تبیان، دستیار زندگی

اختتامیه سومین المپیاد سواد رسانه ای

با حضور رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختتامیه سومین المپیاد سواد رسانه ای و جشن تاسیس باشگاه هنر و رسانه نوجوان برگزار شد/ انتخاب عموپورنگ به عنوان سفیر سواد رسانه ای

به گزارش باشگاه سواد رسانه ای اختتامیه سومین دوره المپیاد سواد رسانه ای به همراه جشن تاسیس باشگاه هنر و رسانه نوجوان با حضور دکتر علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما و حجت السلام و المسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن رضوان مرکز بسیج صداوسیما برگزار شد.

سواد رسانه ای
دکتر علی عسکری در این مراسم با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای در عصر حاضر و ویژگی‌های افراد رسانه‌ای در این صحنه حساس و پیچیده گفت: «وقتی بنده به دانشگاه صداوسیما آمدم شعاری نوشتم که رسانه ملی جای بهترین‌هاست و همیشه به این فکر بودیم که بهترین‌ها باید وارد دانشگاه صداوسیما شوند و در صداوسیما کارهای مهم انجام دهند. بر همین مبنا مجتمع آموزشی شهید آوینی راه‌اندازی شد که بسیار مهم و اثرگذار بود.»

رئیس سازمان صداوسیما خطاب به برگزیدگان المپیاد سواد رسانه ای گفت: «شما جوان‌ها و نوجوان‌ها گوهرهایی هستید که از بین افراد مختلف برگزیده شده‌اید و بعید ندانید در بین شما افرادی باشند که بتوانند در جامعه و حتی جهان اثرگذار باشند، کسی که افق فکری‌اش رشد کند می‌تواند اقدامی جهانی انجام دهد. البته مراقبت و خودسازی در این میدان بسیار مهم است و کسی که در این راه بیاید باید حکیم و دانشمند شود اما اگر لغزید سقوط می‌کند؛ یا به قله نروید یا اگر می‌روید باید از دین و تقوای خود بسیار مراقبت کنید.»

باشگاه هنر و رسانه نوجوان رسما شروع به کار کرد

در بخش دیگری از این مراسم حجت السلام و المسلمین قمی ضمن تشکر از موسسان المپیاد سواد رسانه ای، آن را در  حکم جرقه ای دانست که اتفاقات بزرگی به برکت این قدم اول رخ خواهد داد. وی در ادامه خطاب به نوجوانان برگزیده این المپیاد گفت: «ما  یک نهضت مردمی سواد رسانه ای خلاق می خواهیم که قدم اولش با این المپیاد به خوبی برداشته شده و نوجوانان باید بانی قدم بعدی باشند تا فردایی بهتر با سطح دانش حکمی و رسانه ای بالاتر رقم بخورد.»

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: «بخش زیادی از زندگی امروز بشر با پدیده ای به نام رسانه گره خورده است به همین دلیل، کل جامعه باید مملو از سواد رسانه ای فعال و خلاق باشد نه اینکه صرفا بداند معادلات دنیای رسانه چیست و چگونه رقم می خورد.»
سواد رسانه ای
در این بخش با حضور دکتر علی عسگری و حجت السلام قمی رسماً از لوگوی «باشگاه هنر و رسانه نوجوان» رونمایی شد. دکتر محمدصادق باطنی مدیر مجتمع آموزشی شهید آوینی و دبیر المپیاد سواد رسانه ای درباره این باشگاه گفت: «باشگاه هنر و رسانه نوجوان محلی است برای حمایت و کشف استعدادهای نوجوان در زمینه هنر و رسانه که پس از موفقیت در رویدادهایی نظیر المپیاد سواد رسانه ای و جشنواره فیلم دانش آموزی مدرسه در این باشگاه مراحل رشد و توانمندسازی و همچنین نزدیک شدن به فعالیت تخصصی و حرفه ای رسانه را تجربه خواهند کرد.»

المپیاد سواد رسانه ای رسمی می شود / جشنی همپای عصر جدید

سپس دکتر سید بشیر حسینی رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای گفت: «من این جشن را هم تراز جشن پایانی "عصر جدید" می دانم که حتی شاید استعدادهای شناخته شده اش عمیق تر باشند. نوجوان هایی که جنس استعدادهایش متفاوت است. وقتی به دهه هشتادی ها میرسیم ما با نسلی مواجه هستیم که نمی توان از رسانه ها محرومشان کرد و در این فضای "سلف سرویس رسانه ای" باید انتخاب هوشمندانه را به آن ها آموزش داد.»

