد.
از اسپری دفع حشرات استفاده کنید: اگر می خواهید طعمه نیش حشرات و به ویژه پشه ها نشوید، یک اسپری دفع حشره با خود همراه ببرید. وقتی بیرون و در طبیعت هستید، این اسپری ها می توانند کمک زیادی به شما بکنند. مطمئن شوید که اسپری تان حاوی 30 تا 50 درصد DEET است.
• اگر به مناطقی سفر می کنید که خطر ابتلا به مالاریا در آنها بالا است، هنگام تردد در شب لباس آستین بلند و شلوار بپوشید. سعی کنید در مناطقی بمانید که تهویه هوای مطبوع دارند و به جای صندل، کفش به پا کنید.
• قبل از سفر با پزشک مشورت کنید تا به شما بگوید که چه نوع اسپری مناسب کودک شما است.
پوشش بیمه مسافرتی خود را چک کنید: پیش از سفر مطمئن شوید که در صورت بیماری یا جراحت، بیمه مسافرتی شما به کمک تان خواهد آمد یا خیر؟ این موضوع البته بیشتر در مورد سفرهای بین المللی صدق می کند. به علاوه اطلاعات تماس پزشکان یا بیمارستان هایی را که در پوشش بیمه شما آمده اند را جمع آوری کنید. مهم تر از هم اینکه کارت بیمه خود را فراموش نکنید.
سفر، سلامتی

در سفر به مناطق دورافتاده مراقب سلامتی خود باشید

مسافرت به مناطقی که کمتر کسی به آنها سفر می کند، ریسک ها و البته توصیه های خاص خود را دارد. اگر فکر می کنید، هیچ چیز مانع ماجراجویی شما نخواهد شد، نکات زیر را به کار ببندید تا به سلامت از این ماجراجویی گذر کنید: 
خطرهای سلامتی موجود در مقصد را چک کنید: بسیاری از مقاصد سفر ریسک های سلامتی خاصی دارند. هر چند که این موضوع بیشتر در مورد سفرهای خارجی است، اما در سفرهای داخلی هم می تواند وجود داشته باشد. بهتر است 6 تا 8 هفته قبل از سفر، در مورد خطرهایی که ممکن است در مقصد سلامتی شما را تهدید کنند، اطلاعات لازم را به دست آورید تا در صورت لزوم واکسیناسیون مربوطه را دریافت کنید. در این مسیر می توانید از یک پزشک هم کمک بگیرید. 
اعلان های سلامتی مربوط به سفر را چک کنید: قبل از اینکه به هر جایی سفر کنید، سایت های دولتی مانند سایت مرکز کنترل بیماری ها را چک کنید تا در مورد هشدارهای سلامتی در مقصدی که به آن سفر می کنید، اطلاع حاصل کنید. 
از خود در مقابل مسمویت های غذایی محافظت کنید: در سفر بسیار مراقب باشید تا با خوردن غذای آلوده دچار مسمومیت نشوید. بهتر است بدانید که برخی بیماری ها مانند هپاتیت A و تب تیفوئید از طریق غذای آلوده منتقل می شوند. با توجه به مقصدی که به آن سفر می کنید، ممکن است غذاها چندان هم سالم نباشند. بنابراین اگر در مورد غذا نگران هستید، در مورد جایی که عازم آن هستید خوب تحقیق کنید. در صورتی که هر گونه شک و شبهه ای دارید، سعی کنید غذاهای گرم بخورید که به خوبی پخته شده اند.• در هنگام مصرف میوه و سبزیجات خام حواس خود را جمع کنید. اگر جایی که هستید، مستعد غذاهای آلوده است؛ میوه ها را فقط به صورت پوست کنده، پخته یا جوشانده مصرف کنید.
غذا، سلامت
• از خوردن غذاهای خام مثل سالاد و صدف امتناع کنید.
• در مورد خرید غذا از فروشندگان خیابانی احتیاط کنید.
در نوشیدن آب احتیاط کنید: نوشیدن آب آلوده می تواند منجر به بیماری شود. این موضوع در سفر به ویژه به کشورهایی با امکانات ضعیف تر، یک دغدغه مهم است. پس در سفر به این مناطق فقط از آب معدنی یا آب جوشیده استفاده کنید. مصرف نوشیدنی های بسته بندی شده هم ایرادی ندارد.
• در مناطق پر خطر از یخ در نوشیدنی خود استفاده نکنید. فراموش نکنید که یخ همان آب فریز شده است.
• در مناطق پر خطر، از دوش گرفتن، مسواک زدن یا شنا در آب تصفیه نشده امتناع کنید.
بررسی کنید که آیا به داروهای پیشگیرانه نیاز دارید یا خیر: سفر به برخی کشورها شما را در معرض خطر بیماری های خاصی قرار می دهد. بعضی از این بیماری ها نیاز به داروهای پیشگیرانه دارند که باید قبل، در طول و پس از سفر مصرف کنید. بنابراین با پزشک خود در مورد برنامه های سفرتان صحبت کنید تا ببینید که آیا نیاز به دارویی دارید یا خیر؟
تماس با حیوانات خودداری کنید: حیوانات آلوده می توانند از طریق تماس با آب دهان یا خوردن غذا از یک حیوان آلوده مانند گوشت، ماهی یا لبنیات موجب انتقال بیماری شوند. پس از تماس با هر حیوان وحشی یا اهلی خودداری کنید. به حیوانات غذا ندهید و با حیواناتی مانند میمون ها یا سگ ها در کشورهای در حال توسعه تماس پیدا نکنید.