تبیان، دستیار زندگی

لیزر درمانی فیستول و دیگر ضایعات مقعدی

ضایعات مقعدی نظیر فیستول، شقاق، آبسه، بواسیر و کیست مویی به علت کاهش تحرک و شغل¬های پشت میز نشینی بسیار رایج شده¬اند. بنابراین روش¬های درمان آن¬ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. لیزر درمانی یک روش درمان سودمند و کم هزینه و کم خطر است که با کمترین درد و التهاب همراه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیزر درمانی فیستول و دیگر ضایعات مقعدی

در مواردی که بیماران دچار دیابت یا بیماری­های قلبی هستند و احتمال خونریزی در آن­ها وجود دارد لیزر درمانی بهترین گزینه درمان است.


لیزر درمانی بواسیر

در افرادی که تحت درمان بواسیر با لیزر قرار می­گیرند تمام ناحیه دچار ضایعه توسط لیزر سوزانده می­شود بنابراین احتمال بازگشت بیماری وجود ندارد. چون محل ضایعه با لیزر برش ­خورده و یا سوزانده می­شود و دیگر نیازی به برش با چاقوی جراحی وجود ندارد، پس درد و خونریزی بسیار کمتر است. فرد هم تقریبا می­تواند مطمئن باشد که پس از عمل، اختیار مدفوع خود را از دست نخواهد داد. در لیزر درمانی بواسیر نیاز به بیهوش کردن بیمار نیست و مدت عمل بسیار کوتاه­تر از جراحی­های سنتی بواسیر خواهد بود. همه انواع بواسیر با لیزر قابل درمان است. بر حسب درجه بواسیر نوع درمان متفاوت خواهد بود. در بیمارانی که بواسیر درجه 1 و 2 دارند و بیماری هنوز خیلی پیشرفته نشده است از اشعه درمانی IRC استفاده می­شود و در بیمارانی که وضعیت وخیم­تری دارند از لیزر CO2 استفاده می­شود که لازم است بافت­ها با لیزر برش داده شوند اما برش با لیزر خونریزی به همراه ندارد و خیلی زود خوب می­شود.

لیزر درمانی کیست مویی

کیست مویی به علت برگشت مو به داخل و تجمع چرک و خون اطراف آن ایجاد می­شود. این ضایعه معمولا در انتهای ستون فقرات یعنی در ناحیه دنبالچه ایجاد می­شود و با درد و تب همراه است. برای درمان کیست مویی باید از جراحی­های سنتی یا لیزر درمانی استفاده کرد که اغلب بیماران لیزر درمانی را ترجیح می­دهند چون رگ­های اطراف کیست سوزانده می­شود و بنابراین خونریزی به همراه نخواهد داشت. به علاوه، دیگر نیازی به تراشیدن زخم و پانسمان نیست و درد بسیار کمتری نسبت به جراحی دارد. پس از لیزر درمانی کیست مویی و بهبود بافت در ناحیه برش خورده، می­توان موهای این ناحیه را هم لیزر کرد تا احتمال بازگشت کیست به 2% برسد.

لیزر درمانی شقاق یا فیشر

شقاق همان ترک­های مقعدی است که به علل مختلف مثل زایمان، یبوست و اسهال مداوم ایجاد می­شود. اگر شقاق درمان نشود می­تواند منجر به ایجاد فیستول شود. برای درمان شقاق می­توان از عمل جراحی استفاده کرد و یا این که با استفاده از لیرز ناحیه آسیب دیده را ترمیم کرد. در لیزر درمانی شقاق، اسفنکتر داخلیِ شل شده و ناحیه پوستیِ دچار زخم، برداشته می­شود. لیزر درمانی به صورت سرپایی انجام می­گیرد و فرد می­تواند بلافاصله به زندگی عادی خود بازگردد. البته تا چند روز درد خواهد داشت و باید مسکن مصرف کند.


لیزر درمانی فیستول

در بسیاری از مواقع درمان آبسه مقعدی ممکن است منجر به فیستول شود. کانال فیستول ممکن است حتی از پوست هم بیرون بزند. فیستول، درمان دارویی ندارد و لازم است که جراحی یا لیزر درمانی گردد.

در لیزردرمانی فیستول، ناحیه ضایعه با لیزر برش داده می­شود، جریان خون هم با استفاده از لیزر بسته می­شود و با دقت کامل تمام نواحی که ممکن است درگیر ضایعه شده باشند لیزر شده تا احتمال بازگشت فیستول به کمترین میزان خود برسد. برای لیزر درمانی فیستول از بی­حسی موضعی استفاده می­شود و برخلاف روش سنتی جراحی نیازی به بیهوشی یا بی­حسی کامل نیست.

لیزر درمانی فیستول و دیگر ضایعات مقعدی
درمان فیستول با لیزر

در لیزر درمانی فیستول بیمار نیازی به بستری شدن ندارد و بلافاصله پس از اتمام لیزر درمانی می­تواند مرخص شود. این روش، کم­هزینه ترین و کم­خطرترین و در عین حال اثر بخش­ترین راه درمان فیستول است. حتی اگر کانال فیستول خیلی طولانی شده باشد باز هم امکان لیزر درمانی وجود دارد.

لیزر درمانی آبسه مقعدی

جوش­های چرکی اطراف مقعد می­توانند بزرگ شده و به آبسه تبدیل شوند. این آبسه­ها اگر درمان نشوند گسترش می­یابند و ممکن است عفونت را به دیگر بخش­های بدن منتقل ­کنند، درمان آبسه مقعدی باید بسیار با دقت انجام شود. در نیمی از موارد، پس از جراحی آبسه مقعدی، فیستول ایجاد می­شود که باز هم فرد را دچار درد و ناراحتی می­کند. بنابراین بهترین گزینه برای آن لیزر درمانی است. در لیزر درمانی آبسه مقعدی، چرک و ضایعات آن به طور کلی سوزانده می­شوند و در نتیجه احتمال بازگشت آبسه و یا تبدیل آبسه به فیستول از بین می­رود. درد و خونریزی در بیمار کمتر بوده و سریع­تر بهبود می­یابد. لیزر درمانی سرپایی انجام می­شود و در مطب هم می­توان این کار را انجام داد. بنابراین بیمار پس از پایان لیزر درمانی می­تواند به سر کار خود برگردد و در صورت داشتن درد از مسکن استفاده کند. 

بنابراین، در تمام موارد ضایعات مقعدی، امکان لیزر درمانی وجود دارد حتی در مواردی که ضایعات عمیق و مزمن باشند. درد و خونریزی لیزر درمانی نسبت به جراحی­های سنتی کمتر است و فرد زودتر بهبود می­یابد.