داور برنامه عصر جدید افزود: «سومین المپیاد سواد رسانه ای با حضور 1500 دانش آموز از 90 شهر و 30 استان کشور در سه مرحله در سال تحصیلی 98-97 برگزار شد و 42 دانش آموز حاضر در این مراسم یک هفته با یکدیگر رقابت کرده اند و امروز بناست رنگ مدال های خود و حاصل زحماتشان را مشاهده کنند.»

سواد رسانه ای
دکتر عنایت سالاریان معاون باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان مرجع برگزاری المپیادهای کشور نیز یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود که ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در المپیاد سواد رسانه ای از انجام تلاش ها برای رسمی کردن المپیاد در سال آینده در تعامل با سازمان صداوسیما سخن به میان آورد.

عمو پورنگ سفیر سواد رسانه ای شد

اما این مراسم مهمان ویژه ای هم داشت. «داریوش فرضیایی» که به پاس سال ها تلاش به عنوان عموپورنگ و همچنین تلاش خلاقانه برای ارتقای سواد رسانه ای فرزندان این سرزمین به عنوان «سفیر سواد رسانه ای» معرفی و پرچم سفیر سرخ (سواد رسانه ای خلاق) به وی اهدا شد. فرضیایی پس از دریافت این نشان گفت: «نسل جدید بسیار جلوتر از نسل های پیشین است و این المپیاد می تواند گامی موثر در راستای استفاده صحیح و بهینه از رسانه ها باشد».

سواد رسانه ای
در بخش دیگری از این برنامه «جایزه سرخ» یا همان «سواد رسانه ای خلاق» به عنوان جایزه سالانه به معلمان و دانش آموزان برگزیده سواد رسانه ای اهدا شد. در همین راستا به پاس زحمات چند ساله آقای محمدرضا محمدی در عرصه آموزش سواد رسانه ای، جایزه سرخ بهترین معلم به ایشان تعلق گرفت؛ همچنین به حجت الاسلام مهدی پرنیان به دلیلی سرودن نقیضه ای بر شعر دو کاج، جایزه سرخ بهترین اثر رسانه ای اهدا شد. در بخش سوال سرخ هم از منصوره حجاری به عنوان رتبه اول، محمدحسین زارعی به عنوان رتبه دوم و زهره ابراهیمی به عنوان رتبه سوم تقدیر به عمل آمد.

همچنین از 4 فیلم دانش آموزی برگزیده سواد رسانه ای خلاق به نام های «ساعت چموش»، «نگاه مخالف»، «جاسوسی عظیم آمریکا» و «دنیای خاکستری» که جزء آثار برگزیده پنجمین جشنواره فیلم دانش آموزی مدرسه بودند تقدیر به عمل آمد و جایزه ویژه فیلم سرخ به فیلم دانش آموزی «فرید؛ یک خبرنگار معمولی» اهدا شد.

برگزیدگان المپیاد سواد رسانه ای رنگ مدال های خود را شناختند

سواد رسانه ای
پایان بخش این مراسم اهدای مدال های طلا، نقره و برنز به برگزیدگان المپیاد سواد رسانه ای بود که با حضور رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاون باشگاه دانش پژوهان جوان این مدال ها اهدا شد. اسامی مدال آوران المپیاد سواد رسانه ای به شرح زیر است:

برگزیدگان مدال طلای سومین المپیاد سواد رسانه ای:

امیرحسین مرزبان (از دبیرستان احمدیه اسلامی تهران)، زیتون فیروزی (از دبیرستان فرزانگان 2 ارومیه)،
یاس صفی (از دبیرستان فرزانگان 3 تهران)، مبینا عزیزیان (از دبیرستان تزکیه تهران)،
فاطمه زهرا برومندنیا (از دبیرستان فرزانگان 3 تهران)، مریم امام (از دبیرستان تزکیه تهران)،
محمدطه ناطقی (از دبیرستان هفده شهریور تهران)، هانیه ملک محمدی (از دبیرستان فرهنگ شهید اختری تهران)،
ملیکا جعفری (از دبیرستان فرزانگان 1 تهران)، امیرحسام معیری راد (از دبیرستان شهید سلطانی 4 کرج)،
زهرا رفیعی سامانی (از هنرستان هنرهای زیبا اصفهان)، مهدی حمزه لو (از دبیرستان فرهنگ تهران).

