تبیان، دستیار زندگی

مضرات شیرین‌کننده‌های مصنوعی و جایگزین‌های خوب آن

با حذف قندهای رژیمی چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

جایگزین‌های شکر بر روی سلیقه و اشتهای شما نقش مؤثری دارند. آن‌ها بدنتان را در یک سری واکنش‌های شیمیایی قرار می‌دهند که ناشی از فرض غلط مصرف شیرینی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرین کننده های مصنوعی
یک تحقیق در حال انجام نشان می‌دهد که اثرات مصرف طولانی‌مدت قندهای مصنوعی ممکن است عواقب تلخ و ناخوشایندی داشته باشد و شاید بهتر باشد در برخی موارد از قند و شکر به جای این شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده کرد.
با ترک مصرف این قندها در بدتان اتفاقاتی می‌افتد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره کرده‌ایم، با ما همراه باشید...

از رژیم کاهش وزنتان نتیجه می‌گیرید

خیلی از افراد در تلاش برای کاهش وزن و لاغری، سراغ نوشابه‌های رژیمی می‌روند و فقط یک وعده در روز غذا می‌خورند و با اینکه دریافت کالری کلی‌شان زیاد نیست می‌بینند همچنان نمی‌توانند وزن کم کنند. مشکل این افراد ممکن است تماماً به شیرین کننده‌های مصنوعی مربوط باشد. شیرین کننده‌های مصنوعی اگر به تنهایی و بدون غذا مصرف شوند می‌توانند سبب ترشح انسولین شوند زیرا بدن انتظار یک چیز شیرین را دارد. انسولین هورمونی است که به ذخیره‌ی چربی کمک می‌کند. بهتر است همین غذاهای معمولی را بخورید تا انسولین خونتان ناگهان بالا نرود و بتوانید با موفقیت وزن کم کنید.

شاید وزن اضافه کنید!

این هم روی دیگر سکه! اگر نوشابه‌های رژیمی یا لاته بدون قندتان را با نوشیدنی‌هایی که قند واقعی دارند جایگزین کنید، کالری اضافی دریافت می‌کنید که می‌توانند سبب افزایش وزن شود. توصیه می‌کنیم، به جای نوشیدنی‌های رژیمی و غیررژیمی، آب یا دمنوش بنوشید و در تمام وعده‌های غذایی‌تان پروتئین کم چربی، فیبر و چربی‌های سالم بگنجانید تا سیر نگهتان دارد.


هوس شیرینی‌تان احتمالاً ناپدید می‌شود

آزمایشات نشان داده‌اند غذاهایی که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی‌اند، سیستم پاداش مغز را برانگیخته می‌کنند تا قند و کالری بیشتری جستجو کند. این یافته‌ها تاییدی بر این ادعا هستند که غذاها و نوشابه‌های فرآوری شده بدون قند، آن‌قدرها که تصور می‌کنیم سالم نیستند. وقتی مغز انتظار شیرینی دارد و کالری مورد توقعش را دریافت نمی‌کند، بیشتر شیرینی می‌خواهد تا توقعش را جواب بدهد.

احتمال دیابت را کاهش می‌دهید

شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند سبب دیابت نوع دوم شوند. مطالعه‌ای نشان داده روزانه نوشیدن یک نوشابه رژیمی، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را تا 67 درصد افزایش می‌دهد. محققان دریافته‌اند نوشابه‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی منجر به بالا رفتن قند خون ناشتا و افزایش دور کمر شده بودند که هر دو، ریسک فاکتورهای دیابت نوع دوم‌اند. علتش هم می‌تواند این باشد که شیرین کننده‌های بدون کالری، تمایل به غذاهای شیرین را بیشتر کرده و یا به شما اجازه می‌دهند بیشتر بخورید.

ممکن است دچار سردرد شوید

اگر عادت به مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی از طریق نوشابه‌های رژیمی داشته باشید و ناگهان مصرفشان را متوقف کنید، ممکن است به دلیل کمبود کافئین دچار سردرد شوید. اما به مرور زمان و با تدریجاً کاهش دادن مصرف کافئین، این مشکل رفع خواهد شد.

