تبیان، دستیار زندگی

آزادی نفت‌کش گریس ۱

حدود ۴۰ روز پیش بود که نفت‌کش ایرانی " گریس 1 "حامل 2.1 میلیون بشکه نفت توسط دولت جبل‌الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نفتکش گریس 1
حدود ۴۰ روز پیش بود که نفت‌کش ایرانی " گریس 1 "حامل 2.1 میلیون بشکه نفت توسط دولت جبل‌الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد. پس‌ازاین اتفاق لندن پیام‌هایی از طریق مختلف به کشورمان ارسال کرد و بحران دیپلماتیک بین تهران و لندن را به وجود آورد.

برخی منابع خبری پس از توقیف این نفت‌کش مدعی حمل سلاح این نفت‌کش شدند که طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سوی دولت جبل‌الطارق مشخص شد نفت‌کش تنها حامل نفت خام بوده است.

نیروی دریایی انگلیس در جبل‌الطارق، هنگام توقیف این نفت‌کش ادعا کردند این محموله برای پالایشگاهی در سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا است البته این ادعا با انتقاد شدید ایران روبرو شد.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی ازجمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست‌خورده است، از نظام قضایی سوءاستفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است

دادگاه جبل‌الطارق پس از دو دوره تمدید حکم توقیف این نفت‌کش درنهایت روز پنج‌شنبه، بی‌توجه به فشارها و درخواست رسمی آمریکا در خصوص تمدید توقیف " کشتی نفت‌کش گریس 1" حکم آزادی این نفت‌کش را صادر کرد.

قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق اعلام کرد مجوز آزادی کشتی گریس 1 را صادر کرده و درخواستی از طرف آمریکا برای ادامه توقیف به دادگاه نرسیده است. همچنین خبرگزاری هند خبر آزادی تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس 1 را اعلام کرد.

سازمان بنادر و دریانوردی روز جمعه از تغییر نام "نفت‌کش گریس 1" به نام «آدریان دریا» خبر داد.

هشدار موسوی به دولت انگلیس: نفت‌کش ایران را هرچه سریع‌تر رها کنید

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص ادعاهای مقامات انگلیس در مورد مقصد نفت‌کش توقیف‌شده گفت: همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام این نفت‌کش نمی‌تواند در بنادر سوریه پهلو بگیرد زیرا یک سوپر تانکر است. از سوی دیگر، سؤال ما از انگلیس این است که مگر جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد؟ مگر اروپا ما را تحریم نفتی کرده است؟ به فرض آنکه این نفت‌کش به سوریه می‌رفته است، مگر آن‌ها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانینمان فرا سرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آن‌ها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: هم اسناد، مدارک و همچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل‌اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آن‌ها تحت تأثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند که ما توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی، آن‌ها وارد چنین بازی‌ای شوند. کماکان از آن‌ها می‌خواهیم هرچه زودتر این نفت‌کش را رها کنند زیرا این کار به سود همه است.

نفتکش گریس 1

واکنش برخی مسئولان پس از آزادی نفت‌کش گریس 1:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی ازجمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست‌خورده است، از نظام قضایی سوءاستفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس نیز در صفحه توییتر نوشت: عصر پنجشنبه با تصمیم مقامات جبل‌الطارق و تائید دادگاه، نفت‌کش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد شد. کشورمان در تمامی ۴۰ روز گذشته با مشارکت نهادهای ذی‌ربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفتگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد. وی همچنین افزود: آمریکا با تلاش‌های مذبوحانه آخرین لحظه خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفت‌کش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد.

با تلاش‌های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفت‌کش به دریای آزاد نیز تأمین‌شده است و کشتی به‌زودی منطقه جبل‌الطارق را ترک خواهد کرد.

آمریکا خدمه نفت‌کش "گریس 1" را به باطل کردن روادید سفر تهدید کرد

مورگان اورتاکوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کارکنان نفت‌کش گریس 1 را تهدید کرد و مدعی شد که کشتی گریس 1 به سپاه ایران در انتقال نفت به سوریه کمک می‌کرده است؛ بنابراین برای هر شخص مرتبط با گریس 1 عواقب دارد و قصد داریم روادید کارکنان کشتی را ا باطل کنیم.

 

مورگان اورتاکوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کارکنان نفت‌کش گریس 1 را تهدید کرد و مدعی شد که کشتی گریس 1 به سپاه ایران در انتقال نفت به سوریه کمک می‌کرده است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن پیش از این ادعا واهی از سوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است مقصد سوپر تانکر گریس 1 نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود؛ هرچند اعلام این مطلب هیچ خدشه‌ای بر این موضع اصولی حقوقی مورد پذیرش جهانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند بر کشورهای ثالث اعمال گردد وارد نمی‌سازد.

نقش عراق در آزادی گریس 1

حسین الهنین، مشاور عادل عبد المهدی، نخست‌وزیر عراق در سفر اخیرش به ایران و دیدار با حسن روحانی مدعی شد عراق نقش مهمی در حل بحران تهران- لندن و آزادی کشتی گریس 1 (آدریان دریا) ایفا کرده است؛ زیرا این کشور دوست همه است و این مسئله باعث شده است که موازنه مثبتی در روابط بین‌المللی ایجاد کند.

در پایان

شنیده‌ها حاکی از آن است که ابر نفت‌کش گریس 1 حامل نفت ایران با اخذ مجوز آزادی، از منطقه جبل‌الطارق حرکت خود را آغاز کرده است. اما با اعلام خبر رفع توقیف نفت‌کش ایرانی در روز پنجشنبه و با توجه به تغییر خدمه نفت‌کش گریس 1 (آدریان دریا) احتمالاً حرکت این کشتی تا روز یکشنبه به تعویق خواهد افتاد. این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت دادگستری آمریکا در واشنگتن در ساعاتت پایانی روز جمعه خبر از صدور حکم توقیف نفت‌کش ایرانی را داد.


 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .