تبیان، دستیار زندگی

چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

بورس کلمه ای فرانسوی به معنای کیف پول می باشد و به بازاری اطلاق می‌شود که قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه گذاری در بورس

اولین بورس در  اواخر قرن چهارده و اوایل قرن پانزده در کشور هلند تاسیس شد، اما فعالیت آن به‌صورت مدون، از دو قرن پیش شروع‌شده است. بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرا بورس ایران نیز در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد.

 در جامعه راه‌ و روش های  زیادی برای جمع‌آوری پول و افزایش آن  وجود دارد. بعضی افراد در ساخت‌وسازها فعالیت دارند، برخی پول خود را در بانک می‌گذارند. اما یکی از راه‌هایی که می توان در آن سرمایه‌گذاری کرد  و پول خود را افزایش داد ، بورس است.

انواع دارایی


خرید و فروش و رابطه بین خریدار و فروشنده در بازار صورت می گیرد که کمک می کند افراد به راحتی معاملات را انجام دهند.

در بازار دارایی‌های واقعی و دارایی‌های مالی، مورد معامله قرار می‌گیرند. دارایی‌های واقعی همان ساختمان و زمین و کالا و دارایی‌های مالی هم اسناد و سهام و اوراق مشارکت  هستند.

انواع بورس


 بورس علاوه بر اینکه سرمایه سهامدارانی که در خرید سهام دقت لازم را دارند، افزایش می‌دهد، نقدینگی جامعه را کنترل می‌کند و فرصتی را برای سرمایه‌داران فراهم می‌کند تا با سرمایه‌های اندک خود زمینه توزیع عادلانه ثروت را مهیا ‌کنند.

بورس بازاری است که دارایی‌های مختلف در آن مورد معامله قرار می‌گیرد.

بازار بورس را می توان به دو نوع بورس کالا و اوراق بهادار طبقه بندی کرد که در آن‌ها سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

بورس کالا:
به بازار منسجمی گفته می‌شود که در آن تعداد زیادی از فروشندگان، کالای خود را عرضه می‌کنند و این کالاها پس از بررسی توسط کارشناسان قیمت‌گذاری می‌شوند و به خریداران ارائه می‌ شود.

بورس اوراق بهادار:

 بازاری است که در آن دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و …. مورد معامله قرار می‌گیرد.

 بورس ارز:

بازاری است که در آن خریدوفروش پول‌های خارجی در آن صورت می‌گیرد.


مزایای بورس


بورس علاوه بر اینکه سرمایه سهامدارانی که در خرید سهام دقت لازم را دارند، افزایش می‌دهد، نقدینگی جامعه را کنترل می‌کند و فرصتی را برای سرمایه‌داران فراهم می‌کند تا با سرمایه‌های اندک خود زمینه توزیع عادلانه ثروت را مهیا ‌کنند.

همچنین بورس باعث رشد تولید ناخالص ملی می‌شود و تورم را مهار می‌کند و از پس‌اندازهای کوچک مردم استفاده می‌کند.

بازار بورس، سرمایه‌داران سرگردان را هدایت می‌کند و به رشد صنعتی شدن کشور کمک می‌کند.

سرمایه گذاری در بورس

 سرمایه‌گذاری در بورس


سرمایه‌گذاری در بازار بورس بسیار آسان است اما اگر افراد ندانند که چه‌کاری باید انجام دهند ممکن است در یک‌چشم برهم زدن، سرمایه خود را از دست بدهند به همین خاطر فرد باید قبل از هر اقدامی تحقیق کند و به‌موقع وارد معرکه شود.

 به دلیل پر ریسک بودن این بازار و امکان مسدود شدن سرمایه برای مدت طولانی همه افراد باید بادانش و آموزش‌های لازم و تجربیات کافی، مانند افراد حرفه‌ای را در این زمینه کسب کنند و بعد در بورس، سرمایه‌گذاری کنند تا سود زیادی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که با سرمایه‌گذاران و معامله گران حرفه‌ای سروکار دارند.

 برای پیشرفت در این بازار باید فرد سرمایه‌گذار وقت و انرژی کافی بگذارد و بهای آن‌ها بپردازد.

بعضی از سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند از همان ابتدا و از قدم اول، خودشان وارد بازار بورس شوند. این افراد می‌توانند سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را بخرند که این سهام‌ها منابع مدیریت‌شده‌ای از پول هستند و شرکت دیگری با آن در بازار سهام سرمایه‌گذاری کند و بعد فرد سرمایه‌گذار مقدار مشخصی از سود سهام را دریافت کند.

