تبیان، دستیار زندگی

جوش‌های پوستی در افراد بزرگسال

علت‌های عجیب آکنه در بزرگسالان و پیشگیری از آن

حالا که سال‌های نوجوانی جوانی را پشت سر گذاشته‌اید هنوز هم درگیر جوش و آکنه هستید؟ علت جوش‌های شما ممکن است چیزهایی باشند که انتظارش را ندارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آکنه در بزرگسالان
حتماً تصور می‌کردید وقتی سال‌های پُر از تب و تاب نوجوانی را پشت سر بگذارید دیگر با جوش‌هایتان خداحافظی خواهید کرد. بلوغ، شایع‌ترین علت جوش و آکنه است؛ اما هورمون‌ها تنها دلیل این جوش‌ها نیستند. واقعیت این است که 15 درصد از افراد بزرگسال نیز با جوش و آکنه درگیرند.
جالب اینجاست که شما حتی اگر در دوران نوجوانی‌تان جوش و آکنه را تجربه نکرده باشید، اکنون در سال‌های بزرگسالی‌تان ممکن است دچارش شوید.
بیشتر بخوانید

 12 درمان خانگی آکنه

هر چند ظاهراً جوش‌های بلوغ و جوش‌های بزرگسالی شبیه هم‌اند اما جوش دوران بزرگسالی معمولاً در نیمه‌ی پایین صورت است و جوش‌های بلوغ عموماً در نیمه‌ی بالایی صورت. ضمناً جوش‌های بزرگسالی عمق بیشتری دارند و کمی به کیست شباهت دارند یا جوش‌های زیر پوستی هستند که نمی‌توان آن‌ها را تخلیه کرد.
آکنه بزرگسالان اغلب به دلایل هورمونی، ژنتیک و عادات غذایی است؛ به طوری که دوسوم آکنه‌های دوران بزرگسالی را به ژن‌ها مربوط می‌دانند. یک رژیم غذایی با قند زیاد نیز ممکن است آکنه شما را بدتر کند. دیده شده افرادی که رژیم خود را بهبود می‌بخشند آکنه آن‌ها بهتر می‌شود. انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف روزانه حداکثر 6 قاشق چای‌خوری قند اضافه شده در روز را برای خانم‌ها و 9 قاشق چای‌خوری در روز را برای آقایان پیشنهاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که شکر می‌تواند در برچسب‌های مواد غذایی به صورتی مخفی باشد. بنابراین مراقب نام‌های دیگر قند باشید مانند: شربت ذرت، کنسانتره آب‌میوه، عسل، شکر مالت، مولکول‌های قند مانند گلوکز، ساکارز، مالتوز و لاکتوز.

در ادامه به برخی علت‌های عجیب آکنه و جوش‌های پوستی اشاره کرده‌ایم.

محصولات آرایشی مو اگر با پوستتان تماس پیدا کنند می‌توانند باعث جوش زدن شوند

محصولاتی که برای آرایش مو استفاده می‌شوند، معمولاً با پیشانی تماس پیدا می‌کنند و چربی موجود در آن‌ها می‌تواند باعث شود باکتری‌ها در حفره‌های پوستی گرفتار شوند. انسداد حفره‌های پوستی ملتهب شده و سبب قرمزی و چرک می‌شود. در نهایت جوش‌های سرسفید و سرسیاه در خط رویش مو و پیشانی‌تان ظاهر می‌شوند. ضمناً مدل مویتان نیز مهم است. چتری‌های شما می‌توانند باعث شوند محصولی که روی موهایتان استفاده کرده‌اید با پوست پیشانی‌تان تماس بیشتری پیدا کنند.
به طور کل بیشتر اوقات محصولات مو مخصوصاً اگر به صورت اسپری باشند، پوست صورت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم محصول را با دست‌هایتان به موهایتان بزنید و بعد از استفاده، صورتتان را با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید.

گوشی موبایل شما طی روز با سطوح مختلفی در تماس است به راحتی آلوده می‌شود. وقتی این باکتری‌ها را به صورتتان می‌چسبانید، جوش‌هایی ناشی از اصطکاک، روی پوستتان ظاهر می‌شوند. هر چند روز یک بار موبایلتان را با پد الکلی تمیز کنید


زدودن موهای صورت می‌تواند سبب جوش زدن شود

محصولات رایجی که برای زدودن موهای صورت به کار می‌روند می‌توانند سبب ظاهر شدن جوش روی صورت شوند. یادتان باشد که برآمدگی‌های ریز خارش‌دار بعد از برداشتن موهای صورت ممکن است واقعاً جوش و آکنه نباشند و در واقع تحریکات پوستی فولیکول‌های مو باشند که سبب کهیر شده‌اند. توصیه می‌کنیم بعد از زدودن موهای صورت، روزی سه تا چهار بار از کمپرس گرم استفاده کنید. ضمناً قبل از استفاده از محصول، ناحیه مورد نظر را کاملاً تمیز کنید.

استفاده از محصولات متعدد مراقبت از پوست می‌تواند سبب جوش زدن بشود

شاید عادت دارید انواع محصولات مراقبت از پوست را امتحان کنید و مدام از نوعی سراغ نوع دیگر بروید، ولی این کار به نفع پوست شما نیست. به چالش کشیدن مداوم پوست با مواد و ترکیبات جدید که ممکن است تحریک‌کننده باشند سبب جوش و آکنه می‌شود. جالب است بدانید حتی محصولات ضد جوش نیز اگر زیاد استفاده شوند موجب جوش و آکنه خواهند شد.
هدف شما چه مبارزه با چین و چروک‌هایتان است و چه محو کردن جوش‌هایتان، باید یک یا نهایتاً دو محصول را انتخاب کرده و دست‌کم شش هفته صبر کنید تا نتیجه را ببینید.