گوارشتان سالم‌تر می‌شود

در مورد اثر باکتری‌های خوب روده بر سلامت و ریسک چاقی زیاد شنیده‌اید. طبق مطالعات، کنار گذاشتن شیرینی‌های مصنوعی به حفظ سلامت باکتری‌های مفید روده و کاستن از ریسک چاقی کمک زیادی می‌کند. پژوهشگران قبلاً تصور می‌کردند قندهای مصنوعی تأثیری از جهت سیستم باکتری‌های روده ندارند و بنابراین مضر نیستند. اما امروزه محققان دریافته‌اند برخی از این قندها متابولیزه شده و این پتانسیل را دارند که میکروبیوم روده را تغییر دهند. البته هنوز مشخص نیست این تئوری دقیقاً به چه معناست اما مشخص است که میکروبیوم سالم برای سیستم ایمنی، متابولیسم و سلامت عمومی مهم است و قندهای مصنوعی می‌توانند تعادل میان باکتری‌های خوب و بد روده را به هم بزنند.

اگر از شیر خودتان به کودکتان می‌دهید شیرتان بهتر خواهد شد

حتماً می‌دانید که کودک شیرخوار شما همان چیزی را می‌خورد که شما می‌خورید. رژیم غذایی شما تعیین می‌کند شیرتان چه طعم و مزه‌ای داشته باشد و کودکتان چه مواد مغذی از شیر شما دریافت کند. ضمناً نوع شیر شما بر ذائقه‌ی غذایی فرزندتان در سال‌های بعدی زندگی نیز اثر می‌گذارد. یک بررسی نشان داده چند نوع قند مصنوعی در شیر 65 درصد از زنان شیرده که مورد مطالعه قرار گرفتند وجود داشته است. البته برای مشخص کردن عواقب این قندها در شیر مادر هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است اما تا الان این را می‌دانیم که شیرین کننده‌های مصنوعی، شیر مادر را از حد نرمال خود شیرین‌تر می‌کنند که می‌تواند زمینه‌ساز تمایل کودک به شیرینی در سال‌های بعدی زندگی‌اش شود.

به جای مواد غذایی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی چه بخوریم؟

انواع میوه‌های دارای قند طبیعی هستند و ضمناً فیبر هم دارند و همین باعث می‌شود قند خونتان ناگهان بالا نرود و تا حدودی هم سیر شوید.
انبه، انگور، تمشک و توت فرنگی برای زمان‌هایی که هوس شیرینی کرده‌اید بسیار عالی هستند.
شکلات تلخ نیز انتخاب بسیار سالمی برای هوس شیرینی‌تان است که ترکیبات مفید بسیار زیادی دارد.

میکروبیوم سالم برای سیستم ایمنی، متابولیسم و سلامت عمومی مهم است و قندهای مصنوعی می‌توانند تعادل میان باکتری‌های خوب و بد روده را به هم بزنند

دانه چیا منبع سالمی از مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر محلول است. دانه چیا با حجم ژله‌ای که دارد مدت زیادی سیر نگهتان می‌دارد.
بنشن و حبوبات نیز فیبر و پروتئین دارند و احساس سیری به شما می‌دهند.
ماست نیز اسنک سالمی است که پروتئین و کلسیم دارد و می‌تواند اشتهایتان را کنترل کند.
خرما بسیار مغذی و ضمناً شیرین است. خرما با اینکه میوه‌ی خشک شده‌ی درخت خرماست اما منبع عالی فیبر، پتاسیم، آهن و ترکیبات گیاهی مفید است. می‌توانید خرما را همراه با مغزها میل کنید. دو تا سه عدد خرما در روز کافی است.
سیب زمینی شیرین هم بسیار سیرکننده و ضمناً شیرین است. سیب زمینی شیرین دارای فیبر زیاد و تعدادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. گنجاندن سیب زمینی شیرین در وعده‌های غذایی می‌تواند از نظر کالری تعادل مناسبی ایجاد کرده و ضمناً پاسخگوی گرایشتان به شیرینی باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.