برگزیدگان مدال نقره سومین المپیاد سواد رسانه ای:
فاطمه رضوانی فر (از دبیرستان فرزانگان ۱ تهران)، بهاره غفرانی (از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان)،
سیده حنانه حسینی (از دبیرستان نرگس تهران)، عماد مختاری (از دبیرستان شهید اژه ای 2 اصفهان)،
ضحی فائق (از دبیرستان تزکیه تهران)، فاطمه زائر (از دبیرستان تزکیه تهران)،
نگار رشتبری (از دبیرستان فرزانگان 1 تهران)، محمدعلی سیدحنایی (از دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان)،
مریم محمدی (از دبیرستان فجر تهران)، نرگس حاجی رضایی (از دبیرستان تزکیه تهران)، سیدمحمدکاظم شریفی (از دبیرستان خواجه نصیرالدین طوسی تهران)، زهرا ابراهیمی (از دبیرستان فرزانگان امین 3 اصفهان)،
امیرحسن سیفیان (از دبیرستان صلحا تهران)، صوفیا حصاری (از دبیرستان فرزانگان 4 تهران)،
علی صادقی (از دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان).

برگزیدگان مدال برنز سومین المپیاد سواد رسانه ای:
محمدامین طاوسی (از دبیرستان شهید اژه ای 1 اصفهان)، فاطمه نجفی (از دبیرستان مجتهده بانو امین تهران)،
سیدپارسا اوجی (از دبیرستان مهر هشتم تهران)، روژان صالحی (از هنرهای زیبای اصفهان)،
مهدی امیری (از دبیرستان هفده شهریور تهران)، امیرحسین مومنی (از شهید اژه ای 1 اصفهان)،
سیدمحمدپارسا بحرینی (از دبیرستان شهید شیرودی کرج)، غزل آزاد (از دبیرستان فرزانگان اسلامشهر)،
علی حامدنیا (از دبیرستان دکتر شهریاری قم)، سیده مهتاب حیاتی رکنی (از دبیرستان شاهد جساس زاده دزفول)،
امیرحسین پدرام (از دبیرستان هفده شهریور تهران)، حسن فرشی (از دبیرستان ابوریحان مرند)،
ابوالفضل صدقی (از دبیرستان امام رضا بشرویه)، پرهام کبیری (از دبیرستان فرهنگ 1 اصفهان)،
امیرمحمد ذوالفقاربیک (از دبیرستان سادات اصفهان).

برگزیدگان جام خلاقیت سومین المپیاد سواد رسانه ای:
جام کمپین سازی موثر برای امیرحسین مرزبان و امیرحسام معیری راد،
جام کمپین سازی خلاق برای بهاره غفرانی و زهرا رفیعی سامانی،
جام منتقد برتر برای مریم امام،
جام آینده پژوه برتر برای عماد مختاری،
جام بازی آزمون AR برای نگار رشتبری و سیدمحمدکاظم شریفی.
سواد رسانه ای

همچنین دکتر محمدمهدی رحمتی رئیس مرکز بسیج صداوسیما، دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، دکتر محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما، احمد شجاعیان مدیر موسسه فرهنگی آموزشی تزکیه، سینا معتضدی مدیرکل تولید مرکز بسیج صداوسیما، مهندس حامد رحیم پور رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم دانش آموزی مدرسه، دکتر معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای، قاسم اکبری مدیر مدرسه هنر و رسانه آینه، مهندس علی رضایی قائم مقام باشگاه سواد رسانه ای و حسین شکیب راد مدیر باشگاه هنر و رسانه نوجوان از دیگر مسئولین حاضر در جلسه بودند.

گفتنی است سومین دوره المپیاد سواد رسانه‌ای توسط باشگاه سواد رسانه‌ای و با حمایت ویژه مرکز بسیج صداوسیما، مجتمع آموزشی پژوهشی شهید آوینی برگزار شد. دانشگاه صداوسیما، مدرسه هنر و رسانه آینه، مؤسسه فرهنگی تبیان، مؤسسه آینده سازان، مؤسسه فرهنگی آموزشی تزکیه، مرکز نوآوری فرهنگی امید، مؤسسه پارسای اصفهان، مؤسسه فرهنگی هدایت میزان، مؤسسه مسیررسانه، مؤسسه هنروما و انجمن سواد رسانه‌ای ایران از دیگر حامیان این رویداد بوده اند.

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان - مرکز ترنج