پاک‌کننده آرایشتان می‌تواند سبب جوش زدن بشود

محصولات آرایشی می‌توانند با بستن منافذ پوست و ترکیب شدن با چربی طبیعی پوست سبب جوش و آکنه شوند؛ اما مشکل فقط این محصولات نیستند، بلکه محصولاتی که این مواد را از روی پوست پاک می‌کنند نیز می‌توانند دردسر ایجاد کنند. توصیه می‌کنیم در پایان روز صورت خود را به طور کامل و به آرامی بشویید و برس‌های آرایشی‌تان را هر هفته شستشو دهید.

سفر به یک جای جدید می‌تواند سبب جوش زدن شود

برایتان پیش آمده به یک مکان جدید سفر کنید و تعجب کنید چرا پوستتان شبیه سطح کره‌ی ماه شده؟ تغییرات آب و هوایی می‌توانند جوش و آکنه ایجاد کنند. پوست شما به شرایط جدید آب و هوایی (گرما، سرما، رطوبت، خشکی و...) عادت ندارد و به همین دلیل با جوش و آکنه واکنش نشان می‌دهد. شما نمی‌توانید شرایط آب و هوایی جایی که به آن سفر کرده‌اید را تغییر بدهید؛ اما می‌توانید زیاد در معرض نور خورشید یا سرمای شدید قرار نگیرید و یا از ضدآفتاب حاوی زینک اکساید یا دی اکسید تیتانیوم برای کاهش جوش استفاده کنید.

ضد آفتاب‌های سنگین می‌توانند سبب جوش زدن شوند

اگر پوستتان مستعد جوش است، حتماً باید از ضدآفتاب استفاده کنید؛ اما چه ضدآفتابی برایتان مناسب است؟ افرادی که مستعد جوش و آکنه‌اند باید از ضدآفتاب‌های بدون چربی استفاده کنند. ضد آفتاب‌های سنگینی که برچسب «فاقد چربی» نخورده‌اند می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و سبب تشدید آکنه شوند.

رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده می‌تواند سبب جوش زدن شود

طبق شواهد علمی، رژیم غذایی پُر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده پوست را مستعد جوش و آکنه می‌کند. غذاهای تهیه شده از آرد سفید مانند نان سفید، پاستای سفید و انواع کیک و کلوچه که شاخص گلیسمی بالایی دارند می‌توانند جوش ایجاد کنند.

استرس همراه با تغییرات هورمونی می‌تواند سبب جوش زدن شود

مشکلات خانوادگی و شغلی و مشغله‌ها استرس‌زا هستند. استرس نه تنها سبب بروز جوش می‌شود بلکه آن‌ها را تشدید نیز می‌کند. حتی هیجان‌های خوب نیز می‌توانند چنین اثری بگذارند. بهتر است به دنبال راهی برای کاهش استرستان باشید و اعصابتان را آرام کنید. یوگا، تنفس عمیق و یا پرداختن به سرگرمی مورد علاقه‌تان می‌تواند مفید باشد.

باکتری‌های گوشی موبایلتان می‌تواند سبب جوش زدن بشود

گوشی موبایل شما طی روز با سطوح مختلفی در تماس است به راحتی آلوده می‌شود. وقتی این باکتری‌ها را به صورتتان می‌چسبانید، جوش‌هایی ناشی از اصطکاک، روی پوستتان ظاهر می‌شوند. هر چند روز یک بار موبایلتان را با پد الکلی تمیز کنید.

پوست خشک نیز مانند پوست چرب مستعد جوش زدن است

درست است که چربی پوست باعث جوش زدن می‌شود؛ اما خشکی پوست نیز با ایجاد ترک‌های میکروسکوپی سبب گیر افتادن باکتری‌ها شده و جوش ایجاد می‌کند. ضمناً پوسته‌های ناشی از خشکی پوست نیز می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. یکی دو بار در هفته پوستتان را به آرامی لایه‌برداری کنید و از مرطوب‌کننده و آب‌رسان برای پوست خشکتان استفاده کنید.

بهترین راه برای درمان آکنه در بزرگسالان چیست؟

مدیریت استرس به همراه پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم از جمله فاکتورهای قابل کنترل آکنه است.
توصیه‌های دیگر عبارت‌اند از:
- صورت خود را دو بار در روز بشویید. علاوه بر این حتماً بعد از ورزش یا هر فعالیت بدنی که در آن عرق می‌کنید، از پاک کننده استفاده کنید.
- از محصولات مراقبت از پوست که حاوی الکل هستند، خودداری کنید.
- مرتب شامپو بزنید. اگر پوست و موهای چربی دارید، این کار را هر روز انجام دهید.
- از تابش مستقیم نور خورشید و برنزه کردن خودداری کنید. آفتاب بیش از حد می‌تواند اثر خشک‌کنندگی بر روی پوست داشته باشد.
- لمس کردن صورت را در طول روز محدود کنید. این عمل می‌تواند چربی را از دستتان به صورتتان منتقل کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.