تبیان، دستیار زندگی

چرا دچار توقف کاهش وزن می‌شویم؟

اگر نمی‌توانید وزن کم کنید این مطلب را بخوانید

با اراده زیاد و گرفتن رژیم و انجام ورزش شروع می‌کنید تا این چند کیلو وزن اضافه را کم کنید. در هفته‌های اول همه چیز به خوبی پیش می‌رود و بابت این موفقیت خوشحال هستید اما بعد از مدتی وقتی خودتان را وزن می‌کنید، متوجه می‌شوید که وزنتان ثابت مانده است! و دچار توقف کاهش وزن شده‌اید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وزنه

تغذیه غیراصولی

طی هفته‌های اول کاهش وزن، سرعت کم شدن وزن به طور معمول زیاد است. در این زمان انرژی‌تان از ذخایر انباشته شده در بدن تأمین می‌شود اما احتمالاً با رژیم اشتباه و کاهش بسیار در مصرف مواد غذایی، متابولیسم بدنتان کم می‌شود و در این حالت در برابر کاهش وزن مقاومت می‌کند.
دقت کنید در کاهش وزن، اصل قضیه کاهش کالری دریافتی نیست بلکه نوع مواد غذایی و زمان مصرف آن، اهمیت بیشتری دارد. پس بهتر است رژیم غذایی خود را به دست متخصص بسپارید تا برایتان تنظیم کند و خودتان کاری نکنید تا دچار اشتباهاتی مانند نخوردن صبحانه برای کاهش وزن بیشتر نشوید.

ورزش غیراصولی

لپتین به مغز دستور می‌دهد، خوردن را متوقف کند در حالی که گرلین عامل تحریک حس گرسنگی است. تحقیقات نشان می‌دهد خواب ناکافی با سطح پایین لپتین و سطح بالای گرلین و در نتیجه افزایش یافتن وزن مرتبط است

اگر مرحله قبل را رعایت کنید ولی از میزان شدت تمرین غافل شوید، بازهم روند توقف کاهش وزن گریبان گیرتان می‌شود. به عنوان مثال شما روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی می‌کنید، طبق تحقیقات بعد از چهار هفته بدن به این میزان سازگار می‌شود پس شما باید شدت تمرین را دائم تغییر دهید که می‌توانید از تمرینات اینتروال استفاده کنید و حتماً تمرینات قدرتی را در برنامه تمرینی بگذارید چراکه ورزش‌های قدرتی، توده عضلانی بدن را افزایش می‌دهد و بدن را وادار می‌کند که چربی بیشتری بسوزاند، علت آن هم این است که بافت عضله، انرژی بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزاند.

خواب را نادیده گرفته‌اید

نداشتن خواب کافی، متابولیسم شما را کند می‌کند و هورمون لپتین و گرلین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لپتین به مغز دستور می‌دهد، خوردن را متوقف کند در حالی که گرلین عامل تحریک حس گرسنگی است. تحقیقات نشان می‌دهد خواب ناکافی با سطح پایین لپتین و سطح بالای گرلین و در نتیجه افزایش یافتن وزن مرتبط است.

از مشکلات هورمونی بی‌خبرید

مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین می‌تواند، باعث افزایش وزن و مقاومت بدن در برابر کاهش وزن شود. با پزشک صحبت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید، اگر یکی از این مشکلات را داشتید، رژیم غذایی تحت نظر متخصص می‌تواند به شما کمک کند.

بدنی پر از استرس

مطالعات نشان می‌دهد، زنانی که دچار استرس طولانی مدت هستند، سالانه چیزی حدود 6 کیلوگرم چاق‌تر می‌شوند. استرس باعث می‌شود سطح هورمون کورتیزول در بدن افزایش یابد. این هورمون سطح هورمون سروتونین در بدن را کاهش می‌دهد و میل شما را به شیرینی بیشتر می‌کند.

پروتئین برایتان بی‌اهمیت است

مصرف پروتئین به دلیل دیرهضم بودن می‌تواند باعث جلوگیری از گرسنگی شود و میل به خوردن غذا را کم کند. معمولاً توصیه می‌شود در وعده صبحانه حتماً مواد غذایی حاوی پروتئین میل کنید تا گرسنگی دیرتر سراغ شما بیاید، جالب است بدانید مواد غذایی حاوی پروتئین، هورمون گرلین را که از معده ترشح و موجب تحریک اشتها می‌شود، سرکوب می‌کند. در واقع غذاهای پرچرب سطح گرلین را افزایش می‌دهد اما پروتئین باعث کاهش آن می‌شود.

بعد از ورزش، بدن غذا نیاز دارد

حتماً شما هم شنیده‌اید کسانی که می‌خواهند لاغر شوند، بعد از تمرین هیچ غذایی غیر از آب مصرف نکنند! این کار باعث می‌شود ریکاوری بدن مختل شود.
بعد از ورزش که ذخایر کربوهیدرات تقریباً تمام شده است، ماکروفاژهای بدن نیاز به انرژی دارند که مواد مصرفی آن‌ها فقط قند است و تنها ماده‌ای که به سرعت به قند تبدیل می‌شود اسیدآمینه‌ها یا همان عضلات بدن هستند و این‌گونه بافت عضلات بدن از بین می‌رود، پس بهتر است بعد از تمرین مقدار مواد غذایی حاوی پروتئین مانند یک لیوان شیر کم‌چرب یا یک موز کوچک مصرف کنید.

منبع: خراسان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.