تبیان، دستیار زندگی

چابکی در خدمات ارتباطی چیست

چابک شدن سازمان یک فرآیند طبیعی و به مرور است یعنی به صورت فرآیندی و عملیاتی شکل می‌گیرد نه به صورت پروژه‌ای.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خدمات ارتباطی
امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های خدمات ارتباطی می‌توانند به موفقیت دست یابند که از رویکردها و راهبردهای جدید همچون مفهوم چابکی استفاده می‌کنند.

کسب‌وکارها و به‌ طور ویژه استارتاپ‌ها در حوزه خدمات ارتباطی سعی می‌کنند برای تسریع در رسیدن به‌ چابکی بیشتر و البته جبران کمبود نیروهای انسانی؛ بر اساس یک چارچوب توسعه نرم‌افزار یا مدیریت پروژه پیش بروند.

چابک شدن سازمان یک فرآیند طبیعی و به مرور است، یعنی به صورت فرآیندی و عملیاتی شکل می‌گیرد، نه به صورت پروژه‌ای. مدیریت چابک که بر تحویل سریع کار و پیشرفت مداوم بنا شده است و می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا سرعت، کیفیت، انعطاف‌پذیری و تاثیرگذاری خود را تا حد زیادی بهبود بخشند. قواعد و روش‌های بسیاری جهت چابک سازی وجود دارد که همه این قواعد در برگیرنده مولفه‌های اساسی: عوامل سازمانی، عوامل انسانی، عوامل راهبردی و عوامل فناورانه هستند.

در بین تمام متدولوژی‌های مطرح شده جهت چابک سازی می‌توان به اسکرام (scrum) یکی از محبوب‌ترین چارچوب‌ها برای به‌کارگیری قواعد چابک  اشاره کرد، این متدولوژی یک مدل تکراری(iterative) از متدولوژی Agile برای حل مسایل پیچیده است.

با اسکرام این امکان وجود خواهد داشت که مسایل پیچیده به راحتی مدیریت شود. اسکرام در ابتدا برای تیم‌های  توسعه نرم‌افزار طراحی شد، اما برای ارائه استراتژی‌های خلاق و پیچیده نیز بسیار کارآمد می‌باشد.ایده به‌وجود آوردنده اسکرام بر اساس تیم‌های خود-سازمانده و توانمندی آنها در یادگیری و تطبیق‌پذیری بوده است.

این روش به تیم‌ها کمک می‌کند متمرکز شوند و اولویت ‌بندی کنند و انعطاف کافی در واکنش سریع به شرایط را نشان دهد. قابلیت‌های چابکی کمتر تحت تاثیر عوامل محیطی هستند و این عوامل بیشتر از تواناسازهای چابکی تاثیر می‌پذیرند و محرک های محیطی نیز از طریق تواناسازهای چابکی، قابلیت‌های چابکی و فرایندهای زنجیره تامین سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در حوزه خدمات ارتباطی که از نوآوری بالایی برخوردار است وجود یک کمیته چابک سازی در پیاده سازی این چارچوب بسیار سرعت بخش خواهد بود. این متدولوژی ساده و آسان است و همه می‌توانند به راحتی قوانین موجود در آن را فراگرفته و به کار گیرند، اما تسلط کامل به آن معمولا دشوار است.

با اسکرام این امکان وجود خواهد داشت که مسایل پیچیده به راحتی مدیریت شود. اسکرام در ابتدا برای تیم‌های توسعه نرم‌افزار طراحی شد، اما برای ارائه استراتژی‌های خلاق و پیچیده نیز بسیار کارآمد می‌باشد.ایده به‌وجود آوردنده اسکرام بر اساس تیم‌های خود-سازمانده و توانمندی آنها در یادگیری و تطبیق‌پذیری بوده است.


بوسیله اسکرام می‌توان از حداکثر توان و خلاقیت تیم بهره برد که ارزشمندترین شاخص چابکی را محقق خواهد ساخت. این متدولوژی در تعداد زیادی پروژه در سراسر دنیا توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و موفق بوده است لذا ارزشمندی این متد در محقق سازی خدمات ارتباطی نباید نادیده گرفته شود.

در چارچوب چابک سه قاعده مهم وجود دارد که حتما باید به آنها اشاره شود: خود‌‌سازماندهی: خود-سازماندهی، به تعهد بیشتر اعضای تیم به اهداف می‌انجامد، چون این خود آنها هستند که اهداف را برای خودشان تعریف می‌کنند.

چارچوب‌بندی زمان: همه ما برای کارهایمان سررسید داریم، و می‌خواهیم سریعتر حرکت کنیم و کارهای بیشتری را به انجام برسانیم.
پیشرفت مداوم: در این روش می‌توانید اطمینان داشته باشید که تیم شما مرتب و به‌ طور سیستماتیک، روند گردش کار خود را بهبود می‌بخشد

نقش‌های اسکرام (scrum roles) : اسکرام مستر(scrum master) : رهبر اسکرام وظیفه دارد تا تمامی اعضای تیم را هدایت و راهنمایی نماید تا هیچ یک از اعضای تیم از چارچوب و قوانین اسکرام خارج نشوند. رهبر اسکرام نقش مدیر را ندارد بلکه تنها وظیفه رهبری تیم را بر عهده دارد تا با رفع مشکلات و موانع پیش رو(در صورتی که اعضای تیم قادر به رفع موانع نباشند.) ، اجرای اسکرام را بهبود بخشد.

نماینده صاحب پروژه و یا ذینفع (product owner) : صاحب پروژه با اعلام دقیق نیازمندی‌های خود به تیم تولید، با راهبر اسکرام و تیم تولید همکاری می نماید. صاحب پروژه باید به سوالات تیم پاسخ داده و همواره در دسترس باشد.

تیم تولید و توسعه نرم افزار(development team) : افراد این تیم در چارچوب قوانین اسکرام، به تولید آن چه که صاحب پروژه درخواست کرده است، می پردازند. تعداد اعضای تیم تولید نه باید آن قدر کم باشد که همکاری گروهی و کار تیمی بی معنا شود و نه آن قدر زیاد باشد که هماهنگی بین اعضای تیم تبدیل به امری دشوار و وقت گیر گردد. تعداد اعضای تیم تولید، بستگی به پروژه دارد اما معمولا 6 تا 9 نفر اعضای این تیم را تشکیل می دهند.

در محیط‌ سریع و پیچیده حوزه‌های خدمات ارتباطی  برای کمک به ارائه محصول و خدمات عالی و برنامه‌های یکپارچه، استفاده از متدهای چابک الزامی است.
منبع: خبرگزاری فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .