تبیان، دستیار زندگی

در تحقیق ازدواج از چه کسی چه چیزی بپرسیم؟

تحقیق ازدواج تحقیقی است که سرنوشت یک‌عمر زندگی را رقم می‌زند و باید جامع و کامل باشد و بیشترین شناخت را از همسر آینده به دست بدهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همسان گزینی، همسریابی، تحقیق،  ازدواج ،
تحقیق پیش از ازدواج تقریباً به شکل یک رسم درآمده است که امر بسیار پسندیده‌ای است البته گاهی درست انجام نمی‌شود؛ به‌طور مثال وقتی برادر یا پدر دختر با قرار قبلی به محل کار داماد سر می‌زنند و می‌پرسند: «او چطور آدمی است؟»، طبیعی است که جوابی نمی‌شنوند جز آن‌که «خوب است!». البته تحقیق را نه‌فقط خانواده دختر از پسر بلکه خانواده پسر هم از دختر باید انجام دهند. تحقیقی که سرنوشت یک‌عمر زندگی را رقم می‌زند و باید جامع و کامل باشد و بیشترین شناخت را از همسر آینده به دست بدهد.

در هیچ شرایطی نباید از تحقیق غافل شد

در هر شرایطی تحقیق برای ازدواج، کاملاً لازم و ضروری است و نباید برای چنین امر مهمی فقط به‌ظاهر فرد یا ویژگی‌های خانوادگی او اکتفا کرد چراکه امروزه با پیچیده شدن روابط، تغییر الگوهای آشنایی و ازدواج و حتی بالا رفتن مشکلاتی مانند اعتیاد یا بیماری‌های عصبی باید در امر ازدواج تحقیق بیشتری کرد. درواقع همان‌قدر که احتمال ازدواج ناموفق بالا رفته، ضرورت تحقیق و دقت و شناخت هم بیشتر شده است. تحقیق کردن با آشنا بودن با خانواده طرف مقابل هیچ منافاتی ندارد. این‌که یکی از خانواده‌ها فکر می‌کند چون خانواده طرف مقابل را می‌شناسد پس به تحقیق نیازی نیست یک اشتباه بسیار بزرگ است که ممکن است باعث مشکلات زیادی در زندگی فرزندشان شود. همچنین توصیه می‌شود که تحقیقات از خواستگار باید بسیار سخت‌گیرانه باشد تا نتیجه آن شناخت واقعی طرف مقابل باشد.

2 بار باید تحقیق کنید

در ازدواج 2 نوع تحقیق وجود دارد؛ تحقیق اولیه و تحقیق اصلی. تحقیق اولیه مختصر است که بدون آن نباید به‌طرف مقابل حتی اجازه ورود به خانه برای خواستگاری کردن بدهیم یا به خواستگاری‌اش برویم. این تحقیق قبل از خواستگاری انجام می‌شود و در آن مسئله همتایی خانواده‌ها ازنظر اجتماعی، فرهنگی و دینی مدنظر قرار می‌گیرد. سؤالات اولیه درباره سن، تحصیلات، خدمت نظام‌وظیفه (درباره آقایان)، شهر محل زندگی و... در همان تماس تلفنی برای قرار خواستگاری پرسیده می‌شود، اما تحقیق اصلی پس از خواستگاری و جلسات گفت‌وگوی پسر و دختر و باهدف رفع ابهامات انجام می‌شود درزمانی که هر 2 طرف تا حدودی شرایط یکدیگر را پسندیده‌اند.قرار نیست نظرتان در تحقیقات هم‌جهت با شخص منبع تحقیق باشد. شما برای کشف حقیقت آمده‌اید نه برای ایجاد ارتباط و تفاهم، هرچند ارتباط مناسب و حسن تفاهم می‌تواند به‌طرف مقابل اطمینان دهد و نکات مهمی را بیان کند

ویژگی‌هایی که با تحقیق آشکار می‌شود

این‌که چه چیزهایی را درباره خواستگار باید بدانید، نکته مهمی است که خیلی‌ها ساده از کنار آن می‌گذرند با این توجیه که شناخت کامل زیر یک سقف به دست می‌آید، اما واقعیت این است که بخش مهمی از شناخت با همین پرس‌وجوها حاصل می‌شود. شما درباره این ویژگی‌ها باید از اطرافیان عروس خانم یا آقا داماد پرس‌وجو کنید:
الف) خانواده،
ب) اعتقادات دینی،
ج) رفتار فردی و اجتماعی،
د) دوستان،
و) مسئولیت‌پذیری و رعایت حقوق دیگران،
ز) توانایی‌های او.