 برای معامله در بازار بورس به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی نیاز است. شرکت‌های کارگزاری واسطه بین افراد و بازار بور س هستند و وظیفه‌دارند سفارشات خریدوفروش سهام را به سامانه معاملاتی بورس انتقال دهند.

کد معاملاتی هم نشان‌دهنده هویت فرد در بورس است. باوجود بیش از 100 شرکت کارگزاری فعال، انتخاب از بین آن‌ها برای فرد مشکل خواهد بود، به همین خاطر پیشنهاد شرکت کارگزاری آگاه به افراد داده می‌شود.

فرد بعدازاینکه در بازار بورس ثبت‌نام کرد و مراحل لازم را گذارند، کد معاملاتی برای او ارسال می‌شود که می‌تواند به خریدوفروش سهام بپردازد.

 خریدوفروش سهام در بورس اوراق بهادار از طریق شرکت‌های کارگزاری به چند روش صورت می‌گیرد: فرد می‌تواند به شرکت کارگزاری مراجعه کند و یا از طریق تلفنی و یا اینترنتی و از طریق سامانه معاملات آنلاین سفارش خرید یا فروش خود را ارائه دهد و نیازی نیست که به تالار بورس مراجعه کند.

 بهترین روش معاملات استفاده از سیستم سامانه معاملات آنلاین است که در آن خریدوفروش آنی و لحظه‌ای سهام امکان‌پذیر است. در این سیستم به‌محض وارد شدن سفارش، خریدوفروش انجام می‌شود و نیازی نیست که کارگزار، سفارشات را در سامانه معاملاتی وارد کند.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس


 فردی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کند باید در اولویت اول سرمایه خود را حفظ کند و بعد به فکر حفظ سودهای قبلی و به دست آوردن سودهای جدید باشد.

برای اینکه افراد در بورس سرمایه‌گذاری کنند نیاز نیست که ثروت زیادی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند با 102 هزار تومان، سهام خریداری کنند، اما برای اینکه این سرمایه‌گذاری و صرف وقت، ارزش داشته باشد بهتر است حداقل 5 میلیون سرمایه‌گذاری کنند.

 بسیاری از افراد با 2 میلیون و سه میلیون و 5 میلیون سهام خریداری کرده‌اند و سرمایه‌گذاری می‌کنند، درصورتی‌که با این مقدار مبلغ کم نمی‌توان در جای دیگر سرمایه‌ای به راه انداخت که سودی برای فرد به همراه داشته باشد، به همین خاطر بورس این امکان را برای افراد جامعه فراهم کرده تا با سرمایه اندک سودهای فراوانی نصیبشان گردد.

سرمایه افراد در بازار بورس قابل نقد شدن است. مثلاً اگر فرد با 10 میلیون کسب‌وکاری به راه بیندازد و بعد از مدتی تصمیم بگیرد که آن را تعطیل کند، وسایلی که برای این کار خریداری کرده است روی دستش می‌ماند، اما سرمایه‌گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر فرد سهم درستی را انتخاب کرده باشد که نقد شوندگی بالایی داشته باشد، فرد می‌تواند فوراً سهام خود را بفروشد تا کارگزار 3 روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به‌حساب بانکی فرد واریز کند.

از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس این است که خریدوفروش سهام در هر جای دنیا با استفاده از یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت صورت می‌پذیرد.

 همچنین این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای فرد ثروت عظیمی را ایجاد کند. در بازارهای مالی ثروت به دست می‌آید اما کسب ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در سهام واقعاً کار هرکسی نیست و نیاز به کسب مهارت و تجربه بالا دارد.


نکات مهم در بازار بورس


فردی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کند باید در اولویت اول سرمایه خود را حفظ کند و بعد به فکر حفظ سودهای قبلی و به دست آوردن سودهای جدید باشد.

 مهم‌ترین اصل در سرمایه‌گذاری، حفظ سرمایه اولیه است، چون اگر سرمایه اولیه از دست برود فرد دیگر چیزی ندارد که با آن معامله کند و سود به دست بیاورد.

همیشه بازار رو به رشد و پیشرفت نیست به همین خاطر فردی که در این راه قدم برمی‌دارد باید خود را برای روزهای سخت بازار هم آماده کند و اطلاعاتش را برای پیروز شدن در شرایط سخت بالا ببرد.

بهتر است فرد از تجربیات دیگران استفاده کند و وقتی اشتباهی انجام داد، آن را بپذیرد، آن اشتباه را تصحیح کند و درس بزرگی که از آن اشتباه گرفته‌ را درجایی یادداشت کند. معامله در بورس مجازی می‌تواند برای سنجش مهارت‌ در انتخاب سهام به فرد کمک کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .