تبیان، دستیار زندگی

9 نشانه خاموش کمبود ید در بدن انسان

از آنجایی که بدن انسان ید تولید نمی‌کند، آن را به عنوان یک ماده معدنی ضروری در نظر می‌گیرند و بر همین اساس رژیم غذایی نقش اصلی را در تأمین مقادیر کافی از این ماده معدنی ایفا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خسته
میزان ید مورد نیاز بدن به این که در چه مرحله‌ای از زندگی خود قرار دارید، بستگی دارد. به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، بزرگسالان به 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارند. طی دوران بارداری، میزان نیاز زنان به این ماده معدنی به 220 میکروگرم در روز می‌رسد و زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند به مصرف روزانه 290 میکروگرم ید نیاز دارند.

در شرایطی که نمک‌های یددار از شناخته‌شده‌ترین منابع برای دریافت یُد هستند، اما منابع دیگری نیز برای تأمین این ماده معدنی مهم وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ماهی، شیر، پنیر، تخم مرغ، و سبزیجاتی که در خاک غنی از ید رشد کرده‌اند، اشاره کرد. کارشناسان مصرف حداقل یک وعده غذای دریایی در هفته را برای بزرگسالان و 8 تا 12 اونس (226 تا 340 گرم) غذای دریایی در هفته برای زنان باردار و مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند را توصیه کرده‌اند. جلبک دریایی و سبزیجات دریایی نیز منبع خوبی برای ید هستند.
با معرفی نمک‌های یددار، کمبود ید از شیوع بسیار کمتری نسبت به گذشته برخوردار شده است، اما همچنان احتمال مواجهه با این شرایط وجود دارد و حدود 30 درصد از جمعیت جهان در معرض خطر کمبود ید قرار دارند. در ادامه با برخی از شایع‌ترین نشانه‌های کمبود ید بیشتر آشنا می‌شویم.

با احساس خستگی یا افسردگی مواجه هستید

ید، یک ریزمغذی ضروری است که در هر بافت بدن یافت می‌شود. عملکرد شناخته شده ید ایفای نقش در تولید هورمون‌های تیروئید، یعنی تیروکسین و تری‌یودوتیرونین است. در بیماری کم‌کاری تیروئید، بدن نمی‌تواند به میزان کافی هورمون‌های تیروئید تولید کند تا عملکرد عادی و بهینه خود را ادامه دهد. از علائم کم کاری تیروئید می‌توان به خستگی، یبوست، افزایش وزن و افسردگی اشاره کرد.

با خشکی پوست یا حساسیت به سرما مواجه هستید

از دیگر نشانه‌های کم‌کاری تیروئید می‌توان به خشکی پوست، حساسیت به سرما و ضعف عضلانی اشاره کرد. خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در زنان نسبت به مردان هشت برابر بیشتر است و بر همین اساس، عمدتاً یک نگرانی سلامت برای زنان محسوب می‌شود. اگرچه زنان ممکن است در هر سنی به کم کاری تیروئید مبتلا شوند، احتمال مواجهه با این شرایط با افزایش سن، به ویژه با آغاز دوران یائسگی، بیشتر می‌شود.

از نظر کاری با مشکل مواجه شده‌اید

در بزرگسالان، کمبود خفیف تا متوسط یُد می‌تواند در عملکرد روانی و بهره‌وری کاری اختلال ایجاد کند. این‌ها علائمی برای کم کاری تیروئید محسوب می‌شوند. به طور معمول، کمبود ید به عنوان مشکلی در کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته می‌شود؛ اما افراد بسیاری، به ویژه زنان باردار و آن‌هایی که به فرزند خود شیر می‌دهند، در کشورهای توسعه یافته نیز ممکن است با کمبود ید مواجه شوند زیرا به طور منظم غذاهای سرشار از این ماده معدنی را مصرف نمی‌کنند.

در بزرگسالان، کمبود خفیف تا متوسط یُد می‌تواند در عملکرد روانی و بهره‌وری کاری اختلال ایجاد کند. این‌ها علائمی برای کم کاری تیروئید محسوب می‌شوند


با یک توده بزرگ روی گردن خود مواجه هستید

گواتر به تورم گردن به واسطه بزرگ شدن غده تیروئید گفته می‌شود و یکی از نشانه‌های قابل مشاهده کمبود ید است. تورم در قسمت جلو گردن رخ می‌دهد. گواتر به طور معمول از نخستین نشانه‌های کمبود ید است. نمکی که به غذاهای فرآوری شده تجاری اضافه می‌شود معمولاً فاقد ید است و از آنجایی که امروزه افراد بسیاری به غذاهای فرآوری شده وابسته هستند، ممکن است به میزان کافی ید دریافت نکنند.


با احساس خفگی هنگام دراز کشیدن مواجه می‌شوید

یک گواتر بزرگ ممکن است تنفس و بلع را دشوار سازد. به گفته انجمن تیروئید آمریکا، زمانی که در این شرایط دراز می‌کشید، ممکن است با احساس خفگی مواجه شوید.

غلظت ید ادرار شما پایین است

آیا درباره سطوح ید بدن خود کنجکاو هستید؟ پزشک شما برای تعیین سطوح ید بدنتان احتمالاً یک آزمایش ادرار را تجویز خواهد کرد تا میزان غلظت ید در ادرار را بررسی کند. ید از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود و آزمایش ادرار می‌تواند به تعیین سطوح این ماده معدنی در بدن کمک کند. نتایج آزمایش مشخص خواهد کرد که با کمبود ید مواجه هستید یا خیر.

سقط جنین یا تولد نوزاد مرده را تجربه کرده‌اید

طی دوران بارداری، بدن به هورمون‌های تیروئید نیاز دارد که تولید آن‌ها نیازمند دریافت ید کافی است. هورمون‌های تیروئید غلاف میلین را تولید می‌کنند که اطراف سلول‌های عصبی را فرا گرفته و از آن‌ها محافظت می‌کند که به برقراری ارتباط درست به آن‌ها کمک می‌کند. مادرانی که با کمبود شدید ید مواجه هستند در معرض خطر بیشتر برای سقط جنین یا به دنیا آوردن نوزاد مرده قرار دارند.

فرزند شما به اختلالات عصبی مبتلاست

کمبود ید عوارض جانبی منفی بسیاری بر رشد و نمو جنین دارد. در همین راستا، کمبود ید در دوران بارداری رشد عصبی در جنین را مختل می‌کند. کمبود ید در زنان باردار می‌تواند به آسیب مغزی غیر قابل بازگشت، از جمله عقب‌ماندگی ذهنی برای کودک منجر شود. در واقع، کمبود ید از دلایل اصلی عقب‌ماندگی ذهنی قابل پیشگیری در جهان است. افزون بر این، مصرف ناکافی ید در کودکان رشد و توسعه مغز را محدود کرده و ممکن است بر هوش آن‌ها تأثیرگذار باشد.

فرزند شما به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و مشکلات دیگر مبتلاست

کمبود ید طی دوران بارداری ممکن است عاملی تأثیرگذار بر مختل شدن رشد و بروز مشکلات دیگر در کودکان باشد. کمبود ید طی دوران بارداری با ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان پیوند خورده است. کارشناسان به زنان باردار یا مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند و زنانی که ممکن است باردار شوند، مصرف روزانه 150 میکروگرم پتاسیم یدید به عنوان یک مکمل را توصیه می‌کنند. بدن این ترکیب را بهتر جذب می‌کند و اغلب در مولتی‌ویتامین‌ها یافت می‌شود.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.