قرار نیست نظرتان در تحقیقات هم‌جهت با شخص منبع تحقیق باشد. شما برای کشف حقیقت آمده‌اید نه برای ایجاد ارتباط و تفاهم، هرچند ارتباط مناسب و حسن تفاهم می‌تواند به‌طرف مقابل اطمینان دهد و نکات مهمی را بیان کند



سؤالات‌تان حول‌وحوش این موضوعات باشد

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که بعضی سؤالات باید در تحقیق پرسیده شود تا شناخت کامل‌تری از طرف مقابل به دست بیاید. این سؤالات عبارت است از:
صفت بارز اخلاقی او چیست؟
تابه‌حال عصبانی شدنش را دیده‌اید؟ در چه مواردی عصبانی می‌شود و در چنین اوقاتی چطور رفتار می‌کند؟
رفتار اجتماعی او را چطور می‌بینید؟ روابطش با دوستان و خانواده چطور است؟
کدام صفات اخلاقی را در او بیشتر می‌بینید؟
با چه افرادی (چه تیپ شخصیتی) رفت‌وآمد می‌کند؟ اجتماعی است یا منزوی؟
تا چه حد به خانواده و دوستان خود وفادار است؟
چقدر به قولی که می‌دهد پایبند است؟
تلاش او برای کسب روزی حلال چگونه است؟ و...

از این افراد تحقیق کنید

1-آشنایان: بستگان شخص از روحیات، اخلاق و کردار او باخبرند. می‌توان درباره فرد موردنظر از آن‌ها تحقیق کرد. البته این به‌تنهایی کافی نیست چون ممکن است خویشاوندان، با مصلحت‌اندیشی واقعیت را کتمان کنند.

2-دوستان: دوستان نزدیک فرد منابع خوبی برای تحقیق هستند. دوستی محصول هم‌رنگی و تفاهم است و معمولاً افراد درستکار با افراد ناشایست و بی‌بندوبار دوست نمی‌شوند. درواقع ویژگی‌های شخصیتی دوستان فرد تا حدی منعکس‌کننده روحیات او است.

3-همکاران و هم‌دانشگاهی‌ها: همکاران فرد ممکن است مطالبی درباره شخص موردنظر بدانند که حتی خویشان و دوستان نزدیک او ندانند. از تحقیق از این گروه درباره فرد در زمینه‌هایی مانند: نحوه برخورد با ارباب‌رجوع، نحوه مراوده با همکاران، همکاری و سازش با دیگران و پایبندی به اعتقادات دینی شناخت کامل‌تری پیدا می‌کنید.

4-همسایه‌ها: این رایج‌ترین روشی است که افراد در تحقیقات خواستگاری از آن بهره می‌برند. با تحقیق در محل کار و تحصیل می‌توان به شناختی از فرد و روحیات او دست‌یافت، اما با تحقیق در محل زندگی او، امکان شناخت خانواده هم میسر می‌شود.

البته مشروط بر آن‌که مدتی از زمان سکونت آن‌ها در آن محل گذشته باشد تا همسایگان به شناختی هرچند نسبی از آن خانواده رسیده باشند. از همسایگان درباره اخلاق در خانه، سابقه دعوا و یا رفتار بد در محله پرس‌وجو کنید، اما مواظب باشید که جزئیات خواستگاری و ارتباط با آن‌ها را بر ملأ نکنید چون ممکن است بعضی از همسایه‌ها بعداً مزاحمت ایجاد کنند.

5- معرف‌ها: درباره ازدواج‌هایی با حضور یک معرف، اگر فردی که دختر و پسر را به هم معرفی می‌کند نسبت به اهمیت کار خود آگاه باشد و با شناخت کافی نسبت به روحیات دو طرف اقدام کند، منبع خوبی برای تحقیق خواهد بود.

دوستی محصول هم‌رنگی و تفاهم است و معمولاً افراد درستکار با افراد ناشایست و بی‌بندوبار دوست نمی‌شوند. درواقع ویژگی‌های شخصیتی دوستان فرد تا حدی منعکس‌کننده روحیات او است.



چند نکته مهم در تحقیقات

قرار نیست نظرتان در تحقیقات هم‌جهت با شخص منبع تحقیق باشد. شما برای کشف حقیقت آمده‌اید نه برای ایجاد ارتباط و تفاهم، هرچند ارتباط مناسب و حسن تفاهم می‌تواند به‌طرف مقابل اطمینان دهد و نکات مهمی را بیان کند.

سعی کنید با همکار او قرار ملاقاتی بگذارید و از دوستان او درباره خصوصیات روحی‌اش سؤال کنید.

از مسافرت‌ها و جاهایی که باهم رفته‌اند و از علایق او بپرسید. همچنین از موقعیت آن‌ها و این‌که به چه صفت و عنوانی مشهورند، چقدر با همسایگان ارتباط دارند و این‌که چه چیزهایی بیشتر برایشان مهم است بپرسید.

تغییر و تحول در زندگی فرد نشانه‌هایی از حالات و روحیات او است. در تحقیق به این مسئله توجه کنید.

فردی که برای تحقیق می‌رود، می‌تواند در موضوع دیگری غیر از ازدواج سؤالاتی بپرسد. سپس موضوعات را به‌طور مستقیم بیان کند.

درباره موضوعاتی که برایتان اهمیت بیشتری دارد به محقق تأکید کنید و از او بخواهید اهمیت موضوع را بروز ندهد.

اگر هنگام گفت‌وگو با افراد مختلف به تناقضی رسیدید، تحقیق در آن زمینه را با دقت بیشتر و به‌دوراز حساسیت ادامه دهید.

منبع: روزنامه خراسان