تبیان، دستیار زندگی

به این تغییرات ظاهری ساده در بدن نباید بی‌توجه بود

11 تغییر در بدنتان که از سلامتتان می‌گوید

برخی از مشکلاتی که برای سلامتی روی می‌دهند می‌توانند بسیار گول زننده باشند؛ یعنی ممکن است ظاهراً چیز ساده‌ای به نظر برسند و آن‌قدر هوشیارتان نکنند که احساس کنید باید زودتر اقدامی بکنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دالبری شدن زبان
پزشکان می‌گویند شما هر چه زودتر نسبت به مشکل خود آگاه شوید و آن را بشناسید، درمان‌تان ساده‌تر خواهد بود و در برخی موارد، تشخیص به موقع می‌تواند زندگی‌تان را نجات بدهد. در ادامه به چند تغییر ظاهری که از سلامتتان می‌گوید اشاره کرده‌ایم، با ما همراه باشید...

دالبر شدن زبان

دالبر شدن زبان عارضه‌ای است که در آن لبه‌های زبان به صورت بریده بریده به نظر می‌رسند و اساساً به این معنی است که زبان، بزرگ‌تر از آرواره پایینی می‌شود. این بیماری معمولاً به دلیل التهاب و تورم ایجاد می‌شود، مگر اینکه دچار آسیبی در آرواره‌تان شده باشید. التهاب زبان می‌تواند نتیجه‌ی چند چیز باشد که برخی از آن‌ها به راحتی برطرف می‌شوند مثلاً کم‌آبی بدن؛ اما اگر دچار علائمی مانند درد و گرفتگی، ریزش مو، کاهش فشارخون و کبودی باشید ممکن است دالبر شدن زبانتان نشانه‌ای از اختلال در تیروئید باشد.

خط سیاه روی ناخن

خطوط سیاه روی ناخن

ناخن‌هایتان نیز رازهای زیادی از سلامتی‌تان افشا می‌کنند. برخی از افراد به طور طبیعی ناخن‌های بسیار ضخیم یا بسیار نازکی دارند؛ اما اگر متوجه هر گونه تغییری در ساختار یا رنگ ناخن خود شدید، باید آن را بررسی کنید. خطوط تیره‌ی عمودی نیز یکی از این تغییرات هستند که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی ملانوما یا سرطان پوست باشند. اگر می‌دانید که ناخنتان آسیبی ندیده یا دلیل موجه دیگری برای ظاهر شدن خطوط سیاه روی ناخنتان پیدا نمی‌کنید، حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید.

تیره شدن رنگ پوست

تیره شدن پوست در نواحی چین‌دار بدن

اگر متوجه شدید در نواحی از پوست‌تان که تاخوردگی دارد، پوست متمایل به قهوه‌ای یا زرد شده و یا کمی متورم است و مخمل گونه شده (مثلاً در زیر بغل، کشاله ران یا گردن) این علامت را نادیده نگیرید چون ممکن است نشان‌دهنده‌ی مقاومت به انسولین بوده و قطعاً باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است علامت این باشد که بدنتان آن‌گونه که باید به انسولین جواب نمی‌دهد و این اتفاق می‌تواند منجر به دیابت نوع دوم شود.
کودکانی که این موضوع را تجربه می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

جوش های پوستی روی چانه و فک

جوش‌های روی خط آرواره و چانه

ما در زیر پوست خود تعداد زیادی غدد ریز داریم که به طور طبیعی چربی تولید می‌کنند تا پوست وضعیت نرمال خود را حفظ نماید و این چربی‌ها وارد منافذ پوست می‌شوند. وقتی این غدد چربی به دلایلی بیشتر از حد لازم چربی تولید می‌کنند، منافذ پوست بسته می‌شوند. در زنان، بروز جوش زیر خط آرواره می‌تواند علامتی از عدم تعادل هورمونی باشد. تولید میزان زیاد هورمون مردانه تستوسترون، غدد چربی را تحریک می‌کند.

نازک شدن ابروها

نازک شدن ابروها

آدم‌ها به طور طبیعی با افزایش سن دچار ریزش مو می‌شوند؛ اما نازک شدن تارهای ابرو می‌تواند علامت کم کاری تیروئید باشد. اگر غده‌ی تیروئید به خوبی کار نکند، هورمون تیروئید به مقدار خیلی زیاد یا خیلی کم تولید شده که هر دو عارضه می‌توانند سبب نازک شدن موهای بدن شوند. ریزش موها یک پروسه‌ی طبیعی است که دائم در جریان است اما موهای جدید جای این موهای از دست رفته را می‌گیرند. وقتی تولید هورمون‌ها نامتعادل می‌شود، بر تولید موهای جدید از ریشه اثر می‌گذارد و موی از دست رفته جایگزین نمی‌شود.

جوشی که خوب نمی شود

جوشی که برطرف نمی‌شود

همه‌ی ما گهگاه جوش می‌زنیم اما برخی از افراد نسبت به بقیه خوش‌شانس‌ترند! به طور کلی علت جوش، مسدود شدن منافذ پوست است. اما اگر دچار جوشی شوید که هفته‌هاست جا خوش کرد و به راحتی شروع به خونریزی می‌کند، باید علت آن را بررسی کنید چون ممکن است علامت کارسینومای سلول پایه‌ای باشد. هر چند این اسم ترسناک به نظر می‌رسد اما این نوع سرطان پوست، چندان پُرخطر نیست و نسبتاً سریع درمان می‌شود، مخصوصاً اگر زودتر تشخیص داده شود.

پرمویی در زنان

رویش موی غیرعادی در زنان

اگر در بدن یک زن در نواحی که مربوط به رویش موهای مردانه است (مثلاً اطراف صورت یا زیر ناف)، مو شروع به رویش کند، می‌تواند علامت سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد که در آن، تخمدان‌ها در نتیجه‌ی عدم تعادل هورمونی بزرگ می‌شوند. البته ژنتیک هم می‌تواند علت این عارضه باشد.

درد انگشتان دست

درد انگشتان دست

ضخیم شدن و حساس شدن انگشتان دست می‌تواند علامت سرطان ریه باشد. وقتی تومور ریه ایجاد می‌شود، مواد شیمیایی در خون آزاد می‌کند که رشد بافت در زیر ناخن انگشتان دست را در قسمت نوک انگشتان افزایش داده و سبب درد می‌شود. اگر متوجه شدید انگشتان دست‌تان ضخیم و متورم شده باید به پزشک مراجعه کنید.

زرد شدن سفیدی چشم

زرد شدن پوست و سفیدی چشم

زرد شدن پوست یا سفیدی چشم‌ها علامت شایع مشکل کبد است. چشم‌ها معمولاً زرد می‌شود؛ زیرا ماده‌ای شیمیایی به نام بیلی‌روبین در خون تجمع می‌کند. شما بدون تردید باید هر چه زودتر به محض مشاهده‌ی زردی در چشم به پزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص به موقع می‌تواند جلوی مشکلات جدی‌تر را بگیرد.

تیرگی زیر چشم ها

حلقه‌های تیره پای چشم

حلقه‌های تیره پای چشم نتیجه‌ی سبک زندگی‌تان هستند. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، رژیم غذایی‌تان نادرست است و یا سبک زندگی ناسالمی دارید، بافت چربی اطراف چشم‌هایتان تغییر می‌کند و پوست نازک‌تر می‌شود. هر چند این تیرگی‌ها به طور کلی نیاز به اقدام پزشکی خاصی ندارند، اما علامتی هستند که نشان می‌دهند باید بیشتر مراقب خودتان باشید.

پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن فلس مانند مکرر پوست

در ماه‌های زمستان، تجربه‌ی داشتن پوستی خشک و پوسته پوسته شده غیر معمول نیست؛ اما پزشکان توصیه می‌کنند که مواظب تکه‌های پوسته پوسته شده‌ای که از بین نمی‌روند و یا دوباره عود می‌کنند، باشید. اگرچه بعضی اوقات این مساله ممکن است اگزما باشد، اما می‌تواند کراتوز اکتینیک نیز باشد. کراتوز اکتینیک ضایعات پیش سرطانی است که در اثر آسیب ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید (UV) ایجاد می‌شود و اغلب در ابتدا به عنوان لکه‌های پوستی در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارد مانند صورت، پوست سر طاس، لب و پشت دست مشاهده می‌شود. مبتلایان باید همیشه از یک لوسیون ضدآفتاب استفاده کنند تا از بروز هر نوع آسیب آفتاب جلوگیری شود و قبل از شروع بیماری جدی‌تر، این ضایعات را درمان کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.